قدس آنلاین:رییس کل زندان ها و اقدامات تامینی و امور تربیتی کشور گفت: هم اکنون 50 درصد زندانیان مرد و 70 درصد زندانیان زن ، کشور متاهل هستند

۷۰ درصد زنان زندانی، متاهل هستند

به گزارش قدس آنلاین از بجنورد، دکترجهانگیر، در آیین تکریم و معارفه مدیر کل زندان های خراسان شمالی از دغدغه های رهبری را آمار بالای زندانیان دانست که تاکید داشتند راهکارهای جدیدی باید در خصوص کاهش جمعیت کیفری برای زندان ها اندیشیده شود.

وی استفاده از مجازات های جایگزین را از جمله این راهکارها برشمرد و افزود: دراین راستا ظرفیت های جدیدی از جمله ظرفیت های فقهی برای ساماندهی وضع زندان ها، استفاده از ظرفیت های قانونی و قوانین جدید و قانون آیین دادرسری کیفری پیش بینی شده است.

وی نتیجه این تصمیمات را کاهش جمعیت ورودی زندان ها دانست که طی آن بیش از 50 هزار نفر از افراد تحت قرار کمتری وارد زندان ها شدند که نشان از لزوم استفاده بیشتر از ظرفیت های قانونی است.

دکتر جهانگیر با بیان این که بازداشت های حداقلی نیز برای جلوگیری از بازداشت بی رویه افراد در دستور کار قرار دارد، اظهار داشت:  ضرورت و تناسب در صدور قرارها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و منجر به کاهش آمار ورودی ها شد.

وی از خراسان شمالی به عنوان استانی یاد کرد که آمار وردی آن 12 درصد کمتر از میانگین کشوری است و گفت: با اقدامات مطلوب انجام گرفته این آمار هم اکنون در استان خراسان شمالی 11 درصد و در سطح کشور بین 22 تا 25 درصد در نواسان است.

وی با بیان این که باید در کنار دستگاه قضایی از سایر ظرفیت های اجتماعی و نیز تغییر نگاه مردم در پیگیری و تشکیل پرونده ها و حل وفصل دعوایی در بین خود استفاده کرد، تصریح کرد: شوراهای حل اختلاف و ریش سفیدان محلات باید شرایطی فراهم کنند که از بسیاری از اختلافات جلوگیری شود.

وی به زندانی بودن چندین هزار نفر به دلیل شکایت اعضای خانواده اشاره کرد وگفت: این درحالی است که اگر بررسی اولیه صورت گیرد ممکن است تعدادی از این افراد بیمار روانی باشند و باید قبل از شکایت روحیات آنها بررسی و نسبت به درمان آنها اقدام شود.

*سه برابر ظرفیت زندان ها، زندانی وجود دارد

دکتر جهانگیر خاطرنشان کرد: هم اکنون فضای زندان ها با جمعیت کیفری متناسب نیست و جمعیت زندان سه برابر فضای موجود آن است که باعث شده بسیاری از فعالیت ها تحت شعاع جمعیت آن قرار گیرد.

وی با بیان این که هم اکنون بیش از 150 هزار نفر از کسانی که وارد زندان می شوند، معتاد هستند که مورد سم زادیی قرار می گیرند، گفت: 400 هزار واکسن نیز به زندانیان بیمار طی سال گذشته تزریق شده است.

وی در پایان زندان را محلی برای اصلاح و تربیت دانست که برنامه های مختلفی از جمله ترویج نماز، آموزش احکام و قرآن، سواد آموزی و حرفه آموزی در بیش از 130 رشته در آنها درحال اجراست.

*کمبود پزشک مانع راه اندازی مرکز مشاوره پزشکی

رئیس سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور، در ادامه کمبود پزشک را مانع راه اندازی مرکز مشاوره پزشکی تلفنی رایگان برای زندانیان در تمام استان های کشور عنوان کرد.

وی گفت: راه اندازی مراکز مشاوره پزشکی تلفنی رایگان برای زندانیان از سوی اداره کل بهداشت و درمان زندانهای کشور شروع شده است که متاسفانه به دلیل کمبود پزشک، این مراکز در تمام استان ها راه اندازی نشده و بر اساس آخرین آمار، فقط 14 استان کشور دارای این مرکز شده اند.

 جهانگیر بیان کرد: عملیات راه اندازی این مرکز در دیگر استان های کشور هم ظرف دو ماه آینده انجام خواهد شد تا با ارائه مشاوره رایگان پزشکی به زندانیان، سبب کاهش مشکلات بهداشتی در زندان ها شود.

*کسب مقام اول خراسان شمالی در کاهش جمعیت کیفری زندان ها

رییس کل دادکستری خراسان شمالی نیز در ادامه این جلسه از کسب مقام اول خراسان شمالی در کاهش جمعیت کیفری زندان ها در بین 31 استان کشورخبر داد.

حجت الاسلام نورالله قدرتی، یکی از مشکلات موجود در کشور را وضعیت جمعیت کیفری زندان ها برشمرد که روز به روز نیز در حال افزایش است.

وی افزود:  با این وجود با اقدامات مطلوب و شایسته ای که در این سالها در اداره کل زندان های استان صورت گرفته تا حدود زیادی برنامه های سازمان محقق شده است.

وی خاطرنشان کرد: انجام موثر این اقدامات باعث شده تا اداره کل زندان های استان در بررسی 10 آیتم مورد نظر سازمان در کل کشور موفق به کسب رتبه اول در کاهش جمعیت کیفری زندان ها شود.

گفتنی است در این آیین ضمن تقدیر از خدمات محمد علی بلوکی، مدیرکل زندان های خراسان شمالی،  پژمان پروین به عنوان مدیرکل جدید معرفی شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.