۴ قانونگذار آمریکایی از دو حزب مخالف این کشور با تهیه نامه‌ای خواستار تعویق قرارداد یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلاری فروش اسلحه به عربستان شدند.

قانونگذاران آمریکایی به دنبال منع واشینگتن از فروش سلاح به عربستان

به گزارش قدس آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، گروهی 4 نفره از قانونگذاران آمریکایی از دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات در نامه‌ای خواستار تعویق فروش اسلحه به عربستان سعودی شدند. اقدام مذکور بخشی از فعالیت‌های دیگر این قانونگذاران در مخالفت با حمایت آمریکا از کمپین بمباران عربستان  در یمن علیه شیعیان حوثی این کشور است.
انتقادات از آمریکا به تازگی و به دنبال حملات هوایی عربستان به یک مدرسه و بیمارستان در یمن شدت گرفته است. بر اثر این حملات ده‌ها غیرنظامی جان خود را از دست دادند.
قرارداد یک میلیارد و 500 میلیون دلاری فروش اسلحه به عربستان که  وزارت خارجه آمریکا 9 اوت (19 مرداد) با آن موافقت کرد، شامل تحویل 153 تانک، صدها مسلسل، مهمات و سایر تجهیزات نظامی می‌شود.
به لحاظ قانونی، کنگره آمریکا 30 روز برای ممانعت از اجرای این قرارداد فرصت دارد. اما قانونگذاران نگرانند به دلیل مطرح شدن این مسئله در زمان تعطیلات تابستانی، فرصت کافی برای اجرای درخواست آن‌ها باقی نماند.
تاکنون نامه مذکور به امضای 20 قانونگذار آمریکایی رسیده است. «تد لیو،» عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا، در رأس این اقدام قرار دارد. «تد یوهو،» «جان کنیرس» و «میک مولوینی» او را در این اقدام همراهی می‌کنند.
در پیش‌نویس نامه مذکور آمده است: سازمان عفو بین‌الملل دست‌کم 33 مورد حمله هوایی غیرقانونی از سوی ائتلاف سعودی در یمن را به ثبت رسانده است. به نظر می‌رسد عربستان در این حملات به عمد بیمارستان‌ها، مدارس، فروشگاه‌ها و عبادتگاه‌ها را هدف قرار داده است. شاید بتوان این حملات را به نوعی جنایت جنگی به حساب آورد. 
جان کری، وزیر خارجه آمریکا، برای اعمال فشار بر مقامات سعودی به منظور از سرگیری مذاکرات صلح یمن به شهر جده سفر کرده است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.