۱۵ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 419662

اشکال در قیمت‌گذاری نماد یک شرکت فرابورسی پس از افزایش سرمایه.

حاشیه‌های یک قیمت‌گذاری در بازارسرمایه

به گزارش قدس آنلاين به نقل از اقتصادنیوز، نماد شرکت نورد و لوله اهواز که در بازار توافقی فرابورس در حال معامله است چندی پیش به دلیل مجمع عمومی فوق العاده جهت افزایش سرمایه 50 درصدی از محل آورده نقدی متوقف شد.قیمت پایانی سهم در روز توقف قبل مجمع 548 ریال بود که در مجمع عمومی فوق‌العاده افزایش سرمایه 50‌درصدی از آورده در ابتدا در اختیار هیات مدیره قرار گرفت و بعد از آن با فاصله چند روز توسط هیات مدیره تصویب و اجرایی شد.

در این راستا مازیار فتحی تحلیلگر بازار سرمایه پیرامون اتفاقات رخ داده در قیمت‌گذاری این شرکت می‌گوید: بنا به فرمول قیمت‌گذاری سهم در افزایش سرمایه از آورده که باید قیمت تئوریک سهم پس از افزایش سرمایه با توجه به قیمت پایانی قبل مجمع و مبلغ اسمی پرداخت شده با فرض تبدیل حق تقدم به سهام محاسبه گردد قیمت تئوریک سهم باید 698 ریال درج می‌شد که با فرمول (تصویر اول) قابل اثبات است.

(تصویر اول)

(تصویر اول)



او افزود:  در این فرمول p1 قیمت تئوریک سهم پس از افزایش سرمایه، p0 قیمت سهم قبل افزایش سرمایه و α درصد افزایش سرمایه از آورده است.
 

(تصویر دوم)

(تصویر دوم)

به گفته فتحی از نظر ارزش دارایی سهامدار هم فرمول (تصویر دوم) قابل توجیه است چرا که با فرض اینکه سهامداری 1000 سهم این شرکت را داشته باشد قبل افزایش سرمایه 548000 ریال دارایی داشته و بعد افزایش سرمایه به ازای 1000 سهم خود 500 حق تقدم دریافت می‌کند که در صورت پرداخت مبلغ اسمی و تبدیل حق تقدم به سهم باید 500000 ریال پرداخت کند و پس از آن 1500 سهم خواهد داشت که با توجه به سرمایه‌گذاری اولیه 548 هزار ریالی و مبلغ پرداختی 500 هزار ریالی 1048000 ریال سرمایه‌گذاری کرده که با قیمت اصلاح شده فرمول فوق‌الذکر که هر سهم را حدود 698 ریال برآورد می‌کند همخوانی دارد.

این تحلیلگر بازارسرمایه تصریح می کند: اما با توجه به قیمت‌گذاری تئوریک امروز و تخلف آشکار که به دلیل عدم نظارت صحیح فرابورس صورت پذیرفته شاهد افت حدود 22 درصدی سرمایه سهامدارانی که قصد تبدیل حق تقدم به سهام و حفظ درصد مالکیت خود را دارند هستیم. امیدواریم که واحد نظارت بورس، فرابورس و همچنین سازمان بورس با دقت بیشتری وظیفه خطیری که بر عهده آنهاست که با دارایی و سرمایه مردم سر و کار دارند را پیگیری کنند و چنین تخلفات آشکاری را پاسخگو باشند و بلافاصله اصلاح خطا کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.