سایپا 111، سایپا 131 ،‌132 و 141 محصولات خانواده پلت فرم ایکس100 هستند که قرار است از دی ماه امسال با کیسه هوا به بازار عرضه شوند.<BR> <BR>

ایکس 100 همان پراید است با تغییراتی چند

به گزارش قدس انلاین ,  مراسم رونمایی از خودروهای مجهز به ایربگ دیروز با حضور قائم مقام شرکت سایپا، مدیر مرکز تحقیقات و نوآوری و مدیر این پروژه برگزار شد.

سعید فلاحی - قائم مقام مدیر عامل خودروسازی سایپا، در این مراسم در مورد نصب ایربگ روی خودروهای پلت‌فرم ایکس100 گفت: انجام این پروژه خرید و نصب یک قطعه نیست، بلکه تغییرات جدی احتیاج بود تا بتوانیم محصول با کیفیت و با اطمینان و مورد قبول به بازار عرضه کنیم. شاید این پروژه پاسخی باشد به کسانی که نسبت به امکانات داخلی شک ندارند، بلکه باور دارند که داخلی‌ها نمی‌توانند چنین پروژه‌ای را اجرا کنند.

وی با تاکید بر این‌که نصب ایربگ روی تمام محصولات خانواده‌های ایکس100 یک پروژه‌ی بسیار بزرگ بوده است، گفت: نصب ایربگ مانند عوض‌کردن روکش صندلی نیست. اگرچه که عوض‌کردن روکش صندلی هم برای خودروساز شرایطی دارد، اما افتخار ما این است که بگوییم تغییرات ایجاد شده روی محصولات سابقه نداشته است.

وی گفت: معمولا این‌گونه تغییرات در زمان طراحی پیش‌بینی می‌شود، اما ما سعی کرده‌ایم محصول جاری را پیشرفت دهیم. البته این امر در سایپا سابقه‌دار است. ما در مورد انژکتوری‌کردن موتور خودروها تغییرات در سیستم سوخت‌رسانی و گازرسانی خودروها هم به همین ترتیب عمل کرده‌ایم.

او خاطرنشان کرد: در واقع می‌شود گفت که ما در قطار در حال حرکت تغییر مشخصات داده‌ایم؛ به طوری که تولید روزانه دو هزار و 500 دستگاه خودرو ما هیچ‌وقت کم نشده است.

وی در مورد پروژه‌های آینده شرکت سایپا گفت: خط دوم تولید تیبا را به زودی راه‌اندازی خواهیم کرد، ضمن این‌که همکاری‌های جدیدی با شرکت‌های کیا و سیتروئن آغاز کرده‌ایم تا محصولات جدید به بازار ارائه کنیم.

وی با تاکید بر این‌که سی.کی.دی ساز‌بودن و مونتاژ کاری توهین به قابلیت‌های ملی است، گفت: اگر ما هم سی.کی.دی ساز بودیم، از شرکت تولید‌کننده درخواست می‌کردیم که بسته‌ قطعات را با کیسه‌ ایمنی هوا برای ما ارسال کند؛ اما ما توانسته‌ایم نصب کیسه‌ی هوا روی محصولاتمان را خودمان انجام دهیم و به این توانایی افتخار می‌کنیم.

فلاحی ادامه داد: محصول ما پیش از این هم می‌توانست استاندارد تصادف را پاس کند، در حالی که خیلی از محصولاتی که همین‌ حالا هم تولید می‌شوند، این امکان را ندارند. پلت‌فرم ایکس100 یک پلت‌فرم به روز است و متعلق به شرکت سایپاست، بنابراین خود شرکت می‌تواند برای آن تصمیم بگیرد و آنچه را که نیاز دارد، به آن اضافه کند.

وی در مورد تاثیر تحریم‌ها بر تحقق اجرای این پروژه گفت: خارجی‌ها علی‌رغم این‌که نمی‌خواستند کمکی به ما بکنند، اما نتوانستند مانع ما شوند و ما سرانجام توانستیم کیسه هوا را روی محصول خودمان نصب کنیم.

قاسم زاده - مدیر پروژه‌ی نصب کیسه هوا روی محصولات پلت‌فرم ایکس100، نیز در مورد این پروژه گفت: طوری برنامه‌ریزی کردیم که همزمان با انتقال قطعات، انتقال تکنولوژی هم صورت گیرد.

وی در مورد زمان ارائه‌ی این پروژه به بازار گفت: تا آبان‌ماه ظرفیت‌سازی‌های لازم انجام خواهد شد و محصول آماده‌ی عرضه است، اما دی‌ماه سال جاری همه پنج خط تولید پلت‌فرم‌ ایکس100 قابلیت نصب کیسه هوا را خواهند داشت و محصول را با کیسه هوا به بازار عرضه می کنیم.

عباس زارعی - مدیر عامل مرکز تحقیقات سایپا، سخنران دیگر مراسم رونمایی از پراید دارای کیسه هوا بود که در مورد این پروژه گفت: ما براساس تجربه‌هایی که در تولید تیبا کسب کرده‌ایم، برای نصب سیستم ایمنی روی خودروهای قرار گرفته بر پلت‌فرم ایکس100 اقدام کرده‌ایم. اگرچه این پروژه فقط جهت تداوم ایمنی و رضایت بیشتر مشتریان است و پروژه‌ی ایکس100 از ابتدا هم بدون داشتن کیسه‌ی هوا از نظر ما استاندارد بود و توانسته بود استاندارد‌های R94 را پشت سر بگذارد.

وی در ادامه گفت: فرآیند‌های مختلف طراحی و تست برای این پروژه انجام شده و بسیاری از قطعات داخلی خودرو برای نصب کیسه هوا تغییر کرده است. ما توانسته‌ایم با وجود محدودیت‌های فراوان سازنده‌های داخلی و خارجی به یک همکاری خوب با آنها دست پیدا کنیم و تست تصادف را در یکی از بهترین مراکز تست تصادف دنیا انجام دهیم که نتایج آن هم موفقیت‌آمیز بوده است.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.