رییس سازمان انرژی اتمی ایران ضمن رد ادعاها درباره توافق محرمانه جانبی میان تهران و گروه 1+5 گفت: ما در مذاکرات هسته‌ای به روشنی بر سر برنامه بلند مدت هسته‌ای ایران به توافق دست یافتیم.

هیچ توافق محرمانه‌ای میان ایران و 1+5 نبوده است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا ، دکتر علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران و معاون رییس‌جمهور در گفت‌وگو با خبرگزاری کیودو ژاپن، تاکید کرد که ایران هیچ گونه توافق محرمانه جانبی با کشورهای 1+5 بر سر محدودیت‌های هسته‌ای نداشته و این تعبیر غلط ناشی از نبود دانش کافی است.

صالحی گفت: ما هیچ توافق محرمانه‌ای نداشتیم چگونه ممکن است وقتی یک توافق را با چند کشور شریک هستید، محرمانه باقی بماند. دانش کم خطرناک‌تر از ندانستن است.

به گزارش کیودو، منابع غربی در ماه‌های اخیر مدعی شده‌اند که ایران و قدرت‌های جهانی یک توافق محرمانه جانبی داشته‌اند که به جمهوری اسلامی اجازه می‌دهد از خطوط قرمز هسته‌ای در این توافق، از جمله تعداد سانتریفیوژها، حجم ذخیره اورانیوم با غنای پایین و مدت زمان این محدودیت فراتر برود.

این ارزیابی به ویژه پس از آن که اندیشکده آمریکایی موسسه علوم و امنیت بین الملل در اوایل ماه جای (میلادی) مدعی شد، تهران در توافق هسته ای از یک سری معافیت‌های محرمانه بهره‌مند شده است، قوت گرفت.

صالحی اولین مقام بلندپایه ایرانی است که این ادعای آمریکایی‌ها درباره توافق محرمانه در سایه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را تکذیب می‌کند. دولت آمریکا نیز هرگونه معافیت ایران از محدودیت‌های تعیین شده در برجام را قویا رد و تاکید می‌کند که ایران به تمام تعهدات خود در برجام پایبند مانده است.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران ضمن رد این ادعا گفت: ایران و گروه 1+5 بر سر برنامه بلند مدت هسته‌ای تهران به توافق دست یافتند و پس از 10 سال، ایران سانتریفیوژهای فرسوده را با نسل جدید که اکنون در حال توسعه هستند، تعویض خواهد کرد. به طور قطع ایران پس از 10 سال از هیچ سانترفیوژ نوعP1  استفاده نخواهد کرد چرا که این ماشین‌ها دیگر از کار افتاده خواهند بود.

صالحی در ادامه این گفت‌وگو با انتقاد از اجرای تعهدات طرف‌های غربی توافق هسته‌ای به ویژه آمریکا پرداخت و افزود: آن‌ها تاکنون به درستی عمل نکرده‌اند. من هیچ کسی را متهم نمی‌کنم اما به نظر می‌آید که چارچوب توافق هسته‌ای تاریخی، پشت پرده بانک‌های بزرگ را از داد و ستد با ایران منع می‌کند. بنابراین، ایران اعتراض خود را مطرح خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری کیودو، با وجود آغاز اجرای توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 از اوسط ژانویه 2016، هنوز بانک‌های بزرگ غیرآمریکایی حاضر به تعامل و داد و ستد با ایران نیستند، از این رو روند سرمایه‌گذاری در ایران کند بوده و این کشور فکر نمی‌کند که توافق هسته‌ای برایش فرصتی را به ارمغان آورده است.

این مقام بلند پایه ایرانی هم‌چنین گفت که یک گروه فنی از ایران، آمریکا و چین در حال کار روی بازطراحی راکتور آب سنگین اراک هستند و پس از چندین نشست به طراحی مفهومی دست یافته‌اند، همه چیز به خوبی پیش می‌رود.

وی ادامه داد: ما قصد داریم که این طرح را بین چهار تا پنج سال عملیاتی کنیم. راکتور اراک برچیده نشده است، بلکه کالندریای (محفظه قلب) راکتور خارج شده و ما می‌خواهیم آن را با یک مدل جدید جایگزین کنیم.

در ادامه این گزارش آمده است: راکتور آب سنگین اراک یکی از اصلی‌ترین موضوعات مورد بحث و چالش بر این که در جریان مذاکرات هسته‌ای با ایران بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.