مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: پاکسازی در ۷۰ کیلومتر از مسیر رودخانه کشف‌رود انجام شده که این موفقیت نشان دهنده هماهنگی دستگاها در این استان بوده است. همچنین ۱۲۰۰ هکتار از اراضی این رودخانه آزاد شده است.

۱۲۰۰ هکتار از اراضی کشف‌رود آزاد شده است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا،  محمد حاج‌رسولی‌ها امروز در حاشیه بازدید از پروژه آزادسازی و پاکسازی حریم و بستر رودخانه تاریخی کشف‌رود اظهار کرد: وزارت نیرو در این دوره ارتباط تنگاتنگی با قوه قضاییه برقرار کرده است و هم‌اکنون نیز مذاکراتی با رییس قوه قضاییه صورت گرفته تا بتوان در سطح ملی برای ساماندهی مسایل آب همکاری‌های زیادی داشت.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۱۴۰ هزار کیلومتر رودخانه در ایران وجود دارد که نیمی از این تعداد فصلی و نیمی دائمی است. عمده تمرکز ما روی ۳ فعالیت تعیین بستر و حریم رودخانه‌ها، علامتگذاری آن و آزادسازی‌های حریم رودخانه‌های دائمی است.

حاج‌رسولی‌ها با اشاره به فعالیت‌های این وزارتخانه برای بهبود وضعیت کشف‌رود عنوان کرد: طی بیش از یک سال گذشته پاکسازی در ۷۰ کیلومتر از مسیر این رودخانه انجام شده است که این موفقیت نشان دهنده هماهنگی دستگاها در این استان بوده است. همچنین ۱۲۰۰ هکتار از اراضی این رودخانه آزاد شده است.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران اضافه کرد: در کل کشور نیز حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد از اراضی رودخانه‌های دائمی که حدود ۷۰ هزار کیلومتر را شامل می‌شود، در تصرف است. یکی از اولویت‌های دولت یازدهم تعیین سیاست‌گذاری‌ها در جهت مباحث مدیریتی آب است. مدیریت حوزه آب مسایل مختلفی را شامل می‌شود که آب‌های زیرزمینی یکی از آن‌هاست.

وی با بیان اینکه ساماندهی مدیریت آب نیازمند هماهنگی با سایر قوای کشور است، گفت: در این راستا هماهنگی‌هایی با دیوان عدالت اداری و دادستانی کل کشور داشته‌ایم تا وحدت رویه‌ای در این زمینه شکل گیرد.

حاج‌رسولی‌ها با اشاره به میزان تخصیص اعتبارات سفر دولت به استان برای ساماندهی کشف‌رود، بیان کرد: در آن سفر قول احداث ۳ سد در استان داده شد که تاکنون ۲ سد از این تعداد راه‌اندازی شده و یک سد دیگر هم تا پایان امسال و یا اوایل سال ۱۳۹۶ آب‌گیری خواهد شد. خوشبختانه در بخش اعتبارات این حوزه نیز مشکلی وجود ندارد.   ‌

افزایش اعتبار تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی استان به ۲۲ میلیارد تومان

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران افزود: برای رودخانه کشف‌رود اعتبارات افزایش پیدا کرده اما برای تخصیص آن با کمبود نقدینگی مواجه هستیم. امیدواریم با تخصیص اعتبارات از سوی وزارتخانه، این نقدینگی‌ها پرداخت شود. در حوزه تعادل‌بخشی به آب‌های زیرزمینی نیز میزان اعتبار در این استان در سال جاری ۲۲ میلیارد تومان است که این میزان در سال گذشته تنها یک میلیارد تومان بوده است.

وی تصریح کرد: قطعا با بهتر شدن شرایط نقدینگی اثربخشی اعتبارات بیشتر خواهد شد. امسال آخرین سال برنامه پنجم توسعه است. اگر به سال‌های گذشته بنگریم، سالانه حدود ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ حلقه چاه غیرمجاز مسدود می‌شد و بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون متر مکعب صرفه‌جویی صورت می‌گرفت.

حاج‌رسولی‌ها ادامه داد: در سال ۱۳۹۴ تعداد چاه‌های غیرمجاز مسدود شده ۷۸۰۰ حلقه بود که براساس هدف‌گذاری ما در سال آینده این تعداد به ۲۰ هزار حلقه چاه خواهد رسید. در این راستا ۸۰۰ گروه گشت و بازرسی در حریم رودخانه‌های کشور مستقر شده‌اند که از حفر چاه‌های غیرمجاز جلوگیری خواهند کرد.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان اینکه در این زمینه ایجاد تشکل‌ها و شوراهای حفاظت دشت مورد توجه قرار گرفته است، عنوان کرد: نصب کنتورهای اندازه‌گیری برقی و فعال به عنوان یکی از برنامه‌های ما در سال ۹۵ در دستور کار قرار گرفته است. به طور میانگین سالانه بین ۴۰۰۰ تا ۵۰۰۰ کنتور نصب می‌شد اما امسال با توافقی که با شرکت توانیر داشته‌ایم، قرار است ۵۰ هزار کنتور در بخش برق و ۷۰۰۰ کنتور در بخش آب نصب شود.

حاج رسولی‌ها با اشاره به بحران آب در منطقه اضافه کرد: سالانه ۵ میلیارد مترمکعب کسری مخزن داریم و اگر همه این تلاش‌ها انجام شود، باز هم ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون مترمکعب کسری در مخازن آب خواهیم داشت.

وی در خصوص بارندگی‌ها در سال گذشته خاطرنشان کرد: با توجه به کاهش بارندگی‌ها به ۲۱۲ میلیمتر، منابع ما کاهش یافته است. قطعا با نهادینه شدن این برنامه‌ها می‌توان تا پایان برنامه ششم توسعه شاهد جبران کسری مخازن آب بود.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران میزان برداشت‌های غیرمجاز آب را ۱۲۰ میلیارد متر مکعب عنوان کرد و افزود: این خسارت طی یک برنامه ۲۰ تا ۲۵ سال باید به مخازن آبی بازگردد.

حاج رسولی‌ها با اشاره به افزایش بودجه‌های عمرانی حوزه آب تصریح کرد:  در سال ۹۱ میزان بودجه عمرانی فصل منابع آب ۳۰۰۰ میلیارد تومان بود که تنها ۳۰ میلیارد تومان از آن به تعادل‌بخشی منابع آبی اختصاص می‌یافت. سال ۹۵ بودجه فصل منابع آب ۲۰۰۰ میلیارد تومان بود که از این میزان ۴۰۰ میلیارد تومان به تعادل بخشی منابع آبی اختصاص یافته است.

وی یادآور شد: سال گذشته ۳۸ درصد از اعتبارات این حوزه دریافت شده اما در بخش تعادل‌بخشی منابع آبی ۴۰ تا ۴۳ درصد از اعتبارات تخصیص یافته است. همچنین در بخش مهندسی رودخانه‌ها میزان اعتبارات در سال گذشته تنها ۷ میلیارد تومان بود که امسال این اعتبار به ۱۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.

مشاور وزیر نیرو با تاکید بر همکاری وزارتخانه‌های نیرو، جهادکشاورزی و سایر دستگاه‌های دخیل در حوزه مدیریت آب خاطرنشان کرد: شورای عالی آب ۱۵ پروژه تعادل‌بخشی ارایه کرده که ۱۱ پروژه از آن بر عهده وزارت نیرو، ۳ پروژه بر عهده  وزارت جهادکشاورزی و یک پروژه نیز به مرکز تحقیقات زمین‌شناسی واگذار شده است.

حاج رسولی‌ها اضافه کرد: همچنین جهادکشاورزی برای اصلاح مصرف آب حدود ۵۰۰ میلیون دلار اعتبار دریافت کرده است که امیدواریم با اجرای پروژه‌های مذکور و ایجاد تشکل‌های آب در دشت‌ها، این مسائل نیز سامان یابد.

وی با اشاره به پایان سال آبی سال ۹۴-۹۵ میزان کل بارندگی کشور را ۲۳۹ میلی‌متر اعلام کرد و گفت: این میزان هر چه نسبت به بارندگی درازمدت کاهش فاحشی نداشته اما نسبت به سال گذشته بهتر شده است. با این حال این نهمین سالی است که میانگین بارش‌ها از میانگین کل کشور پایین‌تر است.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران تصریح کرد: در واقع این بارندگی نسبت به سال گذشته ۲۳ درصد افزایش یافته اما از میانگین کشوری ۲ درصد کمتر است. متاسفانه وضعیت بارندگی‌ها نیز نامتوازن بوده و ما در حوزه‌های خزر و ارومیه ۲۰ تا ۲۳ درصد افزایش بارندگی داشته‌ایم اما فلات مرکزی ایران با کاهش ۱۸ درصدی بارش‌ها  مواجه بوده است.

وضعیت سد دوستی بحرانی است

حاج‌رسولی‌ها با بیان اینکه این میزان بارش وضعیت فلات مرکزی را  بحرانی کرده است، افزود: به جهت اینکه نوع نزولات شدت بالایی داشت، روان‌آب‌ها ۴۴ درصد افزایش داشته و ورودی آب به مخازن بسیار زیاد شده است. در حال حاضر ۳ سد بحرانی ما در کشور سدهای زاینده‌رود در اصفهان، درودزن در فارس و سد دوستی در مشهد هستند.

وی خاطرنشان کرد: سد درود زن ۲۰ تا ۲۵ درصد، سد زاینده‌رود ۵۰ درصد و سد دوستی ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش مخزن داشته‌اند. میزان مخزن آب سددوستی در حال حاضر یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون متر مکعب است که این رقم نسبت به سال گذشته ۱۰۰ میلیون مترمکعب کمتر است.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان اینکه شرایط سدها در خلیج‌فارس و عمان بسیار بهتر است، اظهار کرد: به عنوان نمونه سد حوزه کرخه حدود ۵۰۰ درصد افزایش ورودی داشته است.

حاج‌رسولی‌ها اضافه کرد: در حال حاضر ۱۶۰ سد مهم در کشور فعالیت می‌کند که امیدواریم تا پایان سال این رقم به ۱۶۵ سد افزایش یابد.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.