مقامات ایتالیایی از نجات نزدیک به ۶۵۰۰ پناهجو تنها در طول یک روز در آبهای لیبی خبر دادند.

 نجات ۶۵۰۰ پناهجو تنها طی یک روز در آبهای لیبی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، گارد ساحلی ایتالیا اعلام کرد تنها در یک روز حدود 6 هزار و 500 پناهجو را که در حال غرق شدن در آب‌های لیبی بودند، نجات داده است.

 خبرگزاری فرانسه با انتشار گزارشی از عملیاتِ امدادیِ گارد ساحلیِ ایتالیا در روز دوشنبه (8 شهریور)، نوشت بیشتر پناهجویانِ حاضر در سواحلِ لیبی از کشور آفریقاییِ اریتره عازم اروپا بودند.

در تصاویری که از این عملیات منتشر شده است، یک قایق ماهیگیریِ مملو از پناهجو مشاهده می‌شود که حدود 700 نفر در آن حضور داشتند. برخی از پناهجویان از بیم غرق شدن، با جلیقۀ نجات خود را از این قایق به آب می‌انداختند تا به قایق نیروهای امداد برسند.

براساس اعلام سازمان بین‌المللیِ پزشکان بدون مرز که در این عملیات مشارکت داشت، یک کودک 5 ساله که در کنار کودکان و نوزادانِ دیگر نجات‌یافته بود، به بیمارستانی در ایتالیا منتقل شد. 

گارد ساحلیِ ایتالیا با انتشار بیانیه‌ای در شبکۀ اجتماعیِ توییتر اعلام کرد در 40 عملیات امداد و نجاتی که مرکز فرماندهی‌ این گارد در روز دوشنبه هماهنگ کرد و کشتی‌های ایتالیا، سازمان‎‏های بشردوستانۀ بین‌المللی و آژانسِ مرزیِ اتحادیۀ اروپا در آن‎‏ها مشارکت داشتند، 6 هزار و 500 پناهجو نجات یافتند.

ایتالیا روز یکشنبه (7 شهریور) نیز 1 هزار و 100 پناهجو را در همین منطقه از آب گرفت و نجات داده بود.

براساس گزارش آژانس مهاجرت سازمان ملل و گارد ساحلیِ ایتالیا، در سال جاری میلادی (2016)، 112 هزار و 500 پناهجو در سفر دریاییِ پرخطرِ خود به سواحل ایتالیا رسیدند. در سال 2015 میلادی تعداد این پناهجویان 116 هزار نفر بود.

اکثر این پناهجویان از غرب قارۀ آفریقا و شاخ آفریقا و از طریق سواحل کشور لیبی، عازم اروپا می‌شوند.

سازمان‌های بین‎المللی اعلام کرده‌اند از زمان امضای توافق میان اتحادیۀ اروپا و ترکیه برای جلوگیری از ورود پناهجویان به اروپا در تاریخ 28 اسفند 1394، قایق‎ها به جای ورود از دریای اژه و سفر به یونان، از مسیر لیبی به ایتالیا برای رسیدن به قارۀ سبز استفاده می‎کنند.

براساس این توافق جنجالی که با انتقاد شدید سازمان‌های حقوق بشری روبرو شد، همۀ پناهجویانی که وارد جزایر یونان می‌شوند، اگر درخواست پناهندگی مطرح نکرده باشند یا درخواست آن‌‎ها رد شده باشد، به ترکیه بازگردانده خواهند شد.

از آغاز سال 2016 میلادی (11 دی 1394) بیش از 3 هزار پناهجو در سفر با قایق به سمت یونان یا ایتالیا جان خود را از دست داده‏‎اند.

براساس اعلام آژانس مهاجرتِ سازمان ملل حدود 204 هزار نفر در 6ماهۀ نخست سال 2016 میلادی از دریای مدیترانه عبور کرده و خود را به اروپا رسانده‎‌اند. در سال گذشتۀ میلادی بیش از یک میلیون پناهجو وارد اروپا شدند که اکثر آن‌ها سوری‌هایی بودند که از جنگ پنج‌ساله در کشور خود به قارۀ سبز پناه می‌بردند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.