سکوت نخست وزیر رژیم صهیونیستی در قبال انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا و نامزدهای نهایی این انتخابات تعجب کارشناسان سیاسی و بین المللی جهان را برانگیخته است.

سکوت عجیب نتانتیاهو همزمان با درگیری‌های ترامپ و کلینتون

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، «بنیامین نتانیاهو» در دیدار با برخی از سران آمریکایی در هفته گذشته، به مدت سه ساعت در مورد تمام مسائل مهم سیاسی جهان به سخنرانی پرداخت اما این نکته بسیار عجیب است که وی در مورد انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا سخنی ارائه نکرده است.

این در حالی است که این انتخابات اذهان اکثر مردم جهان را به خود مشغول کرده است. به نظر می رسد دلیل این امر دخالت نتانیاهو در انتخابات ریاست جمهوری سال 2012 آمریکا باشد که بسیاری او را به حمایت از «میت رامنی» رقیب «باراک اوباما» در انتخابات آن سال محکوم کردند.

این اکراه نتانیاهو می تواند به دلیل سال ها روابط سرد میان او و اوباما نیز باشد. دلیل این سردی روابط نیز انعقاد توافق تاریخی آمریکا با ایران بر سر پرونده هسته ای این کشور محسوب می شود.

اما اگر اسرائیل از کمپین های انتخاباتی آمریکا جدا بماند، این کمپین ها نیز از اسرائیل دور خواهند شد. در واقع این امر در دور مقدماتی انتخابات روی داد و بسیاری از افراد در ذهنشان این سوال مطرح بود که موضع گیری اسرائیل به چه شکل است اما در مورد انتخابات عمومی هنوز در مورد عدم دخالت آشکار اسرائیل سخنی گفته نشده است.

عدم توجه اسرائیل به انتخابات آمریکا خود نشان دهنده بسیاری از مسائلی است که به این انتخابات مربوط می شود و در راس توجهات دولت آتی آمریکا قرار دارد مانند پیدایش داعش، جنگ سوریه، و رابطه با روسیه. درگیری میان اسرائیل و فلسطین که زمانی بخشی قابل توجهی از سیاست خارجی کاخ سفید را تشکیل می داد به نظر می رسد که به یک موضوع درجه دو تبدیل شده است و دیگر اهمیت سابق خود را ندارد.

در جلسه ای که هفته گذشته برگزار شد نتانیاهو از این که آمریکا در حال عقب نشینی و جدا کردن خود از منطقه خاورمیانه است ابراز نگرانی کرد.

از انتخابات چهار سال پیش تا انتخابات فعلی جه اتفاقاتی روی داده است؟ به سال 2012 که بر می گردیم می بینیم که نتانیاهو از میت رامنی نامزد جمهوریخواه میزبانی می کند و از او تمجید می کند. علی رغم اینکه تیم نتانیاهو در آن دوره زمانی هرگونه تلاش برای تاثیرگذاری بر انتخابات آمریکا را رد کرد اما کمپین انتخاباتی اوباما این موضوع را از یاد نبرد و متقاعد نشد که اسرائیل از رامنی حمایت نکرده است.

شکاف میان اسرائیل و دموکرات های آمریکا زمانی گسترده تر شد که نتانیاهو دعوت نمایندگان جمهوریخواه کنگره آمریکا را پذیرفت تا در سال 2015 در کنگره آمریکا سخنرانی کند و به توافق هسته ای ایران و 1+5 که دولت اوباما برای دستیابی به آن تلاش بسیاری کرده بود حمله ور شود.

بهار سال جاری که کنفرانس مربوط به کمیته روابط خارجی آمریکا و اسرائیل در واشنگتن برگزار شد، نتانیاهو از سفر خود به آمریکا اجتناب کرد و دلیل این امر را جلوگیری از دیدار با نامزدهای انتخاباتی آمریکا دانست.

نتانیاهو در آخرین اظهاراتش در مورد انتخبات آمریکا گفته است: «دخالت در این انتخابات عمل هوشمندانه ای نیست، ما با هر نامزدی که برنده انتخابات شود همکاری خواهیم کرد.»

به نظر می رسد نظرات نتانیاهو در مورد انتخابات حقیقت ندارد. اسرائیل تمایل زیادی دارد تا حزب جمهوریخواه آمریکا بر سر کار بیاید زیرا رژیم صیهونیستی با جمهوریخواهان دیدگاه های امنیتی نزدیک تری دارد، اما مسئله اینجاست که ترامپ فردی ناشناخته است و همواره از دخالت های آمریکا در خاورمیانه انتقاد کرده است.

از طرف دیگر هیلاری کلینتون برای اسرائیل شناخته تر است. خانواده او در اسرائیل شهرت بسیاری دارد. اما تصدی منصب وزیر امور خارجه دولت اوباما، اسرائیل را نسبت به کلینتون مشکوک کرده. ضمن اینکه کلینتون هم تاکنون رابطه گرمی با نتانیاهو نداشته است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.