در حالی که پیش از این مرکز آمار ایران رشد ارزش‌افزوده بخش نفت در سال گذشته را 3.6 درصد اعلام کرده بود، مرکز پژوهش‌های مجلس این شاخص را 1.3 درصد ارزیابی کرده است.

محاسبه مرکز پژوهش‌ها از رشد نفت در سال گذشته؛ 2 درصد کمتر از مرکز آمار

به گزارش قدس آنلاین به نقل از  اقتصادنیوز، در حالی که پیش از این مرکز آمار ایران رشد ارزش‌افزوده بخش نفت در سال گذشته را 3.6 درصد اعلام کرده بود، مرکز پژوهش‌های مجلس این شاخص را 1.3 درصد ارزیابی کرده است.
در این گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس عنوان شده است: «یکی از مهمترین و اثرگذارترین بخش‌های اقتصادی که ارزش‌افزوده آن نقش مؤثری در رشد تولید ناخالص داخلی داشته و به نوعی موتور محرک طرف تقاضای اقتصاد ایران نیز است، بخش نفت است. نمودار زیر نشان‌دهنده رشد ارزش‌افزوده بخش نفت از سال 1385 به بعد است. بعد از توافق ژنو و تسهیل صادرات نفت کشور، ارزش‌افزوده این بخش در سال 1393 از رشد مثبت 4.8 درصدی برخوردار شد.»

در ادامه همین گزارش اشاره شده است: «عناصر تشکیل‌دهنده ارزش‌افزوده بخش نفت شامل صادرات نفت خام، صادرات میعانات گازی، خوراک پالایشگاه‌ها و فرآورده‌های نفتی است که در این بین کلیدی‌ترین عنصر اثرگذار بر ارزش‌افزوده بخش نفت، مقدار صادرات نفت است. ارزیابی آمار صادرات نفت در سال 1394 نشان می‌دهد که مقدار صادرات نفت نسبت به سال 1393 حدود 4.1 درصد افزایش داشته که عمدتاً متأثر از اجرای برجام و افزایش محسوس صادرات نفت در ماه‌های بهمن و اسفند 1394 است. این شواهد آماری حاکی از مثبت بودن رشد ارزش‌افزوده بخش نفت در سال 1394 است. برآوردهای مرکز پژوهش‌ها حاکی از آن است که رشد ارزش‌افزوده بخش نفت در سال 1394 حدود 1.3 درصد است. مرکز آمار ایران رشد بخش نفت در سال 1394( به قیمت سال 1376 )را معادل 3.6 درصد اعلام کرده است.»

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.