معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت گفت :ایران از هر تصمیمی برای ایجاد تعادل در بازار نفت حمایت می کند و جمهوری اسلامی زمانی می تواند در این زمینه همکاری کند که به سهمیه پیش از تحریم ها برسد.

 بازگشت ایران به سهمیه پیش از تحریم ها موجب حمایت از ایجاد تعادل می شود

به گزارش قدس آنلاين به نقل از ایرنا، از وزارت نفت، امیرحسین زمانی نیا روز شنبه افزود: چنانچه کشوری بخواهد با حداکثر ظرفیت تولید کند، به شکل طبیعی تعادلی در بازار به وجود نمی آید.
بحث اجرای فریز نفتی (تثبیت تولید نفت) این روزها باردیگر مطرح شده و گفته می شود که مقام های عربستان نیز در سایه کاهش شدید قیمت نفت و کسری بودجه تمایل دارد که به این طرح بپیوندد.
نزدیک شدن به زمان برگزاری مجمع بین ‎المللی انرژی که از ٢٦ تا ٢٨ سپتامبر (پنج تا هفت مهرماه) در الجزایر برگزار می شود، و گردهمایی غیر رسمی اعضای اوپک در حاشیه این اجلاس، تلاش ها برای ایجاد تفاهم در این اجلاس در حال افزایش است.
امروز وزیر انرژی الجزایر وارد تهران شد و گفته می شود که دبیر کل اوپک نیز قرار است در اواسط هفته جاری به ایران سفر کند.
زمانی نیا روز شنبه پس از دیدار بیژن زنگنه، وزیر نفت با نورالدین بو طرفه، وزیر انرژی الجزایر، گفت: محورهای مذاکره امروز، مسایل مربوط به اوپک، همکاری های دو جانبه در زمینه پتروشیمی و ال.ان.جی (گاز طبیعی مایع شده) بود.
وی اضافه کرد: ایجاد تعادل در بازار و تبادل نظر درباره نشست غیررسمی کشورهای عضو غیرعضو اوپک در حاشیه نشست مجمع بین المللی انرژی (IEF) و همچنین قیمت نفت از دیگر محورهای این دیدار بود.
زمانی نیا گفت: الجزایر کشوری پیشرفته در زمینه ال.ان.جی است و از سال ١٩٦٤ وارد بازار این محصول شده و این کشور اکنون سالیانه ٣٠ میلیون تن ال.ان.جی به بازار اروپا صادر می کند و دو کشور در این زمینه می توانند با هم همکاری کنند.
وی به برنامه الجزایر برای اجرای پروژه های پتروشیمی در این کشور پرداخت و گفت : ایران یکی از بزرگترین کشورها در زمینه صنعت پتروشیمی است و تهران می تواند به الجزیره کمک کند و قرار شد مذاکرات در این زمینه از سوی شرکت های تابعه وزارت نفت و کارشناسان ادامه پیدا کند و برنامه ای برای همکاری مشترک میان دو کشور آغاز شود.
معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت گفت: الجزایر از نظر سیاسی و انرژی یکی از کشورهای مهم برای ایران است و امروز مذاکرات خوبی انجام شد و وزیران نفت دو کشور استقبال خوبی از ادامه همکاری ها داشتند.
زمانی نیا درباره دیدگاه های دو کشور در باره نشست غیر رسمی کشورهای عضو و غیرعضو اوپک در حاشیه نشست مجمع بین المللی انرژی، افزود: حدود ٩٠ درصد بودجه الجزایر از درآمد نفت و گاز است و این کشور تحت فشار زیادی به دلیل قیمت پایین نفت قرار دارد.
وی اضافه کرد: پیشنهادهایی برای ایجاد تعادل در بازار نفت ارایه شده تا قیمت نفت به صورت منطقی پیش برود.
معاون وزیر نفت تاکید کرد: ایران زمانی می تواند برای ایجاد تعادل در بازار نفت همکاری کند که به سهمیه قبل از تحریم ها برسد و از حمایت وزیر نفت ایران از پیشنهاد الجزایر برای تعادل در بازار نفت خبر داد.
این مقام مسئول افزود: موضع ایران برای تعادل در بازار نفت عادلانه و قابل دفاع است و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه نیز در گفتگویی با شبکه خبری بلومبرگ اعلام کرد: قابل توجیه نیست که ایران بخواهد بلافاصله پس از تحریم ها تولید خود را محدود کند و از افزایش تولید و صادرات نفت ایران باید حمایت کرد.
زمانی نیا بازگشت نظام سهمیه بندی در اوپک را یادآور شد و گفت: نظام سهمیه بندی به دلیل افزایش تولید بی رویه برخی از کشورها از بین رفت، البته باید راه حلی برای احیای نظام سهمیه بندی پیدا کرد تا اوپک از این حالت بیرون آمده و به یک سازمان تصمیم گیر مبدل شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.