جشنواره کتابخوانی رضوی در قالب چهاردهین دوره جشنواره بین المللی امام رضا(ع) و با حضور گسترده هزاران نفر از علاقمندان به کتاب و کتابخوانی در سراسر کشور برگزار شد به طوری که طبق اعلام محمد اله یاری دبیر این جشنواره بیش از ۲۳۵ هزار نفر در این رقابت شرکت کردند.

بیش از ۲۳۵ هزار نفر در جشنواره کتابخوانی رضوی شرکت کردند

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از واحد خبر و اطلاع رسانی بنیاد بین المللی امام رضا(ع)، معاون توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی در باره ششمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی گفت: در مجموع ۲۳۵ هزار ۳۸۲ نفر در اولین دوره که نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور متولی برگزاری این جشنواره شد، در آن شرکت کردند؛ در صورتی که حد نصاب شرکت‌کنندگان در مجموع پنج دوره قبلی حدود ۴۰ هزار نفر می‌رسید.
این جشنواره بصورت مکتوب و مجازی برگزار شد.اله یاری در این زمینه گفت: از تعداد شرکت‌کنندگان در این دوره ۱۴۲ هزار ۷۴۱ نفر در بخش مکتوب و ۹۲ هزار ۶۴۱ نفر در بخش الکترونیک شرکت کردند. به عبارتی ۶۱ درصد از شرکت‌کنندگان در بخش مکتوب و ۳۹ درصد در بخش الکترونیک حضور داشتند. همچنین ۸۶ درصد به صورت فردی و ۱۴ درصد به صورت خانوادگی در این مسابقه کتابخوانی شرکت کردند.
وی هدف از برگزاری این جشنواره را آشنایی مردم با زندگی امام رضا(ع) آن هم از طریق مطالعه اعلام کرد و افزود: منابع در نظر گرفته شده برای این جشنواره بارها تجدید چاپ شد زیرا حضور مردم و استقبال شان از این جشنواره حتی برا ی خود ما هم غیر قابل پیش بینی بود.
بیش از 3200 کتابخانه میزبان جشنواره کتابخوانی رضوی
دبیر جشنواره کتابخوانی رضوی با اشاره به مشارکت بيش از 3200 كتابخانه عمومي کشور در این جشنواره، گفت: از طریق این کتابخانه ها،منابع مسابقه در اختیار مردم قرار گرفت. هم چنین به منظور دسترسی آسان علاقمندان در فضای مجازی pdf منابع قرار گرفت.
وی ادامه داد: به منظور تامين سلايق و علايق كليه مخاطبان، مسابقه در دو شيوه مكتوب و الكترونيكي طراحي شد. در شيوه مكتوب پاسخنامه ها از كتابخانه هاي عمومي تحويل و دريافت مي شود. امكان شركت الكترونيكي از طريق پورتال نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور به آدرس www.iranpl.ir و سايت شمس توس به آدرس shamstoos.ir مهيا شد.
وی به شرکت فارسی زبانان خارج از کشور در این جشنواره اشاره و تصریح کرد:‌ از طريق تعامل صورت گرفته با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي امكان شركت فارسي زبانان و ايرانيان مقیم خارج از کشور در اين مسابقه فراهم شد.
از ویژگی های برجسته جشنواره
وی یکی از ویژگی های برجسته ششمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی را معرفی کتاب برای رده های مختلف سنی اعلام و اظهار کرد: در دوره‌های قبل، یک کتاب برای همه رده‌های سنی، معرفی می‌شد اما در جشنواره امسال سه کتاب برای سه گروه سنی اعلام شد. کتاب «دوست مهربان کبوترها» نوشته مجيد ملا محمدي، از انتشارات بوستان كتاب قم برای كودكان، کتاب «اعترافات غلامان» نوشته حميدرضا شاه آبادي، ازانتشارات كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان ويژه نوجوانان و کتاب«امام علی‌بن موسی‌‌الرضا(علیه السلام)» تدوین بنياد پژوهش هاي اسلامي آستان قدس رضوي برای جوانان و بزرگسالان در نظر گرفته شد. این سه کتاب از میان فهرستي از برترين منابع حوزه فرهنگ رضوی شناسايي شد و پس از بررسي در جلسات تبادل نظر كارشناسي، به انتخاب و تاييد اتاق فكر جشنواره کتابخوانی رضوي رسيد.
به گفته اله یاری، آیین اختتامیه جشنواره کتابخوانی رضوی در سطح ملی برگزار شد که در آن از ۳۱ برگزیده در بخش فردی، ۸ خانواده در بخش خانوادگی و ۸ کتابدار به عنوان برگزیده کتابداران کشور تجلیل شد.اما هر استانی هم برای خود اختتامیه دارد که آخرین استان ها در حال برگزاری اختتامیه های خود هستند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.