قدس ‌آنلاین / ساری / حسین احمدی: دیروز، صبحگاهی کبود برای ساکنان دریا و جنگل رقم خورد و خزرنشینان، میهمانان ناخوانده ای داشتند که خوف آمدن شان، بر تن جمعه این دیار نشست.

غرش طوفان در شهریور خزر

سقف ها و دیوارها و درخت ها و تیربرق ها را باد با خود برد و خواب و آرامش را بر باد داد.

صبحگاهی با طعم رعد و برق و تندباد و خسارت. صبحگاهی که آسمانش با آن غرّش های مهیب، خیال باریدن و شلاق داشت.

دیروز مازندرانی ها با طوفان و باران شهریور سر از بالشتِ خواب برداشتند و چراغ تمام خانه های شهر خاموش شد. آب، برق و خطوط ارتباطی شان.

رعد و برق های کشدار و نامهربان، دیروز دلِ آسمان مازندران را شکافت تا ساروی ها و قائم شهری ها و آملی ها و بابلی ها و نوشهری ها، ماه آخر تابستان را خوب به خاطر بسپارند.

 

طوفانی با سرعت 130 کیلومتر

تندباد شدید با سرعت ۹۰ تا ۱۳۰ کیلومتربرساعت -بامداد جمعه- بخش مرکزی مازندران را درنوردید و خواب را از چشمان مازنی ها ربود.

بیشترین سرعت طوفان در قائم شهر اتفاق افتاد و در این راستا درختان زیادی ریشه کن، تیرهای برق سقوط، سقف خانه ها از جای کنده شد و سیلاب برخی خانه ها را غافلگیر کرد.

با توجه به اینکه طوفان و رعد و برق در ساعت 4صبح به وقوع پیوست، تاکنون خسارت جانی گزارش نگردید و مهمترین مشکل مردم، قطع آب و برق در اغلب شهرها، کمبود و گرانی ایرانیت، نبود استادکاران جوشکار برای ترمیم سقف منازل می باشد.

به گزارش خبرنگاران ما، با سودجویان، قیمت ایرانیت در شهرها را تا 40 هزارتومان افزایش دادند و تلاش شهروندان برای یافتن استادکاران بی نتیجه است.

قطع شبکه های آب و برق زندگی روزمره مردم را با مشکل مواجه نموده و برقراری ارتباط تلفنی نیز به سختی صورت می گیرد و آب معدنی در شهرهای بحران زده، یافت نمی شود.

 

آماده‌باش نیروهای امدادی

مدیر کل هواشناسی مازندران در این رابطه گفت: شدت این تندباد که از ساعت ۴ بامداد از سمت غرب استان شروع شده بود، در شهرهای قائم‌شهر ۱۳۰کیلومتر، آمل ۹۴ کیلومتر، نوشهر۶۵ کیلومتر و ساری  ۸۰کیلومتر بر ساعت ثبت‌شده است.

نوربخش دادشی با اشاره به اینکه هوای مازندران در روز شنبه نیمه ابری و ابری است، افزود: با تأثیر این سامانه، تاکنون آمل با ۶۸ میلی متر و نوشهر با ۴۷میلی‌متر بیشترین بارش را شاهد بودند.

همچنین مدیرکل مدیریت بحران مازندران در گفتگو با خبرنگار قدس، از آماده ‌باش نیروهای امدادی خبر داد و گفت: عمده خسارات در سربندی ساختمان ها بوده است.

علی ‌اصغر احمدی افزود: به ‌دلیل طوفان و بارش شدید شاهد خساراتی در مازندران بودیم که بخش عمده این خسارات در سربندی ساختمان در شهرستان‌های محمودآباد، آمل، بابل، قائم ‌شهر، سوادکوه شمالی و بخش‌های دودانگه و چهاردانگه ساری اتفاق افتاده است.

وی با بیان اینکه در شهرستان‌های قائم ‌شهر، بابل و آمل با مشکل شکستگی درختان و قطعی برق روبه‌ رو هستیم، اضافه نمود: خسارت در حال برآورد بوده و طی روزهای آینده جمع ‌بندی و اعلام می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران مازندران با ذکر اینکه تاکنون خسارت جانی و فوتی گزارش نشده است، گفت: تمامی نیروهای امدادی برای انجام عملیات امداد و نجات در حالت آماده‌ باش بوده و به شهروندان و مسافران توصیه می کنیم از اقامت و تردد در بستر و حریم رودخانه‌ها و مسیرهای سیل‌ گیر پرهیز کنند.

احمدی از دامداران خواست از چرای دام در حاشیه رودخانه‌ها صرفنظر و با توجه به مواج شدن دریا، مسافران نیز از شنا کردن خودداری نمایند.

 

قطع آب در 8 شهر مازندران

معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب شهری مازندران در گفتگو با خبرنگار قدس، از قطع آب 8 شهر استان به دلیل قطعی برق خبر داد.

محمدرضا محمودی به افت فشار در شبکه های آبرسانی در شهرهای خسارت دیده اشاره نمود و از مردم و مسافران خواست در مصرف آب صرفه جویی کنند تا کمبود آب مرتفع گردد.

دبیر ستاد بحران آبفای شهری مازندران یادآور شد: ایستگاه های پمپاژ به برق وابسته بوده و با رفع مشکل خاموشی، آب در دسترس شهروندان قرار می گیرد.

محمودی با اشاره به اینکه در شهرها 20 تا 30درصد چاه ها از دیزل ژنراتور برخوردار هستند، اضافه نمود: در حال حاضر از ذخیره مخازن برای آبرسانی استفاده می کنیم.

وی با اشاره به اینکه در نقاط بحرانی، آبرسانی با تانکر صورت خواهد گرفت، گفت: از 25 حلقه چاه در قائم شهر تاکنون 2 حلقه چاه برقدار شده و فشار آب در این شهر کم است.

محمودی از آماده باش اکیپ های فنی آب و برق برای حضور در مناطق بحرانی خبر داد و یادآور شد: کمبود آب در فریدونکنار موجب شد تا تانکرهای آبرسانی به مناطق اعزام شوند.

 

قطع برق ۲۵ درصد مشترکان مازندرانی

مدیرعامل شرکت توزیع برق مازندران نیز گفت: برق ۲۵ درصد مشترکین استان به دلیل تندباد شدید و خسارت های ایجاد شده همچنان قطع است.

قاسم شهابی با بیان اینکه تندباد شدید خسارت های گسترده ای را به شبکه ها و خطوط انتقال و توزیع برق استان وارد کرده است، افزود: این حادثه سبب قطع برق ۵۰ درصد مشترکین شده بود که با تلاش همکاران و اعزام گروه هایی از سایر استان ها، تاکنون برق ۲۵ درصد مشترکین وصل و تلاش برای برقدار شدن همه شهرها ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه بیشترین خسارتها در شهرهای بابل، قائمشهر و ساری گزارش شده است، یادآور شد: این حادثه سبب پارگی سیم ها، شکستگی و سقوط تیر برق و خسارت های دیگری در حوزه برق گردید.

مدیرعامل شرکت توزیع برق مازندران با اعلام اینکه در حال حاضر با مشکل خاموشی در شهرهای فوق مواجه هستیم، اضافه نمود: از همان لحظات اولیه آغاز طوفان از 410 خط اصلی برق بیش از 50 درصد آن دچار مشکل قطعی و خاموشی شد و در حال حاضر حدود 110 خط برقدار و حدود 100 خط بدون برق بوده و همکاران در حال رفع عیب و شناسایی می باشند.

شهابی به مردم توصیه نمود با مشاهده سیم ‌پارگی و مواردی از این قبیل، مراتب را به سامانه 121 اطلاع و به هیچ وجه به منطقه خطر نزدیک نشوند.

 

دولت خسارت مردم را جبران کند

نماینده مردم قائم‌ شهر در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار ما از دولت خواست برای جبران خسارت ورود پیدا کند.

سیدعلی ادیانی‌ راد افزود: مجموع نهادهای استانی به کمک مردم بشتابند تا خسارات برطرف شود اگرچه آلام روحی و روانی این حادثه قابل جبران نیست.

وی با اشاره به اینکه طوفان جمعه موجب خسارت بسیاری دربخش منازل، شکستگی درختان و ریزش محصول مرکبات شد، افزود: هنوز آمار دقیقی از میزان خسارت اعلام نشده اما ارزیابی اولیه نشان ‌دهنده بروز خسارت فراوان است.

ادیانی راد به قطعی آب و برق در قائم‌ شهر اشاره کرد و یادآور شد: نیروهای امدادی و خدمات عمومی پای کار آمده اند و موانع به ‌تدریج در حال برطرف شدن است.

 

ترافیک نیمه ‌سنگین در مازندران

رئیس پلیس‌ راه مازندران از ترافیک نیمه‌ سنگین در محور کندوان خبر داد و گفت: در حال حاضر وضعیت ترافیک در محورهای هراز و فیروزکوه عادی و روان است.

جعفر محمدنژاد با اشاره به مه‌ آلود بودن ارتفاعات محور ولی‌آباد کندوان، افزود: در محور رامسر شاهد بارش پراکنده باران بوده و وضعیت سایر محورها به‌ صورت ابری و خشک بوده و مشکل خاصی وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر وضعیت ترافیک در محور سمنان ـ مازندران به‌ صورت عادی و روان است، یادآور شد: با توجه به بارش شدید باران و طوفان، شاهد ریزش گل و لای در چند نقطه از محور بودیم که بلافاصله با همکاری نیروهای راهداری و پلیس‌راه مشکل برطرف شد.

رئیس پلیس‌ راه مازندران با تأکید بر رعایت قوانین به رانندگان وسایل نقلیه توصیه نمود: با سرعت مطمئنه برانند و از عجله و شتاب بپرهیزند تا سلامتی خود و خانواده شان را تضمین کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.