قدس آنلاین- تبریز: سرکنسول ترکیه در تبریز با بیان اینکه در ایران ۱۶۶ شرکت ترکیه‌ای با سرمایه‌گذاری ۱.۲ میلیارد دلاری فعالیت دارند، گفت: ۳ هزار و ۸۹۹ شرکت ایرانی نیز در ترکیه فعالیت می‌کنند.

 سرمایه‌گذاری ۱۶۶ شرکت ترکیه‌ای در ایران/ فعالیت ۳۸۹۹ شرکت ایرانی در ترکیه

به گزارش قدس آنلاین از تبریز، چاغلار فاحری چاکرآلپ در کنفرانس تجارت و سرمایه‌گذاری آذربایجان‌شرقی و ترکیه در اتاق بازرگانی تبریز اظهار داشت: ایران و ترکیه بزرگ‌ترین، قوی‌ترین و ریشه‌دارترین کشورهای منطقه و دارای مشترکات تاریخی و فرهنگی هستند.

وی افزود: بین ایران و ترکیه در بسیاری زمینه‌ها شباهت‌ها و نقاط مشترک وجود دارد و تمام این ویژگی‌های مشترک ایجاب می‌کند که ایران و ترکیه در بسیاری از زمینه‌ها با یکدیگر همکاری کرده و از همدیگر پشتیبانی کنند و در طول تاریخ هر دو کشور در روزهای دشوار در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند و بعد از این نیز به همین شکل ادامه خواهند داد.

چاکرآلپ گفت: ترکیه استان آذربایجان‌شرقی را به عنوان یکی از دروازه‌های مابین ایران و ترکیه و به عنوان یکی از نیرومندترین پیوندهای میان ترکیه می‌بینیم و در این ارتباط باور دارم کنفرانس تجارت و سرمایه‌گذاری ترکیه و آذربایجان‌شرقی یکی از بهترین الگوهای همکاری‌مان را تشکیل خواهد داد.

سرکنسول ترکیه در تبریز بیان داشت: هدف از برگزاری کنفرانس تجارت و سرمایه‌گذاری آذربایجان‌شرقی و ترکیه ایجاد شتاب قوی به طور متقابل در زمینه تجارت و سرمایه‌گذاری و رسیدن به حجم 30 میلیارد دلاری سالانه که اخیرا از طرف روسای جمهور دو کشور تعیین شده، است.

وی تصریح کرد: ایران مدت زیادی است که در میان 10 کشوری قرار داد که بیشترین واردات و صادرات کشورمان( ترکیه) با آن کشور صورت می‌پذیرد به طوریکه در سال 2015 ایران از لحاظ آمار صادرات ترکیه در ردیف دهم و از لحاظ آمار واردات کشور ترکیه در ردیف هشتم قرار داشت.

افزایش 33.3 درصدی ترکیه به ایران و کاهش 25.9 درصدی واردات ترکیه از ایران

چاکرآلپ خاطرنشان کرد: صادرات ترکیه به ایران در سال 2015 نسبت به سال قبل 5.7 درصد کاهش داشته و در واردات نیز این کاهش 38 درصد و کاهش واردات ترکیه از ایران ناشی از کاهش قیمت‌های انرژی است.

وی به آمار هفت ماهه سال 2016 صادرت ترکیه به ایران اشاره کرد و گفت: در این مدت میزان صادرات ترکیه به ایران با 33.3 درصد افزایش به 2.9 میلیارد رسیده است و واردات ترکیه از ایران در این مدت با کاهش 25.9 درصدی به 2.5 میلیارد دلار رسیده است.

در ایران 166 شرکت با سرمایه‌گذاری 1.2 میلیارد دلاری ترکیه فعالیت می‌کنند/ فعالیت 3899 شرکت ایرانی در ترکیه

سرکنسول ترکیه در تبریز گفت: در ایران 166 شرکت با منشا سرمایه‌گذاری ترکیه فعالیت می‌کنند و مجموع ارزش سرمایه‌گذاری این شرکت‌ها 1.2 میلیارد دلار بوده و در مجموع برای 7 هزار و 742 نفر اشتغال‌زایی ایجاد کرده است.

وی افزود: مجموع سرمایه‌گذاری 3 هزار و 899 شرکت ایرانی که در ترکیه در حال فعالیت هستند در حدود 101 میلیون دلار بوده و از لحاظ تعداد شرکت بعد از کشور آلمان در دومین ردیف قرار گرفته است.

چاکرآلپ اظهار داشت: حجم تجاری ترکیه با استان‌های آذربایجان‌شرقی، اردبیل، زنجان و گیلان که در حوزه فعالیت این سرکنسولگری هستند در حدود یک میلیارد دلار است و ترکیه در تجارت دو جانبه با سهم 41 درصدی مهم‌ترین شریک تجاری ایران در منطقه است.

وی تصریح کرد: در کنار تمام تشویق‌ها و تسهیلاتی که به منظور جذب سرمایه‌گذاری هر چه بیشتر خارجی در ایران فراهم می‌گردد می‌خواهم به این نکته اشاره کنم که ضروری است حداکثر اهتمام در خصوص صیانت از حق و حقوق شرکت‌های خارجی مطابق با استانداردهای بین‌المللی صورت پذیرد.

چاکرآلپ به برداشتن تمام موانع پیش روی تجارت نیز اشاره کرد و گفت: در این چارچوب اجرای کامل توافقنامه ترجیحی ایران و ترکیه به عنوان یکی از مهم‌ترین گام های افزایش تجارت دو کشور که از اول ژانویه 2015 به مورد اجرا گذاشته شده حائز اهمیت است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.