قدس آنلاین - کرمان - شجاعی : اصغر جهانگیر رئیس سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور گفت: به دلیل نگرانی و مشکلات ، درگیری هایی بین زندانیان وجود دارد که برخی از این درگیری ها حتی منجر به ضرب و شتم هم شده است اما در کل آمار خیلی بالایی در رابطه با وقوع جرایم در زندانها نداریم.

آمار بالایی در جرایم داخل زندان نداریم

اصغر جهانگیر  رئیس سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور ظهر امروز درکنفرانس خبری در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین در رابطه با میزان وقوع جرایم در داخل زندان ها گفت: به دلیل اینکه زندانهای ما سه برابر ظرفیت خود زندانی در آنان وجود دارد ؛ با جمعیت بالای زندانی رو به رو هستیم که به دلیل نگرانی و مشکلات درگیری هایی بین زندانیان وجود دارد.

وی ادامه داد: برخی از این درگیری ها حتی منجر به ضرب و شتم هم شده است که مجددا برای خاطیان پرونده ی قضایی تشکیل شده و برای آنان حکم صادر شده است.

جهانگیری تصریح کرد: در کل آمار خیلی بالایی در رابطه با وقوع جرایم در زندانها نداریم.

رئیس سازمان زندان های کشور در رابطه با پابندهای الکترونیک جهت کنترل زندانیان نیز گفت: طرح پابندهای الکترونیکی شامل دو مرحله بود که در مرحله ی اول خرید تجهیزات از خارج از کشور انجام شد و با ورود آنان به صورت پایلوت این طرح اجرا شد که به دلیل ایرادات و نواقصی که داشت متوقف شد.

وی ادامه داد: در ادامه طرح ساخت پابند در داخل کشور اجرا شد که در این زمینه با مرکز انفورماتیک قوه قضائیه صحبت هایی شد و در نهایت پابندهامورد آزمایش قرار گرفت که خوشبختانه نواقص پابندهای خارجی را نداشت.

جهانگیر با اشاره به اینکه در مرحله ی دوم ۳۰۰ مورد از پابندها در مرحله ی اجراست ؛ بیان داشت: امیدواریم با اجرایی شدن این مرحله و تکمیل آیین نامه های مرتبط شاهد استفاده فراگیر از این پایند ها در همه ی استان های کشور باشیم.

رئیس سازمان زندان های کشور به کاهش میزان ورودی ها ی زندان اشاره کرد و گفت : آمار فروردین ماه نشان دهنده  ی کاهش ورودی نزدیک به ۸ تا ۱۰ درصد را نشان می دهد که در کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است.

وی در رابطه با دلیل این امر گفت: سیاست های قوه قضائیه دلیل بر این کاهش است و این کاهش را در خصوص افراد تحت قرار بوده است.

جهانگیر به وقوع جرم ها در استان کرمان اشاره کرد و گفت:  جرم اول در استان کرمان ناشی از مواد مخدر است که میزان آن از میانگین کشوری بالاتر است ، همچنین آمار افراد تحت قرار و یا متهمان زندان های این استان نیز از کشور بالاتر است.

رئیس سازمان زندان های کشور در ادامه به اقدامات انجام شده در زمینه بهداشت و درمان در زندان ها اشاره کرد و گفت: در سال گذشته ۴۰۲ هزار مورد واکسیناسیون در زندان ها صورت گرفت که به اذعان وزارت بهداشت در کشور و در جهان اقدام بی نظیری بوده است.

وی به ویزیت ۶۳۸ هزار نفر در زندان های کشور خبر داد و گفت: در سال گذشته ۲۷۲ هزار نفر در زندان های کشور تحت درمان قرار گرفته اند.

این مقام مسئول تصریح کرد: برای اولین بار در کشور طی یک سال گذشته غربالگری بیماری های مزمن و غیر واگیر در دستور کار قرار گرفت و برای نخستین با از ۳۷ هزار و ۷۰۰ نفر متقاضی تست بیماری های سل و ایدز در زندان ها انجام شد.

جهانگیری به موضوع توزیع متادون نیز در زندان ها اشاره کرد و گفت: برای کاهش آسیب ها در زندان ، توزیع متادون با جدیت بیشتری انجام شده و مورد توجه قرار گرفته است ، وهمجنین با کنترل های فراوان  جلوی خالکوبی در زندان ها جهت جلوگیری از شبوع بیماری های واگیر دار گرفته می شود.

رئیس سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور گفت: نرم افزار درمان و دارو در زندان های کشور راه اندازی شده است و انواع خدمات درمانی به مددجویان ثبت می شود و همچنین برای اولین بار در کشور تهیه بانک اطلاعات ژنتیک در تهران، البرز، مشهد و شیراز راه اندازی شده که قابل استفاده برای مراجع قضایی و امنیتی است.

وی به راه اندازی مطب در سالن های ملاقات در زندان های کشور نیز اشاره کرد و گفت: مراکز درمان اعتیاد در زندان ها به ۱۶۸ مرکز ارتقاء یافته و در سال گذشته ۱۵۰ هزار معتاد تحت درمان قرار گرفته اند.

رئیس سازمان زندان های کشور در رابطه با زنان زندانی نیز سخن گفت و افزود: زنان ۳ تا ۴.۵ درصد از جمعیت زندان ها را تشکیل می دهند و و این عدد در استان کرمان ۶ درصد است

وی خاطر نشان کرد: آمار ما در رابطه با زنان در زندان نسبت به دنیا خوب است و دلیل آنهم این است که از نظر نوع جرم جزو کشورهایی هستیم که کمترین میزان جرایم در حوزه ی زنان را داریم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.