وزارت راه و شهرسازی در حالی آماده می‌شود تا سفر زائران میلیونی اربعین امسال را مدیریت کند که همچنان جاده اصلی ترین راه اتصال مسافران ایرانی به کربلا به حساب‌ می‌آید. گزینه ای که به نظر می‌رسد در آینده نزدیک باید خود را برای رقابت با راه‌آهن آماده کند.

 دورخیز راه‌اهن برای سهم‌گیری از مسافران اربعین

به گزارش قدس آنلاين به نقل از ایسنا، سفر چند میلیون زائر ایرانی در مراسم اربعین به کربلا باعث شده مدیریت رفت‌وآمد این مسافران به عنوان یکی از اصلی ترین دغدغه های وزارت  راه و شهرسازی مطرح شود. بسیج ناوگان جاده‌ای از شهرهای مختلف یکی از اصلی ترین راهکار هایی است که در طول سال‌های گذشته اجرایی شده ولی هنوز نیاز به نیروهای کمکی دارد و در این راستا به نظر می رسد خطوط ریلی اصلی ترین گزینه سال های آینده خواهند بود.

وزارت راه اعلام کرد: در مراسم اربعین سال جاری سهم راه‌اهن ۱۰ درصد افزایش یافته و امسال می‌توان روی این بخش بیش از گذشته حساب کرد. این در حالی است که هنوز خطوط ریلی ایران به نقاط غربی کشور نرسیده و قطارها از مرز جنوبی ایران در خوزستان مسافران را جابه‌جا می کند. لزوم اتصال سریع ایران از طریق ریل به عراق باعث شده وزارت راه‌وشهرسازی در چند محور مختلف این طرح را پیگیری کند.

در این بین کوتاه ترین زمان برای اتصال ریلی به عراق از مرز بصره خواهد بود در این مرز عراق باید نزدیک به ۳۰ کیلومتر خط ریلی جدید بکشد وایران نیز تهعد داده پل ریلی جدیدی در رودخانه اروند بسازد پلی که زمان اتصال آن ۱۸ ماه تخمین زده شده و البته در صورت رسیدن منابع مالی عراقی می تواند در آینده ای نزدیک که شاید اربعین سال آینده باشد به بهره‌برداری برسد.

در کنار بصره ایران برنامه ریزی کرده از طریق کرمانشاه و مرز خسروی نیز برای رسیدن به عراق برنامه ریز کند. این راه‌اهن که پس از اتصال همدان و کرمانشاه به شبکه اصلی خطوط ریلی ایران کار خود را آغاز خواهد کرد به عنوان دومین مسیر ریلی ایران را به همسایه غربی خود متصل می ‌کند.

هرچند انتظار می‌رود محوریت یافتن سفر ریلی به عراق با توجه به نیاز به عملیات های کلان زیرساختی و بازگشت امنیت به این کشور به چندسال زمان احتیاج داشته باشد اما با رشد سهم راه‌اهن در سفرهای اربعین و البته پیگیری جدی برای رساندن این خطوط می‌توان از حالا اعلام کرد دورخیز راه‌اهن برای دریافت سهم خود از این سفرهای چند میلیونی آغاز شده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.