قدس آنلاین- اراک- احمد مختاری: پروفسور اردشیر قوام زاده گفت:در ابتدای امر، پزشکان خارج کشور ما را مسخره می کردند ولی الان روش درمانی پیوند مغز و استخوان بدون رادیو تراپی در دنیا مقبولیت خاصی پیدا کرده است. در این روش حتی بهبود یافتگان می توانند بچه دار هم شوند ولی در روش همراه با رادیو تراپی افراد نمی توانستند زاد و ولد کنند.

مژده به بیماران تالاسمی برای بچه دار شدن

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از ندای تفرش، دکتر اردشیر قوام زاده یکی دیگر از مفاخر شهر تفرش است که به نام «پدر پیوند مغز استخوان در ایران» نیز شهرت دارد.

وی در سال ۱۳۱۹ از پدر و مادر تفرشی در شهر تهران متولد شد؛ تحصیلات متوسطه را در دبیرستان دارالفنون آغاز کرد و در سال ۱۳۳۹ موفق به اخذ مدرک دیپلم شد. قوام زاده تحصیلات عالی خود را در رشته پزشکی دانشکده پزشکی وین کرایس اتریش ادامه داد و در سال ۱۳۵۰ فارغ‌التحصیل شده و در سال ۱۳۵۶ موفق به اخذ درجه تخصصی در رشته داخلی و انکولوژی از کشور سوئیس شد. سپس تحصیلات فلوشیپ خود را در رشته هماتولوژی و پیوند در دانشگاه سوئیس در سال ۱۳۷۰ به پایان رساند.

استاد ممتاز دانشگاه علوم پزشکی تهران، در حال حاضر رییس پژوهشکده خون، سرطان و سلول‌های بنیادی خون‌ساز این دانشگاه بوده و در بیمارستان دکتر شریعتی تهران به کار مشغول است. قوام زاده فوق تخصص خون و سرطان، نخستین دانشمندی است که در ایران توانسته پیوند سلولهای بنیادین خون ساز را از طریق پیوند مغز استخوان و پیوند از طریق خون محیطی به انجام برساند. روستای دلارام تفرش زادگاه پدر و مادر دکتر قوام زاده است و در تابلو این روستا نیز اسم وی وجود دارد.

حاضر به تغییر ملیتم نشدم. قوام زاده گفت:پزشکی را دوست داشتم و پدرم هم مشوقم بود. با اتمام تحصیلات متوسطه و علاقه به ادامه تحصیل در رشته پزشکی و باتوجه به اینکه در آن زمانها آلمان جذب بهتری داشت به آلمان رفتم. اما در آنجا شنیدم که درس خواندن در آلمان آسان است، از این مسئله ناراحت و حتی از ادامه تحصیل در آلمان نیز منصرف شدم.

به صورت داوطلبی درس خواندم و با بهترین نمرات توانستم در دانشکده پزشکی وین قبول شوم. با اتمام دوره پزشکی و در هنگام شرکت در دوره تخصص، به من گفتند که باید اتریشی شوم یعنی تغییر ملیت دهم، ولی قبول نکردم. سپس با آزمون توانستم در دانشگاه سویس که دیگر نیازی به تغییر ملیت نداشت، درسم را ادامه دادم.

انجام ۶ هزار پیوند مغز استخوان در ایران پدر پیوند مغز استخوان در ایران اظهار کرد:رشته همالوژی و آنکولوژی در سطح کشور ایران، اولین رشته فوق تخصصی بود که در وزارت بهداشت و آموزش پزشکی و در سال ۱۳۶۲ مورد تایید قرار گرفت. در آن زمان فقط من بودم ولی الان نزدیک به ۳۰۰ فوق تخصص هماتولوژی و آنکولوژی در ۱۴ مرکز پیوند در شهرهای مختلف ایران فعالیت دارند.

قوام زاده افزود:این رشته در مقایسه با سایر رشته های پزشکی در ایران بسیار پیشرفت کرده و به خصوص با تکامل پیوند سلولهای بنیادین در ایران این پیشرفتها چشمگیرتر شده است. از سال ۱۳۶۲ تاکنون حدود ۶ هزار پیوند در ایران زده شده یعنی سالانه حدود ۴۵۰ پیوند در ایران انجام شده است. وی گفت:با اتمام تحصیلات و بازگشت به ایران، در ایران تنها بخش خون وجود داشت و آنکولوژی یعنی سرطان شناسی هم در ایران وجود نداشت.

با تکامل بخش آنکولوژی و در سال ۱۳۶۹ توانستم اولین پیوند مغز استخوان را در ایران انجام دهم. تاکنون حدود ۶ هزار بیمار در ایران پیوند شده اند که اگر هر کدام از اینها برای درمان خود می خواستند به کشورهای دیگر مسافرت کنند بین ۵۰۰ هزار دلار تا ۱ میلیون دلار می بایست هزینه می کردند.

پدر پیوند مغز استخوان در ایران تاکید کرد:در همان سالهای ابتدایی این کار در ایران، برای گرفتن سلولهای مغز استخوان، فرد می بایست به اتاق عمل برود؛ اما تحقیقاتی انجام دادیم و روش گرفتن سلولها را ساده تر کردیم.

حتی الان یک بانک غیر خویشاوند نیز در بیمارستان شریعتی راه اندازی شده که در درمان بیماران موثر است.

ابداع درمان بدون پرتو برای بیماران تالاسمی

قوام زاده در خصوص ابداع روش درمانی خاص در رشته تخصصی اش گفت:در بیماری تالاسمی که اصلاً پیوند انجام نمی شد، روش پیوند را ابداع کرده ام. اکنون ۷۰۰ بیمار تالاسمی در کشور با روشهای پیوندی خاص مرکز خودم پیوند شده اند.

وی افزود:روش خاص ما این بود که بدون پرتو درمانی پیوند را انجام دادیم. هرچند در ابتدای امر، پزشکان خارج کشور ما را مسخره می کردند ولی الان روش درمانی پیوند مغز و استخوان بدون رادیو تراپی در دنیا مقبولیت خاصی پیدا کرده است.

در این روش حتی بهبود یافتگان می توانند بچه دار هم شوند ولی در روش همراه با رادیو تراپی افراد نمی توانستند زاد و ولد کنند. پدر پیوند مغز استخوان در ایران ادامه داد:با توجه به تعداد پرسنل کم در مقایسه با تعداد مراجعین و فضای محدود فعلی، قرار است در یکی از مناطق استان البرز بیمارستان بزرگی مخصوص پیوند اطفال و بزرگسالان تاسیس شود.

اگر پیشرفت کند در سالهای آتی در شهرهایی نظیر اراک، تفرش و .... این بیمارستان می تواند احداث شود. البته شهر اراک با توجه به جمعیت نیاز به ایجاد مرکز پیوند دارد. در تفرش هم می تواند مرکزی برای بیماران سرطانی احداث شود. قوام زاده گفت:من ایرانی هستم و فرقی نمی کند که برای کدام شهر باشم. ولی من به تفرش هم تعلق دارم.

وی در خصوص روستای دلارام تفرش که به نام دهکده پزشکان نامگذاری شده است اظهار کرد:در قدیم الایام، به خاطر کوهستانی بودن و کمبود امکانات امرار معاش در تفرش، مردمانش به شهرهای دیگر می رفتند و تلاش می کردند؛ داشتن ژن تفرشی و تلاش آنها سبب ایجاد موفقیتهای زیادی برای ساکنان و پرورش تحصیلکردگان متعدد خصوصا در رشته های پزشکی شده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.