قدس آنلاین- اراک- احمد مختاری: معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ضعف قانونی و عدم توجه بخش‌های مختلف همانند سیستم بانکی، تسهیلاتی، عدم ظرفیت سازی، انجام کارآموزشی و استقبال خود تعاونی‌ها باعث شد که امروز نتوانیم به چیزی که در برنامه پنجم توسعه پیش بینی شده بود دست یابیم

عدم تحقق برنامه پنجم توسعه در خصوص تعاونی‌ها/سهم ۲۵ درصدی تعاونی‌ها در اقتصاد کشور محقق نشده است

اراک-خبرنگار قدس آنلاین ، سیدحمید کلانتری معاون تعاون وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در حاشیه سفر خود به شهرستان محلات و دیدار با جمعی از تعاون گران شهرستان محلات در جمع خبرنگاران گفت: جلسه خوبی با تعاونگران شهرستان محلات داشتیم و شهرستان محلات با توجه به ظرفیت های خوبی که در حوزه‌های کشاورزی، معدن، پرورش ماهیان زینتی و گردشگری و فرهنگ خوب مردم در زمینه تعاون دارد استعداد مناسبی برای گسترش تعاونی است.

محلات؛مستعد شهرستانه نمونه تعاونی. وی ادامه داد: وجود ۲۷۰ واحد تعاونی فعال و ۱۳ هزار نفر عضو در تعاونی‌های شهرستان محلات نشان میدهد تفکر خوبی برای گسترش تعاونی ها وجود دارد و زمینه مناسبی برای شکل گیری یک شهرستان نمونه تعاونی در محلات وجود دارد و می‌توان شهرستان محلات را در آینده‌ای نزدیک به عنوان پایلوت انتخاب کرد.

فرهنگ تعاون، مشکلات رکود و اشتغال را رفع می کند.

کلانتری با اشاره به لزوم ترویج فرهنگ تعاون در سطح جامعه گفت: اگر فرهنگ تعاونی گسترش پیدا کند بسیاری از مشکلات امروز ما در زمینه اشتغال و رکود واحد های صنعتی، کشاورزی و خدماتی را شاهد نخواهیم بود و تعاونی‌ها می‌توانند با جذب سرمایه های خرد مردم و سازماندهی آنها وارد عرصه تولید و خدمات شوند.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین افزود:تعاونی‌ها این ظرفیت را دارند که بخشی از فارغ التحصیلان کشور که زمینه اشتغال آنها فراهم نشده است را گرد هم جمع کرده و با استفاده از امکانات و پتانسیل‌های موجود از جمله حمایت های دولتی و تسهیلاتی صندوق‌های اعتباری، وارد عرصه کار، فعالیت و اشتغال شوند. وی همچنین عنوان کرد: در جامعه ای که ظرفیت‌های فراوانی در زمینه تعاونی وجود دارد باید بتوانیم تحریم را در پسابرجام مدیریت کنیم و با استفاده از ظرفیت تعاونی‌ها کار را به پیش ببریم.

تلاش وزارت تعاون برای ایجاد رونق اقتصادی در تعاونی ها.

کلانتری با اشاره به فعالیت بیش از ۱۰۰ هزار تعاونی فعال با بیش از ۱۱ میلیون نفر عضو و ایجاد اشتغال ۱ میلیون و ۶۵۰ هزار نفری در سطح کشور گفت: برنامه اصلی وزارت تعان، کار و رفاه اجتماعی حمایت از تعاونی‌های فعالی است که ظرفیت لازم برای فعالیت‌های مناسب را پیدا نکرده‌اند و باید تلاش کنیم با حمایت‌های اداری و مالی وفراهم کردن زمینه گسترش صادرات امکان رونق اقتصادی در آنها تقویت شود تا ظرفیت خدماتی آنها به سقف مطلوب برسد.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی یکی از هفت راهبرد وزارت خانه تابعه خود را ترویج تعاون از طرق مختلف بخصوص رسانه ها و آموزش و پرورش دانست و بیان کرد: تعاون یکی از مقوله های کلی در کشو است و باید مردم را به کار جمعی تشویق کنیم چرا که کار جمعی و تعاونی یک آموزه دینی در اسلام است. سهم ۲۵ درصدی تعاونی ها در اقتصاد کشور محقق نشده است.

وی افزود: طبق قانون تعاونی ها باید در اقتصاد کشور سهم ۲۵ درصدی را بازی کنند و این به عنوان یک هدف متعالی باید در پایان برنامه پنجم توسعه محقق می‌شد ولی این امر ملزوماتی داشته که متاسفانه محقق نشده است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطر نشان کرد: طبق قانون می‌بایست ۳۰ درصد منافع واگذاری‌ها در اصل ۴۴،یعنی حدود ۱۵ درصد بازار پولی و مالی در اختیار تعاونی ها قرار می‌گرفت اما به علت عملی نشدن و در کل ضعف قانونی و عدم توجه بخش‌های مختلف همانند سیستم بانکی، تسهیلاتی، عدم ظرفیت سازی و انجام کارآموزشی و عدم استقبال خود تعاونی‌ها امروز نتوانستیم به چیزی که در برنامه پنجم توسعه پیش بینی شده بود دست یابیم و خود تعاونی‌ها باید با خود باوری و بدون نگاه به کمک‌های دولتی وارد عرصه کار و فعالیت شوند

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.