راه حل پیمان‌های پولی دوجانبه و چند جانبه گزینه بی‌بدیلی برای «تسعیر» و یا به عبارت دیگر«بازی با نرخ ارز» است که چون تحمیل تورم و افت قدرت خرید عموم مردم را در پی دارد عملی غیر شرعی نیز محسوب می‌شود.

پیمان‌های پولی دو جانبه اثرات منفی «تسعیر ارز» بر اقتصاد ملی را کاهش می‌دهد

به گزارش قدس آنلاين به نقل از فارس، عبدالمجید شیخی درباره پیمان پولی دوجانبه و چند جانبه گفت: پیمان پولی دوجانبه و چند جانبه یکی از طرح‌های خوب برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها در گذشته و حال بوده و هست که متاسفانه نه در دولت قبل و نه دولت فعلی در انجام آن به صورت جدی کار نشده است.

وی افزود: اگر دولت روحانی به جای مذاکره با کشورهای غربی و آمریکا و پذیرش خفت و توهین در مذاکره و برجام که عملا برای کشور منافعی نداشته به سمت ایجاد پیمان‌های پولی با کشورهای دیگر حرکت می‌کرد باعث می‌شد تحریم‌های بیگانگان بر کشور بی‌اثر شده،ایران با تحریم‌ها مشکلی نداشته باشد و به کشورهایی که ایران را تحریم می‌کردند پوزخند زده و به مبادلات تجاری با کشورهای طرف مبادله با ایران بپردازد.

شیخی اضافه کرد: راه حل پیمان‌های پولی دوجانبه و چند جانبه گزینه بی‌بدیلی برای «تسعیر» و یا به عبارت دیگر«بازی با نرخ ارز» است که چون تحمیل تورم و افت قدرت خرید عموم مردم را در پی دارد عملی غیر شرعی نیز محسوب می‌شود زیرا نوعی دزدی ناخواسته از جیب مردم است.

وی افزود: پیمان‌های پولی دوجانبه و چند جانبه پول ما را کم کم بین‌المللی می کند و ضمن عدم نیاز به بازی با نرخ آن موجب تقویت قدرت اقتصادی کشور و قدرت خرید مردم می‌شود، اصولاً ارزهای حاکم دربازار مانند یورو و دلار را از اریکه قدرت ساقط و نقش تعیین کننده آنها را محو و وجود آنها را بی‌اعتبار می کند و در این صورت دیگر به بازی با نرخ آنها نیازی نیست.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: تشبث و توسل به تسعیر نوعی پذیرش سلطه یورو و دلار و پذیرش سلطه اقتصاد غرب و کشورهای سلطه‌گر بر اقتصاد داخلی ما محسوب می‌شود و این دقیقاً ضد اقتصاد مقاومتی است.

وی اجرای پیمان پولی را با وجود زمینه‌هایی چون اتحادیه پایاپای آسیایی و پیمان بریکس که کشورهای عضو بدنبال خارج کردن دلار و یورو از مبادلات خود هستند قابل دسترس ارزیابی کرد و گفت: در مجموع ایران می تواند با همکاری با اکثر کشورهای طرف مبادله خود مانند کره، چین، روسیه ، ترکیه و غیره پول کشور را به عنوان یک ارز بین المللی تثبیت کرده و از ریال برای مبادلات خود با سایر کشورها استفاده کند و بدون ترس از تحریم‌ها به بهبود روند تجاری و مبادله با سایر کشورها بپردازد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.