"عضو جبهه پایداری همچنان بر پیشنهاد خود مبنی بر ریاست زنان بر مجلس و هیات رئیسه اصرار دارد. حسینیان معتقد است این امر به بهانه های غرب درباره تضییع حقوق زنان در ایران پایان می دهد."

علت اصرار بر تصمیمات مخالف نظر علما و مراجع چیست؟

جهان نیوز – ماجرا از آنجا آغاز شد که آقای روح الله حسینیان عضو مرکزیت جبهه پایداری انقلاب اسلامی پیشنهاد ریاست زنان بر مجلس نهم را مطرح کرد.

وی بدون توجه به این نکته که تا کنون تنها دو نماینده زن به مجلس نهم راه یافته اند، با اشاره به برنامه جبهه پایداری برای ریاست مجلس نهم خاطرنشان کرد: پیشنهاد دادم برای اینکه بگو و مگوهایی که غرب علیه نظام جمهوری اسلامی دارد خنثی شود، این مورد مطرح شود؛ غرب یکسره در تلاش است تا بگوید جمهوری اسلامی به زن بها نمی دهد؛ پیشنهاد می کنم هم برای تجربه و هم نشان دادن اعتقاد به ارزش زنان، رییس و نایب رییس اول و دوم و کل کار پردازان و منشی ها به عهده خانم ها گذاشته شود.

اگر چه اندکی پس از اظهارات حسینیان و به دنبال واکنش منفی متدینین به مواضع فمنیستی وی، سخنگوی جبهه پایداری آن را مزاح خواند اما حسینیان نه تنها حاضر به تکذیب یا "شوخی خواندن" سخنان خود نشد بلکه سایت مشرق چند روز قبل خبری را منتشر کرد که نشان می دهد عضو شورای مرکزی جبهه پایداری همچنان بر مواضع خود مبنی بر سپردن ریاست مجلس به زنان اصرار دارد.

به نوشته مشرق، " عضو جبهه پایداری همچنان بر پیشنهاد خود مبنی بر ریاست زنان بر مجلس و هیات رئیسه اصرار دارد. حسینیان معتقد است این امر به بهانه های غرب درباره تضییع حقوق زنان در ایران پایان می دهد."

اصرار آقای حسینیان مبنی بر سپردن بدون کارشناسی مسئولیت مهمی همچون ریاست یک قوه به زنان، اذهان را به یاد برخی اتفاقات مرداد و شهریور 88 و تصمیم رییس جمهور برای سپردن چند وزارتخانه به زنان می اندازد. تصمیمی که با واکنش منفی علما، روحانیون، مراجع و ائمه جمعه روبرو شد.

پس از معرفی سه زن برای وزارتخانه های آموزش و پرورش، بهداشت و رفاه و تامین اجتماعی از سوی آقای احمدی نژاد برای کابینه دهم، علما و روحانیون به مخالفت با این اقدام پرداختند. رییس جمهور در هنگام معرفی زنان برای وزارت در توجیهی مدعی شده بود که 50 تن از 313 یار امام زمان (عج) به هنگام ظهور زن هستند.
آیت الله سیداحمد علم الهدی امام جمعه مشهد اما پاسخی صریح به سخنان رییس جمهور داد. وی با انتقاد از انتخاب وزرای زن اظهار داشت: زنان از نظر قدرت، استعداد و توان چیزی در برابر مردان کم ندارند و این‌طور نیست که زن را ناتوان‌تر از مرد و یا مرد را قوی‌تر از زن بدانیم، بلکه در اسلام وظایف خانوادگی و اجتماعی مرد و زن تقسیم شده است و دین مبین اسلام، آپارتاید جنسی ندارد. ما نمی‌خواهیم بگوییم از خدمات زنان و توانایی‌های آنها نباید استفاده کرد اما در اسلام عرصه وظایف زنان و مردان در عرصه اجتماعی و خانوادگی مشخص شده است و بزرگان و اندیشمندان باید بنشینند و این عرصه‌ها را معرفی کنند.

امام جمعه مشهد اضافه کرد: اینکه می‌گویند 50 نفر از 313 یار امام زمان عجل‌الله تعالی فرجه الشریف زن هستند، همچنین چیزی نیست. در کتاب شریف بحارالانوار در جلد 52، بیش از 10 روایت در این‌باره و درباره 313 اصحاب، کلمه «رجل» آمده و به غیر از یک روایت که کلمه «رجل» نیامده، در همه روایت تصریح شده که این 313 نفر مرد هستند. شاید ایشان از کسی این مطلب را شنیدند و این شنیده از شایعات است. شایعه در اطراف موضوع امام عصر عجل‌الله تعالی فرجه الشریف زیاد است اما در همه روایات پیرامون این موضع آمده است که این 313 نفر مرد هستند و باید در این زمینه به علما مراجعه کرد.

وی با اشاره به اعلامیه امام راحل در پاییز 1341 که فرمودند برابر(یکسان) دانستن زن و مرد(در حقوق و تکالیف) بدعت است، عنوان کرد: وظیفه ما به عنوان یک طلبه تذکر دینی دادن است و هدف تضعیف دولت نیست.

آیت الله علم الهدی همچنین پاسخ در خور تاملی به توجیه این روزهای آقای حسینیان در مورد علت ریاست زنان بر مجلس داد: باید در رأس مطالبات و توقعات مردمی مطالبات دینی و توقعات دینی آن‌ها قرار گیرد و شکل کار ما نباید به گونه‌ای باشد که یک عده فمینیست ملحد بی‌دینی که خدا را قبول ندارند، در دنیا خوششان بیاید.

امام جمعه مشهد مقدس با اشاره به سخن امام راحل که فرمودند "اگر کاری کردیم و جریان‌های غربی از ما خوش‌شان آمد، باید در کار خود تردید کنیم"، گفت: اینکه چند وزیر زن معرفی شوند و جریان‌های فمینیستی داخل و خارج شاد شده و کف بزنند، همان سخن امام رحمة الله علیه را بازگو می‌کند.

نماینده ولی فقیه و امام جمعه اصفهان نیز واکنش شدیدی به تصمیم سپردن مدیریت کلان به زنان نشان داد. آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد در خطبه های آخرین جمعه مردادماه 88 اصفهان تاکید کرد: اگر ما دم از اسلامی بودن می زنیم، باید بر مبنای اسلام هم حرکت کنیم. انتخاب بانوان برای وزارتخانه‌ها از زوایای مختلف کاری خلاف است و با اصول اسلام همخوانی ندارد‏. وی همچنین خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی از آنان خواست به وزارت بانوان در وزارتخانه ها رأی ندهند زیرا کار آنان در وزارتخانه ها به‌طور مستمر با مردان است و صحیح نیست‏. امام جمعه اصفهان سخنان رئیس‌جمهور در دفاع از وزیران پیشنهادی زن را توجیهی بیش ندانست و به نمایندگان مجلس توصیه کرد که به این توجیهات گوش ندهند و به امانتی که مردم به آنان سپرده اند عمل کنند و به این وزیران پیشنهادی رأی اعتماد ندهند.

نارضایتی آیت الله مکارم و آیت الله صافی

در همین حال محمد تقی رهبر رییس فراکسیون روحانیون مجلس از نارضایتی علما و مراجع تقلید قم از معرفی سه وزیر زن از سوی احمدی نژاد برای کابینه دولت دهم خبر داد.

نماینده اصفهان در مجلس هشتم اظهار داشت: بر اساس اطلاعاتی که دریافت کردم بسیاری از علما و مراجع تقلید از جمله آیت الله صافی گلپایگانی و آیت الله مکارم شیرازی نسبت به انتخاب وزیر زن شبهه فقهی دارند و خواستار تجدید نظر احمدی نژاد در این خصوص هستند.

همچنین حجت الاسلام محمود رجبی عضو شورای عالی حوزه علمیه قم و قائم مقام موسسه امام خمینی(ره) قم (تحت مدیریت علامه مصباح یزدی) در این باره گفت‏:‏ مراجع تقلید تنها به دنبال خیرخواهی برای کشور و دولت اسلامی هستند و رییس‌جمهور مردمی باید به مطالبات آنها به‌ویژه در امر وزارت زنان احترام بگذارد‏.‏ ‏باید در برخی زمینه‌ها آقای احمدی‌نژاد مشورت و رایزنی‌هایی با بزرگان حوزه انجام دهد و برای شخصیت های دینی نیز اهمیت بیشتری قایل شود‏.

وی افزود‏:‏ برخی فتاوای مراجع عظام تقلید این است که آقای احمدی‌نژاد بهتر بود به جای زنان از مردان متخصص و با تجربه در کابینه خود استفاده می کرد و اگر ما مردانی با تجربه نداشتیم، آنگاه ایشان می توانست زنان را در کابینه خود جای دهد‏. بانوان با زیرمجموعه های خود ارتباط دارند و ممکن است این مراودات از نظر شرعی جایز نباشد و این تکلیف شرع است و باید مسائل شرعی در زمینه ارتباطات به طور کامل رعایت شود‏.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت‏: ‏مراجع تقلید با نظر خیرخواهانه موضع می‌گیرند و از نظر فقهی، نظر آنها محترم است و دولت نیز باید احترام آنها را به جای آورد‏.

ادامه مسیر احمدی نژاد در...

شاید به همین خاطر بود که وقتی پیشنهاد آقای حسینیان مطرح شد برخی ناظران آن را پیگیری خط سال 88 رییس دولت دهم دانستند.

تردیدی نیست که ریاست یک قوه بسی سخت تر و مهم تر از مدیریت یک وزارتخانه است. اما گویا آقای حسینیان که ظاهرا روابط نزدیکی با دولتی ها دارد ترجیح می دهد میان خط مشی احمدی نژاد و مخالفت علما، اولی را برگزیند تا بدین طریق شاید توفیق بیشتری در مرحله دوم انتخابات مجلس نهم کسب نماید.

بی شک کسی منکر استعداد و توانایی زنان ایران اسلامی نیست چنانکه در بسیاری از عرصه ها بر همگان آشکار شده است اما نباید فراموش کرد، حقوق و تکالیف آنان در اسلام به گونه ای تعریف شده که کرامت و عفاف زن را مخدوش نکند. از سوی دیگر باید دید اگر برای پستی که ده ها مرد متخصص و مجرب وجود دارد، کدام منطق خواهد پذیرفت که از یک زن کم تجربه استفاده شود؟

علاوه بر این، در دور نخست انتخابات مجلس شورای اسلامی تکلیف 225 کرسی خانه ملت روشن شد اما تنها 2 کاندیدای زن (مهناز بهمنی از حوزه انتخابیه سراب - شهلا میرگلوبیات از حوزه انتخابیه ساوه و زرندیه) موفق به ورود به مجلس شدند؛ 2 کاندیدایی که تجربه مدیریت کلان و حتی میانه هم در کارنامه آن ها دیده نمی شود.
با این اوصاف هنوز مشخص نیست از میان 65 کرسی باقیمانده در دور دوم انتخابات، چند کاندیدای زن مجوز ورود به مجلس را خواهند گرفت که آقای حسینیان اینگونه هیئت رئیسه 18 عضوی مجلس را یکجا به نمایندگان زن واگذار کرده است.

بر پایه این رویدادها، آیا بهتر نیست که نیروهای درون جبهه انقلاب اسلامی به جای این سخنان –شاید رای آور- بنگرند که مواضع شان آب به کدام آسیاب خواهد ریخت؟ آیا اگر کسی از رقبای ایشان –هر چند درجه چندم- چنین موضعی می گرفت برخی دوستان خودی باز به همین منوال و به احترام سرلیست‌شان ترجیح می دادند روزه سکوت بگیرند یا به بهانه آن همه جبهه رقیب را آماج حملات قرار می دادند؟

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.