بازدهی شاخص کل بورس از ابتدای امسال تاکنون برابر منفی ۲.۷ درصد و بازدهی شاخص کل هم وزن برابر ۸.۴ درصد بوده است که این اختلاف بیش از ۱۱ درصدی، نشان دهنده عملکرد بهتر شرکت های کوچک و متوسط نسبت به شرکت های بزرگ است.

 عملکرد بهتر شرکت‌های کوچک و متوسط نسبت به بزرگان بورس

به گزارش قدس آنلاين به نقل از تسنيم، بر اساس گزارش هفتگی بررسی بازارها که هر هفته توسط مدیریت تحقیق و توسعه بورس تهران تهیه و منتشر می شود، بازدهی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران از ابتدای سال تا هفته گذشته برابر منفی 2.7 درصد بود. این در حالی است که بازدهی شاخص کل هم وزن در بازه زمانی یاد شده برابر 8.4 درصد بوده است و این اختلاف بیش از 11 درصدی، نشان دهنده عملکرد بهتر شرکت های کوچک و متوسط نسبت به شرکت های بزرگ می باشد. همچنین در این بازه زمانی، شاخص فرابورس نیز منفی 0.8درصد کاهش داشته است.
این گزارش می افزاید: حجم معاملات هم در هفته گذشته 4,522 میلیون سهم و ارزش آن 9,840 میلیارد ریال بوده که به ترتیب حجم و ارزش معاملات 18 درصد کاهش و 2 درصد افزایش داشته است.
همچنین صنعت "خودرو و ساخت قطعات" با معامله 1,799 میلیون سهم، حدود 40 درصد از حجم معاملات هفتگی را به خود اختصاص داد و صنعت" شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی" با 17.1 درصد و صنعت " سرمایه‌گذاری‌ها" با 8 درصد از حجم معاملات هفتگی، به ترتیب در رده‌های بعدی قرار گرفتند.
صنعت "ابزارپزشکی، اپتیکی و اندازه‌گیری" هم در هفته ای که گذشت با بازدهی مثبت 5.8 درصد، در صدر صنایع بورسی قرار گرفت و صنعت "استخراج زغال سنگ" با افت 7.4 درصدی، بیشترین افت را تجربه کرد.
افزونبر این، در مدت یاد شده در میان شرکتها "پتروشیمی‌ آبادان‌" با مثبت 16.6 درصد و "فنرسازی‌ خاور" با منفی 14درصد، به ترتیب بیشترین و کمترین بازدهی را داشتند.
شاخص کل و شاخص قیمت (ارزش وزنی) بورس اوراق بهادار تهران نیز در هفته گذشته 0.3 درصد و شاخص کل (هم‌وزن) و شاخص قیمت (هم‌وزن) 0.1 درصد افزایش داشتند و در این مدت شاخص فرابورس ایران  0.6 درصد و قیمت سکه بهار آزادی0.5درصد کاهش یافته و نرخ دلار و یورو مبادله‌ای به ترتیب 0.2 و 0.4 درصد افزایش داشته است.
در میان شاخص‌های بورس‌های معتبر بین‌المللی نیز از ابتدای سال تاکنون شاخص بورس بمبئی (BSE30) با 13.7 درصد رشد بیشترین بازدهی و شاخص بورس عربستان (TASI) با 4.4 درصد افت، کمترین بازدهی را به خود اختصاص دادند.
همچنین در 7 روز منتهی به سوم شهریور امسال در بازارهای جهانی، قیمت بیشتر فلزات اساسی با نوسان همراه بوده و در این میان نقره با 6.2 درصد، بیشترین کاهش و قلع با 2.7 درصد، بیشترین افزایش قیمت را داشته است.
افزون بر این در دوره مشابه قیمت انواع نفت با کاهش همراه بوده و قیمت نفت وست تگزاس، برنت و اپک به ترتیب 0، 1.6 و 0.2 درصد کاهش پیدا کرده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.