قدس آنلاین – وحید زینالی/ ساخت راه‌آهن از تبریز به میانه یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین پروژه‌های حمل‌و نقلی کشور است که از سال ۱۳۷۹ عملیات ساخت آن آغاز شده و طی ۱۵سال گذشته سه رئیس‌جمهور وعده‌هایی برای بهره‌برداری از آن داده‌اند، ولی هیچ وعده‌ای به سرانجام نرسیده و همچنان این پروژه نیمه‌تمام است.

آرزوی شنیدن سوت قطار راه آهن میانه – تبریز ۱۵ ساله شد

راه‌آهن میانه ـ تبریز به طول 183کیلومتر به صورت دوخطه طراحی شده که با بهره‌برداری از آن ترانزیت ریلی ایران برای نخستین‌بار به اروپا متصل شده و فاصله بین تهران ـ تبریز را از نظر مسافت 114کیلومتر و از لحاظ زمانی از 13ساعت به 6 ساعت کاهش می‌دهد.

این خط آهن به صورت دو خطه طراحی شده و حداکثر سرعت آن برای واگن‌های باری 120کیلومتر و برای واگن‌های مسافربری 160کیلومتر در ساعت خواهد بود.

طولانی‌ترین تونل این مسیر تونل سه هزار و 80 متری در منطقه شبلی است که به صورت دوخطه با عرض داخلی 10متر و ارتفاع 8.2 متر اجرا می‌شود.

 

توسعه تجارت با کشورهای همسایه

توسعه تجارت از دیگر اهدافی است که با اجرای طرح قطار میانه - تبریز محقق می‌شود. از آنجا که استان آذربایجان شرقی با جمهوری آذربایجان و ارمنستان همجوار است؛ اما مبادلات کم رنگی میان طرفین حاکم است که راه‌اندازی راه‌آهن میانه – تبریز و اتصال به راه‌آهن نخجوان، ایروان، تفلیس از طریق جلفا و دیگر مرزهای آبی و خاکی به افزایش مبادلات بین‌المللی و صادرات کالا به جمهوری‌های آذربایجان، ارمنستان و همچنین ترکیه می‌انجامد. کاهش تصادفات جاده‌ای و توسعه مبادلات مستلزم اختصاص بودجه مناسب دولت به این طرح ملی است و بر اساس نظر آگاهان صنعت حمل و نقل، در صورت بهره‌برداری از این پروژه، درصد استفاده از خط آهن در انتقال کالا، ترانزیت و انتقال مسافر در کشور که در زمان حاضر فقط دو درصد ارزیابی شده حداقل به 20درصد خواهد رسید.

 

مردم منتظر این طرح بزرگ و ملی هستند

نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه پروژه راه‌آهن تبریز - میانه باید هرچه سریع‌تر به بهره‌برداری برسد، می گوید: مردم منتظر این طرح بزرگ و ملی هستند، بدون شک افتتاح این پروژه سبب توسعه و تحول اقتصادی در استان و شمال غرب کشور خواهد شد.

مسعود پزشکیان بابیان اینکه تأخیر بیش از این در این پروژه جایز نیست، ادامه می دهد: باید بستری فراهم شود که این پروژه حمل‌و نقل ریلی کشور به بهره‌برداری برسد، همچنین دولت نیز باید نگاه ویژه‌ای به این مسیر ریلی داشته باشد.

این نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس با اشاره به اهمیت این پروژه می گوید: راه‌آهن میانه- تبریز ریل ترانزیتی کشور به شمار می‌رود و راه‌آهن ایران را به آذربایجان و ترکیه وصل می‌کند و اتصال آن به راه‌آهن نقاط دیگر دنیا ازجمله به نخجوان، ایروان، تفلیس و دیگر مرزهای آبی و خاکی می‌تواند سبب تعاملات اقتصادی بیشتر شود و رونق استان و کشور را به همراه داشته باشد.

 

اعتبارات کافی نیست

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی نیز بابیان اینکه ناکافی بودن اعتبارات تخصیصی مشکل اصلی پروژه راه‌آهن تبریز - میانه است، می گوید: باوجود کمبود اعتبارات ولی تاکنون زیرسازی ۱۳۰کیلومتر از راه‌آهن میانه ـ تبریز انجام‌شده است.

محمدصادق پورمهدی با تأکید بر اینکه روسازی و ریل‌گذاری این مسیر ۱۳۰ کیلومتری آغازشده، می افزاید: این پروژه یکی از طرح‌های ملی و مهم حمل‌و نقل ریلی کشور است و امیدواریم با اختصاص اعتبارات لازم شاهد تسریع در روند اجرایی این پروژه بزرگ باشیم.

وی با تأکید بر اینکه با ساخت راه‌آهن میانه - تبریز شاهد کاهش چشمگیر مسیر قطارهای مسافربری خواهیم بود، اظهار می دارد: همچنین مسافت قطارهای باری و ترانزیتی کشورهای آسیای میانه و حاشیه خلیج‌فارس به اروپا و بالعکس نیز به همین میزان کاهش می‌یابد.

پورمهدی ادامه می دهد: پیشرفت‌های خوبی در مسیر میانه به بستان‌آباد مشاهده می‌شود و تلاش می‌کنیم ادامه مسیر نیز به همین صورت تکمیل و به بهره‌برداری برسد.

 

پیشرفت ۷۶درصدی

نماینده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌و نقل کشور در آذربایجان شرقی نیز در این خصوص می گوید: این پروژه از سال ۷۹ شروع‌شده و دارای ۱۲ قطعه است که در حال حاضر زیرسازی قطعات یک، چهار و پنج تحویل داده‌شده و زیرسازی قطعه دو و سه در حال تحویل است.

حمید علی محمدزاده می افزاید: ریل‌گذاری یک خط از میانه تا بستان‌آباد هدف‌گذاری شده است.

وی با اشاره به اینکه پیشرفت فیزیکی کل این طرح ۷۶ درصد است که البته از میانه تا بستان‌آباد در حدود ۹۰ درصد است، می گوید: تاکنون افزون‌بر ۸۵۶ میلیارد تومان تا پایان سال ۹۴ برای این پروژه تخصیص اعتبار شده و برای اینکه طرح به‌صورت کامل به پایان برسد باید حدود هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان دیگر تخصیص اعتبار شود، درحالی‌که اعتبار مصوب سال ۹۵ حدود ۲۶۲میلیارد تومان است.

نماینده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در آذربایجان شرقی در خصوص اهمیت این طرح نیز می افزاید: این طرح اولویت دارترین طرح راه‌آهن کشور است، هم از این نظر که مسافت سفر بین تهران و اروپا را حدود ۱۴۰کیلومتر کاهش می‌دهد و هم از این نظر که امکان استفاده از ناوگان پرسرعت نظیر قطار مغناطیسی یا قطار برقی را که حداقل سرعت ۱۶۰کیلومتر در ساعت است، را فراهم می‌سازد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.