قدس آنلاین: مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی گفت: کنگره بین المللی شهدای منا با حضور خانواده‌ شهدای منا، خانواده شهدای منای کشورهای اسلامی در صحن جامع رضوی حرم مطهر امام رضا(ع) همزمان با شام عید قربان برگزار می‌شود.

کنگره بین المللی شهدای منا در حرم مطهر  رضوی برگزار می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، عابدین عابدی مقدم ظهر امروز در نشست خبری که به منظور اعلام برنامه‌های سالگرد شهدای منا برگزار شد اظهار داشت: مردم در حوزه فرهنگ ایثار و شهادت کم نگذاشتند و همیشه پای کار بودند و با توجه به اینکه روز شهید را تنها 10درصد از مردم می‌شناختند اما امسال 65درصد مردم مشهد نسبت به روز شهید شناخت پیدا کرده بودند و این روز را گرامی داشتند.

وی افزود:  در فاجعه سال گذشته تعدادی از هموطنانمان به درجه رفیع شهادت نائل آمدند که 98نفر از آنها به خراسان رضوی تعلق داشت و امروز نیز شهادت یک نفر دیگر از این افراد احراز شد و در حال حاضر 99شهید منا در استان خراسان رضوی داریم.

عابدی مقدم تصریح کرد: در فاجعه منا بیشترین شهدا متعلق به خراسان رضوی است و دو شهید نیز از استان خراسان رضوی در حادثه جرثقیل داشتیم.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی عنوان کرد: فاجعه منا خروجی بی تدبیری و عناد دولت آل سعود نسبت به اسلام بود.آنها مدعی هستند که خادمالحرمین هستن اما در حرم امن الهی چندین هزار نفر جان دادند  و یک عذر خواهی جدی بابت آن نداشتند.

وی بیان کرد: 500 نفر از شهدای منا، سهم کشور ایران بودند اما هزاران نفر از کشورهای دیگر شهید شدند اما متاسفانه دولت‌های دیگر حمایت و پیگیری از شهدای منا نداشتند این تنها انتظاری بود که می‌توانستند برای دفاع از خون مردم کشورشان داشته باشند.

عابدی مقدم گفت: ایران تنها کشوری بود تمام پیکرهای شهدای خود را به کشور بازگرداند البته تعدادی از شهدا به رضایت خانواده در عربستان دفن شدند و این یک پیروزی برای نظام بود که همت تمامی مسئولین را در برداشت.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی اظهار داشت:بحث شهادت یک کمیسیون ویژه دارد و طبق قوانین شهدای منا به عنوان مهاجرین الی الله تشییع شدند و با مجوز مقام معظم رهبری در قطعه شهدا دفن شدند .با پیگیری‌های انجام شده در مورد بحث احراز شهادت که در تهران متمرکز است و با توجه به منویات مقام معظم رهبری و مظلومیت این شهدا این توافق بین بنیاد شهید و حج و زیارت صورت گرفت تا به عنوان شهدای منا شناخته شوند.

وی افزود: با توجه به تعهدی که نسبت به خانواده شهدای منا برای بنیاد شهید ایجاد شده است کار احراز تمامی شهدای منا را انجام دادیم  و به همین منظور  والدین، همسر و فرزندان  شهدای منا تحت خدمات فرهنگی و درمانی قرار می‌گیرند.

عابدی مقدم با بیان اینکه امسال نخستبن سالگرد شهدای منا با توجه به عنادی که دولت عربستان داشت و حجاج را محروم کردند علی رقم اینکه حجاج را کشتند امسال نیز تصمیم داشتند مردم ایران با ذلت به حج بروند اما با تدابیر نظام امسال از حج محروم شدیم و امسال برنامه‌های ویژه ای به منظور سالگرد شهدای منا در پاسخ به اقدام آل سعود در نظر گرفته ایم و ستادی در همین راستا در تهران تشکیل شده  و در استان خراسان رضوی نیز ستاد بزرگداشت شهدای منا ایجاد شده است.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی با بیان این مطلب که امشب اولین کاروان خانواده شهدای منا به منظور دیدار با مقام معظم رهبری به تهران اعزام می‌شود گفت: فردا صبح نیز دومین کاروان شهدای منای خراسان رضوی از نیشابور به تهران اعزام می‌شوند که در مجموع 346 نفر از خانواده‌های شهدای منا در خراسان رضوی، روز چهارشنبه با مقام معظم رهبری دیدار خواهند داشت.

وی خاطرنشان کرد: برگزاری دعای روز عرفه در گلزار شهدای بهشت رضا(ع) و حرم مطهر رضوی، و در شهرستان‌های نیشابور و سبزوار در کنار شهدای منا، کنگره بین المللی شهدای منا در حرم مطهر رضوی با محوریت آستان قدس و با حضور خانواده‌ شهدای منا، خانواده شهدای منا کشورهای اسلامی وزائران و طلاب حوزه علمیه کشورهای اسلامی در صحن جامع رضوی همزمان با شام عید قربان برگزار می‌شود.

عابدی مقدم افزود: نمایشگاهی از آثار فاجعه منا و شهدای منا در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود، همچنین مسئولان اداره  کل حج و زیارت، بنیاد شهید و سپاه پاسداران با خانواده شهدای منا دیدار خواهند داشت.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی تصریح کرد: کاروان بیت عتیق که از 7شهرستان  عبور کرده اند  و از گنبد کاووس، بندر ترکمن و... به شهر نیشابور می‌رسند شامل 155 هنرمند هستند که در این شهر برنامه اجرا کرده اند و امروز بعداز ظهر نیز در شهرستان نیشابور حضور خواهند داشت  و به مدت یک ساعت از شبکه افق و شبکه خراسان رضوی به صورت مستقیم پخش خواهد شد. غبار روبی مزار گلزار شهدای منا در روز پنجشنبه از دیگر برنامه‌های سالگرد شهدای است.

وی درباره ساماندهی گلزار شهدا گفت: گلزار شهدای موجود در شان شهدا نیست اما بضاعت ما در همین اندازه است اما در حال حاضر کاری را تحت عنوان ساماندهی شهدا ارائه شده تا نه مانند امامزادگان باشند و نه مانند هنرمندان  و برجستگی و هویت خود را حفظ کند .البته 5سال است که هیچ گلزاری را ساماندهی نکرده  مگر اینکه خانواده شهدا رضایت بدهند.

عابدی مقدم اظهار داشت: در بهشت رضا(ع) اقداماتی انجام شده و ساماندهی گلزار شهدا در قالب طرحی در دست مشاور است و چندین جلسه نظرسنجی نیز برگزار شده  و المان‌هایی نیز در این راستا طراحی شده و کار به زودی به نتیجه خواهد رسید.اگر امروز نسبت به گلزار شهدا و ساماندهی آن حساسیت وجود دارد نشانه علاقه و ارادت  و احساس مسئولیت مردم و خانواده‌ها نسبت به جایگاه و مقام والای شهدا است.

وی عنوان کرد: 48 شهید حادثه منا از شهرستان نیشابور،مشهد 26شهیدبیشترین شهدای منا را داشته اند و شهرستان‌های جغتای، خواف، خوشاب، قوچان، فیروزه،سبزوار،داورزن، تایباد و باخرز نیز شهدای منا داشته اند.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی گفت:در جشنواره شهید رجایی، بنیارد شهید خراسان رضوی به عنوان دستگاه برتر و مدیربرتر انتخاب شده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.