یک روزنامه لبنانی دستبندهای الکترونیکی را اقدامی امنیتی و جاسوسی در راستای محاصره امنیتی زائران توسط شرکتی انگلیسی دانست که تعاملات گسترده‌ای با رژم صیونیستی دارد.

محاصره امنیتی زائران بیت الله الحرام

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، عربستان سعودی همچنان نسبت به درخواست‌ها برای توقف تعامل با شرکت‌هایی که با دشمن اسرائیلی در ابعاد متعدد از جمله امنیتی فعالیت می‌کنند، بی‌توجه است. پیش‌ از این مطالب زیادی از یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های امنیتی خصوصی در دنیا یعنی شرکت انگلیسی "جی فور اس" منتشر شده است. این شرکتی است که چندسال پیش توانست پروژه تأمین امنیت حجاج را برای خود به دست آورد.

از چند سال پیش اطلاعات گسترده‌ای در رابطه با مشارکت شرکت امنیتی جی فور اس انگلیس و سامان‌دهی مراسم حج با عربستان سعودی از طریق منافذ امنیتی مخابره می‌شود، این مشارکت شامل تأمین سیستم‌های نظارت و تفتیش و نحوه انتقال 3 میلیون حاجی به مکه مکرمه می‌شود.
 
نکته تازه‌ای که امسال خود را نشان داد ، در اقدام تازه شرکت انگلیسی در همکاری با دشمن اسرائیلی است. این همکاری به‌ ویژه در زمینه پرونده زندانیان داخل فلسطین اشغالی خود را نشان ‌داده است. شرکت مذکور با مشارکت عربستان سعودی در سال جاری حجاج را مجبور به استفاده از دست‌بندهای الکترونیکی کرده است. این اقدام به بهانه پیگیری دقیق‌تر عملیات طواف و رمی جمرات و مراسم دیگر حج صورت گرفته است.

محمد بنتن وزیر حج و عمره عربستان سعودی در بیانیه‌ای که خبرگزاری رسمی عربستان در 29 ژولای گذشته آن را منتشر کرد ، از الزام حجاج برای استفاده از این دست‌بندهای الکترونیکی در آغاز سال جاری خبر داد. بنتن تصریح کرد که دستگاه‌های مرتبط مکاتباتی را با دفاتر امور حج در کشورهای مختلف انجام دادند تا آنها را مجبور به ارسال اسامی و مشخصات حجاج قبل از آغاز مراسم حج نمایند تا این مشخصات را در سامانه های این دستبندها ذخیره کنند. این اطلاعات شامل شماره پاسپورت ، شماره گذرنامه ، تصویر حجاج و ثبت مشخصات اصلی آنها به همراه مشخصات سکونت آنها در مکه مکرمه و مدینه منوره به علاوه پرونده پزشکی آنها است.

مقامات سعودی از آن زمان تاکنون نام شرکتی که این دستبندها را تهیه کرده است را به صورت واضح اعلام نکرده و تنها به تشریح عملکرد آن پرداخته است ، از جمله اینکه دست‌بندهای مذکور از طریق سیستم جی پی اس فعالیت کرده و می‌تواند مکان حجاج را شناسایی کند ، همچنین گفته شده که کارگزاران مراسم حج از میان کارمندان سعودی می‌توانند از طریق اجرای این نرم‌افزار در گوشی‌های تلفن همراه خود نسبت به تحرکات حجاج و اطلاعات دقیق آنها اطلاع حاصل کنند و نیازی به نزدیک شدن به حجاج و سوال از آنها ندارند.

نکته خطرناک این است که لیست اطلاعات حدود سه میلیون نفر از کشورهای مختلف دنیا در اختیار شرکتی قرار دارد که در فعالیت‌های امنیتی خود با اسرائیلی‌ها همکاری دارد ، این موضوع به ‌ویژه در زمینه فشار وارد کردن به فلسطینی‌ها در زندان‌ها و گذرگاه‌های مرزی و موانع نظامی قابل توجه است.

روزنامه الاخبار در خلال تلاش‌های خود برای رسیدن به پاسخ این سؤال که آیا شرکت جی فور اس به مقامات حج عربستان در تامین این دستبندها کمک کرده است، بعد از چند روز سستی و کارشکنی دقیقا به این پاسخ دست پیدا کرده است: «جی فور اس در حال حاضر شرکتی است که تکنولوژی نظارت الکترونیک را برای وزارت کشور عربستان تأمین می‌کند ، این شرکت از چند سال پیش این وظیفه را به عهده داشته است ، اما ما در رابطه با وجود درخواست‌های جدید به ویژه در زمینه حج اطلاعی نداریم.» این نحوه پاسخ‌گویی نشان می‌دهد که شرکت مذکور به دنبال فرار از پاسخ‌گویی در رابطه با مسئولیت خود در زمینه اشراف امنیتی بر مراسم حج از طریق تهیه سیستم‌های دفاعی و نظارت بر روند حج است، اقدامی که وظیفه اصلی دست‌بندهای الکترونیکی مذکور اعلام شده است.

در سال جاری برای اولین بار ریاض با افتخار از دست‌بندهای الکترونیکی نام برده و این پروژه را اجرا کرده است. مقامات این کشور می‌گویند که دست‌بندهای مذکور طواف حجاج و انجام فرایض حج را برای آنها تسهیل خواهد کرد. سعودی ها این اقدام را در راستای خدمت‌رسانی به ضیوف الرحمان و تسهیل در تحرکات و کمک به بیماران و سال‌خوردگان آنها معرفی می‌کنند. این در حالی است که نکته قابل توجه در این جا است که مقامات سعودی با این توجیهات شرکتی را در مسئولیت نظارت بر موسم حج وارد کردند که با دشمن صهیونیستی همکاری می‌کند ، این اقدام نقض امنیت و نادیده گرفتن حق محفوظ ماندن اطلاعات خصوصی زایران است.

این در حالی است که عربستان سعودی پیش از این قرار داد منعقد شده با شرکت هواوی چین را به علت همکاری هم‌زمان این شرکت با دولت ایران به بهانه حفظ امنیت اطلاعات شرکت آرامکوی عربستان فسخ کرد. این موضوع را یکی از اسناد منتشر شده از طریق ویکی لیکس فاش کرد ، اما متأسفانه این اصرار در زمینه امنیت و اطلاعات خصوصی حجاج مسلمان دیده نمی‌شود ، چرا که مقامات عربستان منافع ویژه  این کشور را بالاتر از منافع تمامی مسلمانان جهان می‌دانند.

اسناد ویکی لیکس همچنین نشان داد که ریاض اصرار به ادامه مناسبات ویژه خود با یک شرکت بریتانیایی دارد ، سند دیگری از اسناد منتشر شده این سایت نشان می‌دهد که جی فور اس در سال 2012 سلاح‌های قناصه را به سفارت عربستان در ورشو فروخته است. این موضوع نشان می‌دهد که مناسبات عربستان با این شرکت بین قاره‌ای فراتر از آن است که رویکردهای مطرح شده در زمینه تحریم اسرائیل یا دفاع از حقوق فلسطینیان بتواند آن را مورد خدشه قرار دهد.

شرکت جی فور اس در گزارش شش ماهه خود در سال جاری که در روز 10 آگوست گذشته منتشر شد ، اعلام کرد که سود این شرکت در خاورمیانه و هند به رقم‌های بی‌سابقه‌ای رسیده است. این سود به ویژه در کشور عربستان و هند قابل ملاحظه است. البته شرکت مذکور ارقام متعلق به عربستان سعودی را به صورت جداگانه مخفی نگه داشت، اما در رابطه با دو کشور عربستان و هند نوشت که این سود از 348 میبلیون جنیه استرلینی در سال 2015 به 405 میلیون جنیه در سال جاری رسیده است.

سوال دیگر که در این زمینه مطرح می‌شود، میزان استفاده دولت عربستان از خدمات شرکت جی فور اس از طریق دست‌بند جدید است ، چرا که از طریق این دستبندها دولت عربستان می‌تواند تحرکات زائران را در خلال مراسم حج زیر نظر داشته باشد. این موضوع به این معنی است که سعودی ها می‌توانند از نشست‌های زایران کشورهای مختلف با زایران دیگر اطلاع پیدا کنند یا از اطلاعات شخصی افراد مشخص که پست‌های حساس در دولت های رقیب داشته اند، برای خود بهره‌برداری کنند. این موضوع باعث می‌شود سرویس‌های امنیتی سعودی بتوانند از نزدیک اهداف اطلاعاتی خود را زیر نظر داشته باشند و حتی در صورت لزوم بتوانند آنها را به صورت مستقیم هدف قرار دهند.

چیزی که این احتمال را افزایش می‌دهد ، این است که موضوع استفاده از این دستبندها به صورت جدی بعد از فاجعه منا در سال گذشته مطرح شده است، این موضوع با توجه به سهل‌انگاری ملموس ریاض در پی این فاجعه به ویژه در زمینه شناسایی هویت ده‌ها و صدها نفر از قربانیان عجیب به نظر می‌رسد ، گویا عربستان می‌خواهد این پیام را به کشورهای جهان اسلام برساند که از طریق اجرای این پروژه ، می‌تواند در صورت بروز فاجعه‌ای جدید تمامی حجاج را شناسایی کند و به این ترتیب به آنها اطمینان دهد که جنازه‌های قربانیان را به کشورهایشان بازگرداند ، این در حالی است که تلاش عربستان باید برای رسیدن به راه‌حلی جدی جهت پایان دادن به حوادث مشابه فاجعه منا معطوف شود و نگرانی‌های میلیون‌ها نفر از مسلمانان در نقاط مختلف جهان نسبت به - دست کم  - سوء تدبیر سعودی ها برای از بین رفتن هزاران نفر برطرف شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.