برگزیده یازدهمین جشنواره «نامه‌ای به امام رضا(ع)» می‌گوید: اغلب خواسته‌های مادرم در هنگام حیاتش اجابت شد و بدین گونه شاهد شفاعت، عظمت و کرامت امام رضا(ع) بودم و شیفته‌اش شدم؛ حالا به هر بهانه‌ای مشهد می‌آیم.

ماجرای عنایت رضوی به یک بانوی ترکمن

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزارش فارس، جشنواره نامه‌‌ای به امام رضا(ع) دو سالی است که به صورت بین‌المللی برگزار می‌شود، در جشنواره امسال نیز «اوغول گوزل چاری یوا» مترجم ۲۵ ساله رایزنی فرهنگی سفارت ایران در ترکمنستان حضور داشت، وی دلیل آشنایی با امام رضا(ع) را مادر مرحومش می‌داند و می‌گوید: اجابت دعاهای مادرم مرا شیفته امام رضا(ع) کرد، برای مداوای مادرم به مشهد رفتیم و با اجابت دعاهایش، شیفته این امام شدم و حالا به هر بهانه‌ای به زیارت می آیم.
وی می‌افزاید: من همسایه و خویشاوند ترکمنستانی شما هستم، بله! خویشاوند هستیم، چون در آخرین ملاقات آیت‌الله خامنه‌ای رهبر ایران با رئیس جمهور ترکمنستان ایشان فرمودند که ایران و ترکمنستان نه تنها همسایه که خویشاوندند.
چاری یوا با بیان اینکه با کمک رایزن فرهنگی، شخصیت‌های مذهبی را شناخته است، از ترجمه سه کتاب و چندین مقاله علمی درباره امام رضا(ع) خبر می‌دهد و بیان می‌دارد: کتاب اولم ترجمه اثر آذر صدیقی با عنوان «سارا به زیارت می‌رود» در سال 89 توسط رایزنی فرهنگی سفارت به چاپ رسیده است، کتاب بعدی‌ام ترجمه روایت‌های برگزیده از زندگی علی ابن موسی الرضا(ع) به قلم حمید محمودزاده در سال 91 توسط رایزنی فرهنگی به چاپ رسید.

وی ادامه می‌دهد: سومین کتابم هم ترجمه کتاب «امام رضا(ع) به روایت اهل سنت» نوشته محمدمحسن طبسی در سال 93 به صورت مشترک توسط آستان قدس رضوی و رایزنی فرهنگی در عشق آباد چاپ شده است، این در حالی است که کشور ما بیش از 70سال جزو اتحاد جماهیر شوروی بوده و مردم از اطلاعات و علوم دینی و مذهبی دور بوده‌اند.
این فعال فرهنگی ترکمنستانی ابراز می‌دارد: همیشه می‌شنیدم چهارده معصوم(ع) داریم، ولی اسامی ائمه معصومین را نمی‌دانستم، 10 سال پیش تازه فارسی‌آموز شده بودم و یادم می‌آید در همان ایام که رایزنی فرهنگی مسابقه مقاله‌نویسی درباره امام رضا(ع) را اعلام کرده بود و من هم به خاطر علاقه زیادی که به ضامن آهو دوست داشتم، در این مسابقه شرکت کردم و تصمیم گرفتم با زندگی، کرامات و شخصیت امام هشتم(ع) آشنا شوم.
*زندگی‌ام مدیون امام رضا(ع) است
وی می‌افزاید: هر آنچه که بیشتر درباره ثامن‌ الحجج(ع) یاد می‌گرفتم، بیشتر شیفته و دل باخته آن شخصیت می‌شدم و آموخته‌های خود را برای بهره بیشتر برای مادر خدا بیامرزم نیز تعریف می‌کردم، مادرم همیشه می‌گفت خیلی دوست دارد به حرم جدش امام رضا(ع) برود و راز و نیاز کند، مادرم سرطان داشت و با تلاش‌های رایزنی فرهنگی برای درمان و معالجه به مشهد مقدس مسافرت کردیم، بیمارستان‌های عشق‌آباد مادرم را بستری نمی‌کردند و می‌گفتند: چند روزی بیشتر زنده نمی‌ماند، مادرم بعد از زیارت حرم امام رئوف(ع)، هفت ماه زندگی کرد و پزشکان معالج نیز متعجب شده بودند.

چاری یوا می‌گوید: ما به این طریق برای اولین بار به زیارت رفتیم، مادرم به واسطه دردهایش نمی‌توانست راه برود، ولی اصرار داشت که زیارت کند، به کمک من و برادرم به زیارت می‌رفتیم، عظمت، ابهت و زائران حرم ما را خیره کرده بود، مادرم آنجا خیلی نماز می‌خواند، خیلی دعا و مناجات می‌خواند و نام بستگانمان که مشکلاتی داشتند را بر زبان می‌آورد و برای برآورده شدن حاجاتشان از امام(ع) طلب کمک و استجابت می‌کرد.
وی ادامه می‌دهد: اغلب خواسته‌های مادرم در هنگام حیاتش اجابت شد و بدین گونه شاهد شفاعت، عظمت و کرامت امام رضا(ع) بودم و شیفته‌اش شدم، به هر بهانه‌ای(به عنوان مترجم و همراه بیمارهای ترکمن) به مشهد می‌آیم، هرگاه دلم برای مادرم تنگ می‌شود، حرم تنها جایی است که آنجا آرامش پیدا می‌کنم، من در زندگی خود شاهد معجزات و کرامات زیاد امام رضا(ع) بوده ام و کاملاً زندگی من مدیون و وامدار این شخصیت بزرگوار است، همیشه هر کاری بخواهم انجام بدهم به بارگاه ملکوتی و نورانی ضامن آهو(ع) متوسل می‌شوم.
این بانوی ترکمن اظهار می‌دارد: یکی از افتخارات مردم ترکمنستان قدمگاه امام رضا(ع) در شهر مرو است و در این شهر باقیمانده دیوارهای منزلشان که حدود دو سال آنجا سکونت داشت، موجود است، قدمگاه مرو هر روز پر از زائران ترکمن بوده و به برکت زندگی امام مهربانی‌ها در این خاک، شخصیت‌های بزرگی همچون ابوسعید ابوالخیر در این سرزمین تربیت یافته‌اند.

بر اساس این گزارش، چاری یوا در اختتامییه یازدهمین جشنواره نامه‌ای به امام رضا(ع) در ساری حضور یافت و به عنوان مروج فرهنگ رضوی مورد تقدیر و تجلیل قرار گرفت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.