تردیدها درباره گسترده ترین دانشنامه انسانی آنلاین<BR> دانش و فناوری- امیرحسین کریمان: 60 درصد اطلاعات بزرگترین دانشنامه آنلاین دقیق نیست.<BR>

 ارتش جهانی ویراستاران «ویکی پدیا»

 

پژوهشی جدید نشان می دهد از هر 10 مقاله ای که روی دانشنامه بلندآوازه «ویکی پدیا» منتشر می شود اطلاعات 6 مورد از آنها دقیق نیست.
با در نظر گرفتن شمار اشتباه هایی از این دست، اتکا به منابع آنلاین به عنوان یگانه راه دستیابی به اطلاعات گوناگون بیش از پیش به چالش کشیده می شود.
با وجود این، میلیون ها نفر همچنان برای هر کاری - از تکلیف های مدرسه و دانشگاه گرفته تا سخنرانی های اداری و تجاری- به اطلاعات و آمار و ارقامی تکیه می کنند که تنها از این پایگاه اینترنتی گردآوری کرده اند.مطالعه اطلاعات دانشنامه ویکی پدیا - که محبوبیت آن به سرعت رو به فزونی است- نشان داد در 60 درصد از مقاله های آن خطاهایی وجود دارد.
صفحات این دانشنامه مشهور را همه کاربران می توانند ویرایش کنند بنابراین هم خطای انسانی هم نادرست بودن اطلاعات گردآوری شده و مورد استناد به بروز اشتباه در مطالب منتشر شده روی ویکی پدیا می انجامد. در این میان، نباید از خرابکاری و کارشکنی رقبا و نیز کاربران نابکار در مدخل های اطلاعاتی این دانشنامه غافل شد.
از سویی، واکنش دیرهنگام مدیران این پایگاه اینترنتی در برابر این خطاها به گلایه ها درباره اطلاعات نادرست دامن می زند.
مطالعات در این زمینه را ژورنال پژوهشی و معتبر «روابط عمومی» با پرسش از 1284 عضو خود درباره مدخل های ویژه مشتریان آنها روی «ویکی پدیا» سازماندهی و اجرا کرده است.
از هر چهار شرکت کننده در این افکارسنجی، یک نفر اعلام کرد تاکنون به اطلاعات ویکی پدیا درباره مشتریان سازمان متبوع خود سر نزده است.
در جریان این پژوهش، هر بار که اشتباهی شناسایی شد در نوبت اصلاح قرار گرفت اما از هر 4 شکایت ارسالی به ویکی پدیا در این زمینه دست کم یک مورد بی پاسخ ماند.
با وجود ادعای ویکی پدیا درباره رسیدگی به درخواست ها برای رفع خطاها بین 2 تا 5 روز اما بسیاری از شرکت کنندگان در این پژوهش تأکید داشتند دریافت پاسخ هفته ها به طول انجامیده است.
با این وصف - به گفته پروفسور مارشا دیستاسو، پژوهشگر دانشگاه ایالتی دانشگاه پنسیلوانیا - چندان عجیب نیست که اشتباهات بسیاری در محتوای ویکی پدیا دیده می شود.
نکته شگفت انگیز دیگری که در این پژوهش آشکار شد اظهار بی خبری 25 درصد از شرکت کنندگان در این افکارسنجی از مقاله های ویکی پدیا درباره شرکت یا مشتریان آنان بود.
با آنکه ویکی پدیا را نمی توان یک منبع اطلاعاتی رسمی به شمار آورد اما تصحیح اشتباهات موجود در برخی مدخل های آن ضروری به نظر می رسد تا کسانی که برای گردآوری اطلاعات درباره یک مؤسسه یا شرکت به آن مراجعه می کنند به بی راهه نروند.
گفته می شود گروهی 90 هزار نفره از کاربران داوطلب، عملیات ویرایش و پالایش اطلاعات ویکی پدیا را از اشتباهات انجام می دهند. در این میان، یکی از ویراستاران آن از سال 2005 به این سو، حدود یک میلیون بار ویکی پدیا را ویرایش کرده است. با این وصف، رکورد میانگین 385 ویرایش در روز برای «جاستین نپ» 30 ساله ثبت شده است.
ویراسته های او را - که دانش آموخته علوم سیاسی و فلسفه است- بیشتر سیاست، فلسفه و فرهنگ عامه در بر می گیرد. ویرایش میلیونی این ویراستار جوان را جیمی ولز، بنیانگذار ویکی پدیا سرشماری و تأیید کرده است.
داوطلبی از منطقه ولز در بریتانیا با بیشتر از 600 هزار مورد ویرایش محتوای ویکی پدیا با این جوان آمریکایی رقابت می کند.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.