در حال حاضر قیمت پایین نفت به شدت فشار اقتصادی بر سعودی‌ها را افزایش داده و دولت عربستان به دنبال جبران بخشی از این فشار با سه برابر کردن تعداد حاجی‌ها تا سال 2030 است.

سعودی‌ها از حاجی‌ها برای کاستن فشار اقتصادی استفاده می‌کنند/تعداد حاجی‌ها تا 2030 سه برابر می‌شود

به گزارش قدس آنلاین به نقل از  فارس، در اوایل سال جدید عربستان برنامه اقتصادی خود را تا سال 2030 ارائه داد که بر اساس این برنامه این کشور قصد دارد تا تعداد عمره‌گذارانی که سالانه به عربستان سفر می‌کنند را تا سال 2030 سه برابر کند.

در حال حاضر سالانه 8 میلیون مسلمان برای انجام مناسک حج عمره به عربستان سفر می‌کنند که این مساله منافع مالی قابل توجهی را نصیب سعودی‌ها می‌کند. از سوی دیگر برگزاری مراسم حج واجب نیز برای اقتصاد این کشور بسیار مفید است چرا که نه تنها در این زمان مسلمانان به عربستان سفر می‌کنند بلکه تعداد زیادی از شهروندان سعودی نیز به دیگر کشورها مسافرت می‌کنند.

به طورکلی در زمان تعطیلات حج در عربستان تمام پروازهای این کشور به دبی و بحرین به طور کامل پر می‌شود چرا که در این مدت سعودی‌ها به دنبال استفاده از امکانات تفریحی در این دو منطقه هستند.

به طور کلی تعداد گردشگران سعودی که به دیگر کشورهای حوزه خلج فارس سفر می‌کنند نسبت به دیگر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس از رقم بالاتری برخوردار هستند چرا که در میان این کشورها عربستان بیشترین جمعیت و بزرگترین اقتصاد را دارد.

در زمان برگزاری مراسم حج 4 شهر عربستان به طور مستقیم درگیر هستند که شامل مکه، مدینه، جده و طائف می‌شود. جده با فرودگاه ملک عبدالعزیز به عنوان دروازه ورود به عربستان ایفای نقش می‌کند. یکی از فرصت‌های پیش روی عربستان توسعه بخش هواپیمایی و سودآوری آن در زمان برگزاری مناسک حج است.

سعودی‌ها قصد دارند تا فرودگاه‌های این کشور را خصوصی‌سازی کنند که با برنامه توسعه اقتصادی این کشور تا سال 2030 همخوانی دارد. در این برنامه بر لزوم توسعه حضور بخش خصوصی در اقتصاد عربستان تاکید شده است. خصوصی‌سازی در سایه کاهش قیمت نفت در بازار جهانی و درنتیجه افت شدید هزینه‌کرد دولتی در عربستان به شدت برای اقتصاد این کشور ضروری است.

در حالی که طی سال 2014 و 2013 عربستان با مازاد بودجه به ترتیب 53 میلیارد دلار و 14 میلیارد دلار روبرو بود در سال 2015 این کشور کسری بودجه حدود صد میلیارد دلاری را تجربه کرد. حج می‌تواند فرصتی باشد تا سعودی‌ها محصولات مصرفی جدیدی را به بازارهای خود عرضه کنند و این راه منافع مالی قابل توجهی را استحصال کنند.

به علاوه در طول برگزاری مراسم حج فرصت مناسبی برای توسعه اشتغال در این کشور به وجود می‌اید. هزاران سعودی در طول این مراسم اقدام به فروش برخی اقلام غذایی و مصرفی به حج‌گذاران می‌کنند.

از سوی دیگر اتباع خارجی شاغل در عربستان نیز با استفاده از خودروهای شخصی اقدام به جابجایی حجاج می‌کنند که بخشی از این فعالیت‌ها در ارزیابی اقتصادی این کشور مدنظر قرار نمی‌گیرد.

بنا به گزارش مجمع جهانی اقتصاد نرخ بیکاری جوانان در عربستان بیش از 20 درصد ارزیابی شده است و به طور کلی 11.6 درصد از جمعیت عربستان بیکار هستند که این آمار بیش از استاندارد کشورهای عضو شورای همکاری خلج فارس است.

پیش‌بینی می‌شود بخش گردشگری عربستان با برنامه سعودی‌ها برای پذیرایی و استقبال از مسلمانان ثروتمند توسعه بیشتری را تجربه کنند.

در طول برگزاری مراسم عظیم حج دیگر فعالیت‌های اقتصادی در عربستان نیز شاهد رشد هستند و تاحدودی بحران ناشی از کاهش قیمت نفت در بازار جهانی را برای سعودی‌ها کمرنگ‌تر می‌کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.