معاون وزیر امور خارجه ایران گفت: خوشبختانه در سایه تلاش‌ها، اقدامات و جان فشانی‌ها، ایران اسلامی تنها جزیره امن در منطقه خاورمیانه و جهان محسوب می‌شود.

باید در مسائل سیاسی، نظامی و امنیتی حواس‌مان را بیش‌تر جمع کنیم / ایران تنها جزیره امن در منطقه خاورمیانه و جهان محسوب می‌شود

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، ابراهیم رحیم‌پور در نشست منطقه‌ای استانداران، سفیران و رییسان نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران با بیان این که این نشست بعد از چندین ماه همکاری و برنامه‌ریزی وزارت امور خارجه و وزارت کشور برگزار می‌شود گفت: در شرایط فعلی کشور، برنامه‌ریزی و نظم، مهم‌ترین ضرورت برای دستیابی به اهداف در نظر گرفته شده، محسوب می‌شود.

او با اشاره به جو ناآرام سیاسی و امنیتی در اکثر کشورهای همسایه جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد: ما نیاز به این داریم که هم از جهت مسائل سیاسی، هم نظامی و هم امنیتی حواس‌مان را بیش‌تر جمع کنیم.

وی در همین راستا تصریح کرد: با تدابیر، تلاش‌ها و جان‌فشانی‌هایی که در تمامی حوزه‌ها وجود دارد ایران اسلامی به کشوری بسیار امن در منطقه و حتی جهان تبدیل شده است در حالی که در کشورهای همسایه، هر روز خبرهایی از انفجار و انتحار و مسائل این چنینی شنیده می‌شود.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه با اشاره به نقش ویژه سفیران و نمایندگان جمهوری اسلامی در خارج از کشور در جهت تقویت ارتباط و تعاملات فی‌مابین گفت: باید تلاش کنیم که با فرماندهی در داخل و خارج، در چارچوب قوانین، سایر کشورها را از لحاظ اقتصادی، تجاری، علمی و ... تسخیر کنیم.

رحیم‌پور با اشاره به مشکلات اخیر در کشور روسیه و تحریم این کشور توسط اوکراین، آمریکا و... ادامه داد: این موضوع، یک فرصت تاریخی برای ایران بود تا به بهترین شکل ممکن از لحاظ تجاری از آن استفاده کند ولی متاسفانه آن چنان که مورد انتظار بود این موضوع محقق نشد.

او در بخشی از سخنانش بر لزوم استفاده از فضای پسابرجام برای پیشرفت در حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، علمی و ... تاکید کرد و ادامه داد: متاسفانه برخی اشخاص و جریانات سیاسی، در سال انتخابات، منافع ملی را به دلیل برخی اختلافات داخلی ذبح می‌کنند که این در شان مردم و کشور نیست.

وی در ادامه با اشاره به استفاده بسیار خوب برخی کشورهای همسایه از موقعیت و ظرفیت‌های ترانزیتی خود اضافه کرد: برخی از همین کشورها از امکانات و نعمات خدادادی خود به بهترین شکل ممکن استفاده می‌کنند ولی متأسفانه ما در این حوزه آن چنان که باید و شاید، توجه نمی‌کنیم.

معاون وزیر امور خارجه در ادامه سخنانش به تبیین موقعیت ویژه و استثنایی آذربایجان شرقی و به‌خصوص تبریز در حوزه ترانزیتی پرداخت و گفت: تبریز از گذشته‌های بسیار دور، دروازه سنتی ما به غرب بوده است. مردم این شهر و استان، اولین‌های تاریخ صنعت و اقتصاد بوده‌اند. با توجه به این مزایا و ظرفیت‌ها باید بیش از پیش نسبت به موضوعات این حوزه توجه کرده و در جهت تقویت تعاملات بین‌المللی و افزایش صادرات حرکت کرد.

رحیم‌پور هم‌چنین، پسابرجام را فرصت مناسبی برای رفع مشکلات مربوط به حوزه بانکی کشور دانست و اظهار کرد: خوشبختانه اکثر تحریم‌های مربوط به این حوزه رفع شده ولی هنوز نتوانسته این در ساختار جهانی، وضعیت کشور را تثبیت کنیم و باید ساز و کار جدی‌تری در این حوزه داشته باشیم.

او بر لزوم توجه به افزایش مراودات تجاری جمهوری اسلامی با کشورهای همسایه تاکید کرد و افزود: شاید درصد مراودات اقتصادی کشور با 15 کشور همسایه به 30 درصد تجارت خارجی ما نرسد. باید حجم مراودات بین المللی خود بخصوص با کشورهای همسایه را افزایش دهیم.

وی در همین راستا ادامه داد: افزایش مراوادت بین‌المللی، باعث پیوستگی و انس متقابل می‌شود. باید از ظرفیت پساتحریم بیش از پیش استفاده کنیم.

رحیم‌پور از برنامه دولت برای افزایش اختیارات استان‌ها در این حوزه خبر داد و گفت: باید در تمامی حوزه‌ها با یک ساز و کار مدون حرکت کنیم و گرنه کار و فعایت بدون برنامه، موفقیتی در پیش نخواهد داشت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.