قدس آنلاین/یاسمین مشرف: تاثیرگذاری انسان ها بر زمین به عنوان یک گونه از موجودات زنده ساکن این سیاره، آنچنان عمیق بوده است که دانشمندان معتقدند دوران زمین شناسی جدیدی که توسط انسان ها تعریف می شود آغاز شده است. پیشنهاد آغاز این دوران جدید در کنگره بین المللی زمین شناسی اخیر در «کیپ تاون» ارایه شد.

انسان ها، نیروی تعریف کننده دوران زمین شناسی جدید

کارشناسان می گویند دوران زمین شناسی جدید، باید تقریباً از دهه 1950 آغاز شده باشد.این دوران  به احتمال زیاد با عناصر رادیواکتیوی که آزمایش های سلاح  هسته ای در سیاره زمین منتشر کرده است تعریف می شود. با این حال، علایمی که می توان برای آغاز این عصر در نظر گرفت کم نیستند: آلودگی پلاستیکی، دوده حاصل از نیروگاه های برق، زباله های بتنی و حتی استخوان مرغ های ماشینی که در سرتاسر جهان پراکنده هستند.

دوران جدید

یکی از عمده ترین تقسیم بندی های زمانی در زمین شناسی، دوران نامیده می شود و دوران زمین شناسی ای که ما در آن زندگی می کنیم – دوران هولوسین- حدودا از 12 هزارسال پیش آغاز شده  و مشخصه آن ثبات آب و هوایی پس از عصر یخبندان و شکل گیری همه تمدن های انسانی تا به امروز است. اما شرایط درحال تغییر است. در قرن بیستم، ما شاهد بالا آمدن سطح دریاها، انقراض گونه ها در سطح جهانی، تغییر شکل زمین بر اثر جنگل زدایی، برداشت از معادن و دیگر اشکال توسعه و البته افزایش سطح دی اکسید کربن جو بوده ایم. سیاره زمین آنقدر به سرعت تغییر کرده است که شرایط کنونی آن قابل مقایسه با چند هزار و حتی چند صدسال پیش نیست- بازه زمانی ای که از نظر زمین شناختی زیاد به چشم نمی آید. کارشناسان می گویند این تغییرات به این معنا هستند که  دوران هولوسین باید جای خود را به دوران «آنتروپوسین» بدهد.

پروفسور «جان زالاسیویکز» زمین شناس دانشگاه «لیسستر» انگلستان و رییس گروه مطالعه درمورد آنتروپوسین می گوید اهمیت دوران آنتروپوسین این است که این دوران، مسیر متفاوتی برای سیستم سیاره زمین ارایه می کند؛ مسیری که ما انسان ها قطعا بخشی از آن هستیم.

ما بازیگران اصلی هستیم

اکنون ما انسان ها نه فقط یک نیروی زمین شناسی به شمار می آییم، بلکه نیروی تعریف کننده یک دوران کامل زمین شناسی در سیاره زمین هستیم. اما پیش از اینکه از این موضوع خوشحال باشیم بهتر است نگاه دقیق تری به مسوولیتی که به عهده ما قرارمی گیرد داشته باشیم.

پروفسور «کریس راپلی» دانشمند هواشناس از دانشگاه «کینگ» و مدیر سابق «موزه علم» لندن می گوید آنتروپوسین دوران نوینی است که در آن، فعالیت های جمعی ما انسان ها  تعیین کننده ساختاری سیاره ای خواهدبود. کریس راپلی می افزاید تغییر دوران زمین شناسی به دوران آنتروپوسین به ما می گوید که ما درحال بازی با آتش هستیم. یک رفتار بی پروا و فاقد حس مسوولیت که اگر تغییری در آن به وجود نیاوریم نتیجه آن تاسف و پشیمانی خواهدبود.

مارتین ریز ستاره شناس سلطنتی و رییس جامعه سلطنتی اظهار می دارد تاریک ترین پیش بینی که برای هزاره آینده می توان داشت این است که فاجعه های زیستی، سایبری و محیطی توانایی های چشمگیر و بالقوه انسانی را محدود کرده و یک زیست کره ضعیف ایجاد خواهد کرد.

مشخصه های دوران آنتروپوسین

درحالی که تاثیرگذاری انسان ها بر سیاره زمین کاملاً آشکار است، بازه زمانی کوتاهی که این تاثیر گذاری ها طی آن صورت گرفته اند- دوران ها معمولاً ده ها میلیون سال را دربر می گیرند- مورد انتقاد است. اما زالا سیویکز می گوید پاسخ ما به این انتقاد این است که بسیاری از تغییرات ایجاد شده برگشت ناپذیر هستند.

هر دوران زمین شناسی به مشخصه ای نیاز دارد که آن را از دوران گذشته متمایز ساخته و در رکوردهای زمین شناسی آینده  ثبت شود. مشخصه پایان دوران «کرتاسیوس» در حدود 66 میلیون سال پیش،  ورود فلز ایریدیم به کره زمین بر اثر برخورد شهاب سنگی بود که نابودی بسیاری از گونه های جانوری و از جمله دایناسورها را هم به دنبال داشت. اما بهترین چیزی که می تواند مشخصه دوران انتروپوسین باشد، انتشار عناصر رادیو اکتیو در سرتاسر جهان به دنبال انجام آزمایش های هسته ای است. انتشار گاز دی اکسید کربن از  نیروگاه های برق، آلودگی پلاستیکی، زباله های بتنی و آلومینیومی یا زیادشدن نیتروژن و فسفات خاک به دلیل استفاده  از کودهای شیمیایی از دیگر مواردی هستند که می توان آن ها را از شواهد آغاز دوران انتورپوسین دانست. اما درمورد نشانه فسیلی این دوران، باید گفت استخوان مرغ ماشینی که در گوشه و کنار خیابان های جهان به فسیل تبدیل شده است، یک پیشنهاد بسیار جدی  برای تعریف این دوران توسط زمین شناسان آینده خواهدبود.

منبع: zmescience.com

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.