قدس آنلاین/ طیبه مروت: رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر خود با هیأت دولت از کابینه حسن روحانی خواستند تا در عمر باقیمانده از دوره صدارت خویش، به جای سرگرم‌شدن به تبلیغات انتخاباتی سال ۹۶، به فکر بهبود اوضاع اقتصادی کشور باشند.

 اعتماد مردم به شعارهای اقتصادی دولت از بین رفته است

 اما این تنها توصیه به دولت نبوده و نیست. به گفته کارشناسان سیاسی، اقتصاد، پاشنه آشیل انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده خواهد بود. از همین رو توصیه بسیاری از دلسوزان دولت یازدهم به کابینه ژنرال‌ها، بهره‌مندی از فرصت باقیمانده برای همراه‌کردن توده مردم با دولت است. محمدجواد کریمی قدوسی، نماینده مردم مشهد در مجلس و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در گفت‌وگو با «قدس» از وضعیت فعالیت‌های دولت در اقتصاد می‌گوید. این نماینده منتقد دولت نسبت به آنچه تاکنون دولت روحانی در عرصه اقتصادی انجام داده، نقدهایی جدی دارد. گفت‌وگوی قدس با وی را در ادامه بخوانید:
 
 با توجه به توصیه اکید رهبرمعظم انقلاب به دولتمردان درباره بهبود وضعیت اقتصادی مردم در یک سال باقیمانده از عمر دولت روحانی، علت ناموفق‌بودن دولت یازدهم در 3 سال گذشته در حوزه اقتصاد را ناشی از چه می‎دانید؟
شعار دولت یازدهم در زمان انتخابات 92،  رونق سفره مردم بود. دکتر روحانی از همان زمان، رسیدن به موفقیت اقتصادی را منوط به مذاکره با 1+5 عنوان می‌کرد و این خطای راهبردی ایشان بود. دولت روحانی همه وجوه اقتصاد را مشروط به مذاکرات می‌دانست و برجام را شرط رفع همه مشکلات اقتصادی معرفی می‌کرد.
از ابتدای امر، رهبر معظم انقلاب به این خطای راهبردی اشاره کردند و به دولت توصیه نمودند که برای رونق اقتصادی ابتدا باید اقتصاد مقاومتی را در دستور کار قرار بدهید و بعد سراغ مذاکرات و توافق هسته‌ای بروید زیرا در این صورت نتیجه بهتری از مذاکرات حاصل می‌شود.
متأسفانه عدم توجه دولت به این اصل مهم موجب شدکه تا کنون هیچ تحول اقتصادی و گشایشی در زندگی مردم مشاهده نشود.عدم موفقیت برجام تا آنجا عینی شده است که دکتر ظریف که رئیس تیم مذاکره‌کننده بود، برای نمایندگی‌های سیاسی خارج کشور، با چمدان پول جابه‌جا می‌کند زیرا بانک‌ها حاضر به جابجایی هزینه‌های نمایندگی جمهوری اسلامی نیستند. اخیراً سفیر کره جنوبی در انتقاد از وضعیت اجرای برجام گفته بود که ما برای هزینه سفارت کشور کره جنوبی ناچاریم که با چمدان پول به ایران بیاوریم.
با وجود این شرایط که باید تکیه بر برجام عبرتی برای دولتمردان باشد، آقای رئیس‌جمهور در مجامع دیده نمی‌شوند.

 منظورتان همان ماجرای تفویض اختیارات به آقای جهانگیری است؟
بله، طبق اخبار موثقی که داریم، آقای روحانی در جلسات مهم و شوراهای عالی شرکت نمی‌کنند و از طرفی ستادهای انتخاباتی خود را فعال کرده و مشغول سر و سامان دادن به آنهاست.
اخبار بنده مانند خبر دستگیری نفوذی در تیم مذاکره‌کننده 100 درصد صحت دارد. مصاحبه اخیر دکتر عراقچی هم دال بر تکذیب این خبر نبود. اما متأسفانه برخورد خوبی با انتشار این خبر نشد، در حالی که همه جزییات آن صحت داشت. با این همه، بابت انتشار خبر حضور یک نفوذی در تیم مذاکره‌کننده دلخوری پیش آمد و شکایت شد که چرا این موضوع مطرح  شده است؛ در حالی که گزارش اجرای برجام هم داده نمی‌شود.
من مدافع اجرای برجام هستم نه مخالف آن. مخالفت ما با طرف مذاکره‌کننده است که تعهدات خود را نقض می‌کند. علت دفاع ما از برجام این است که ملت ایران هزینه خود را در توافق هسته‌ای پرداخت کرده و نقد ما بر بدعهدی غربی‌هاست که قرار بود اجرای برجام اقتصاد ما را رونق ببخشد اما عملاً هیچ تأثیری نداشته است.
 این شیوه‌ای که شخص آقای روحانی به عنوان فرمانده قرارگاه در صحنه حضور جدی ندارند و به امور سیاسی می‌پردازند، موجب ناکارآمدی دولت شده است. به نظر من عدم موفقیت دولت به شخص دکتر روحانی برمی‌گردد.

 بهترین کاری که دولت برای تحقق اقتصاد مقاومتی و رفع مشکلات اقتصادی زندگی مردم می‌تواند انجام دهد، چیست؟
من 3 پیشنهاد به دولت دارم که نیازی به بودجه هنگفت ندارد بلکه محتاج روحیه جهادی رئیس‌جمهور است. اولین گامی که در تحقق اقتصاد مقاومتی مؤثر است، مبارزه مستمر و پیگیر با قاچاق کالاست.

 مبارزه با قاچاق کالا که مدتی است در دستور کار دولت است!.
بله، اما آنچه با تأکید مقام معظم رهبری و تمرکز رسانه‌ها در مبارزه با کالای قاچاق عملیاتی شده، تنها 5 درصد از 100 درصد قاچاقی است که در کشور رخ می‌دهد.
مبارزه با قاچاق کالا یعنی مبارزه با رکود، تورم، بیکاری و آسیب‌های اجتماعی. این هیچ هزینه و ردیف بودجه‌ای نمی‏خواهد چون همه زیرساخت‌های مبارزه با قاچاق فراهم است. وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی، وزارت اقتصاد، گمرک و ستاد مبارزه با کالای قاچاق می‌توانند در این حرکت بسیج شوند و به میدان بیایند به شرطی که شخص دکتر روحانی هم به میدان بیاید. من در چند ماه اخیر خیلی دقت کردم. یک مصاحبه یا سخنرانی علیه قاچاق کالا از آقای رئیس‌جمهور نشنیدم. این خیلی جای سؤال دارد که چرا واکنشی نشان نمی‌دهند؟
دکتر روحانی اگر خود در جایگاه ریاست‌جمهوری با قاچاق کالا به‌صورت جدی برخورد کند و از اهرم‌هایی مانند تشویق، تنبیه، عزل و اخراج استفاده کند، مطمئن باشید که خیلی سریع‌تر و بهتر از آنچه فکر می‌کنیم به نتیجه خواهیم رسید. در این صورت تمام شرکت‌های تولیدی فعال خواهند شد، دوباره رونق به کسب و کار مردم بازمی‌گردد و کارگران بیکار دوباره به سرکار برمی‌گردند. زیرا وقتی کیف و کفش چینی در بازار نباشد، مردم برای تأمین مایحتاج خود سراغ تولید وطنی می‌روند. درباره بقیه کارگاه‌های صنعتی نیز همین اتفاق خواهد افتاد. پیشنهاد دوم من به دکتر روحانی اصلاح نظام بانکی است. دولت باید لوایحی را برای اصلاح نظام بانکی به مجلس بفرستد. این در حالی است که دولت جلوی طرح مجلس را هم گرفت!
اصلاح نظام بانکی و ساختار نظام سپرده‌گذاری‌ و پرداخت تسهیلات کمک بسیار زیادی به اقتصاد خواهد کرد.
سومین اقدامی که دولت با انجام آن می‌تواند به تحقق اقتصاد مقاومتی سرعت ببخشد، اصلاح نظام مالیاتی است. گرچه این پیشنهاد از دولت قبل آغاز شده و در دولت یازدهم نیز در حال انجام است اما نیاز به سرعت عمل بیشتر و آگاه‌سازی مردم از چرایی و ضرورت آن دارد. جلوگیری از فرار مالیات کمک شایانی به اقتصاد کشور می‌کند.

 عمل به این 3 پیشنهاد چه نتیجه بیرونی دارد؟
اگر دولت این 3 اقدام را مد نظر قرار دهد،90 درصد مشکلات کشور حل می‌شود. در این صورت کشور ظرف مدت کوتاهی از رکود خارج خواهد شد و موقعیت جمهوری اسلامی در منطقه به‌مراتب بهبود خواهد یافت. در آن زمان است که آمریکا و طرف‌های غربی به دنبال مذاکره با ما خواهند بود زیرا نقطه ضعفی به نام اقتصاد در دست نخواهند داشت. این توصیه‌ای است که رهبر انقلاب از ابتدای دولت روحانی بر آن تأکید داشته‌اند ولی متأسفانه به آن توجه نشد و فرصت آن نیز از دست رفته است و طبق نظر‌سنجی‌هایی که انجام شده، بیشترین کاهش محبوبیت رئیس‌جمهور مربوط به همین دوره است.

 قطعاً دولت دکتر روحانی برای پیروزی در دوره بعدی ریاست‌جمهوری ناچار به ورود به انتخابات و تبلیغات خواهد بود. دولت تدبیر و امید بین این 2 مقوله یعنی ریاست‌جمهوری دوازدهم و حل مشکلات مهم جامعه باید چه تدبیری بیندیشد تا از پتانسیل حضور حداکثری بدنه مردم با دولت بهره ببرد؟
رونــق اقتصــــادی بهترین تبلیغ برای دکتر روحانی است. متأسفانه اعتماد مـردم به رئیس‌جمهور و شعارهای اقتصادی ایشان از بین رفته است. ما مایل نیستیم که مردم دچار مشکل شوند تا یک نفر دیگر بر سرکار بیاید و از مشکلات مردم بهره‌برداری سیاسی برای انتخابات بکند. آرزو می‌کنم که دولت موفق باشد و خوشحال می‌شویم از همین امروز برنامه‌هایی برای بهبود زندگی مردم داشته باشد چون این دولت انتخاب مردم است. اگر انتقادی هست و فریادی می‌زنم برای رونق زندگی مردم است.
آقای رئیس‌جمهور باید منطق خود را عوض کند، مدیریت جهادی اعمال کند و با تمام وجود به مردم خدمت کند. نگاه سیاسی هیأت دولت باید عوض شود. آقای آخوندی گفته که باید ستاد سیاسی تشکیل بدهیم.
به همین دلیل در جلسه علنی هفته آینده به صحن خواهد آمد تا درباره این ایده‌اش توضیح دهد زیرا الان زمان تشکیل ستاد اقتصادی است نه انتخاباتی.
این خطای راهبردی خیلی از دولت‌هاست که برای ماندگاری در دور دوم، به جای بها دادن به زندگی مردم به مسایل سیاسی کشیده شدند. امیدوارم دولت یازدهم به اشراف اطلاعاتی و خبری مردم بر عملکرد خود آگاه باشد و فرصت را از دست ندهد.

 


 

 

 

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.