نمایشگاه‌های فصلی در نقاط مختلف کشور در حال برگزاری است اما نظارتی بر اجناس عرضه شده در آنها وجود ندارد و اغلب اجناس در حال عرضه، خارجی، بی کیفیت یا محصولات دست دوم هستند.

برگزاری نمایشگاه‌های بدون مجوز/فروش اجناس دست دوم به جای نو

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، در چندسال گذشته برای خرید راحت و ارزان تر مردم، نمایشگاه‌های فصلی راه‌اندازی شد تا در این نمایشگاه‌ها تولید کنندگان و فروشندگان کالاهای خود را بدون واسطه عرضه کنند و خریداران هم فرصت داشته باشند تا اقلام مورد نیاز خود را بدون واسطه و با قیمت مناسب به صورت یکجاخریداری کنند. اما در سال‌های اخیر برگزاری برخی از این نمایشگاه‌ها چالش جدیدی بوجود آورده چرا که مجوزی از سوی نهادهای متولی ندارند و بدون نظارت بر محصولات ارائه شده، برگزار می شوند.

خریداران هم بدون اطلاع از این موضوع، راهی این نمایشگاه‌ها شده و اقدام به خرید لوازم مورد نیاز خود می‌کنند.

نهادهایی که اقدام به برگزاری این نمایشگاهها می کنند، اگرچه هدفشان کمک به معیشت خانوارها است اما بدلیل عدم اطلاع از آسیب های احتمالی چنین نمایشگاههایی، مکانیزمهای نظارتی لازم را پیش بینی نمی کنند و همین نکته، موجب بروز مسایل و مشکلاتی می شود که تاوانش را مردم می پردازند. از جمله اهداف برگزاری این نمایشگاهها، حمایت از تولید کنندگان داخلی است و زمانی که دستگاههای مسوول اقدام به برگزاری این نمایشگاهها می کردند، سازوکارهایی اندیشیده می شد که فقط تولیدات داخلی در نمایشگاهها عرضه شود اما در نمایشگاههای که هم اکنون در سراسر کشور درحال برگزاری است، بدلیل فقدان نظارت، اقلام وارداتی و حتی قاچاق نیز به مردم عرضه می شود که با منویات رهبر معظم انقلاب مبنی بر حمایت از تولید داخلی، در تضاد است.

برگزاری نمایشگاه‌های فصلی به خصوص در آستانه فصل پاییز و شروع مدارس بیشتر به چشم می‌خورد زیرا مصرف کنندگان به دنبال خرید کالاهای مناسب و ارزان تر برای فصل مدارس هستند و متاسفانه در نمایشگاهها با اجناس کیفیت پایین و یا حتی پوشاک دست دوم مواجه هستند.  بنابراین بازهم در چالش میان دستگاه‌های دولتی، مصرف کنندگان متضرر می‌شوند و مشخص نیست که این نهادها با چه پشتوانه ای امکان برگزاری اینگونه نمایشگاه‌ها را دارند.

فعلا نیازی به برگزاری نمایشگاه نیست

یدالله صادقی رئیس مرکز اصناف و بازرگانان وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفتگو با مهر با بیان اینکه در شرایط کنونی بازار تعادل نسبی دارد و برگزاری نمایشگاه‌ها مورد تاکید نیست، گفت: در شرایط اقتصادی کنونی نیازی به برگزاری نمایشگاه نیست مگر اینکه در استان‌ها و به تشخیص استانداری و مسئولان اتاق اصناف استان، نمایشگاهی برگزار شود.

وی با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه نیاز به مجوز نهادها و دستگاه‌های متولی این امر دارد، اظهار داشت: اینکه برخی نمایشگاه‌ها در تهران با شرایط خاص به اجرا می‌رسد مورد تایید ما نیست و باید این را از نهادهای برگزارکننده سوال کرد که چه دلیلی برای برگزاری این نمایشگاه‌ها وجود دارد.

رئیس مرکز اصناف و بازرگانان با اشاره به اینکه مجوزی برای برگزاری نمایشگاه‌های فصلی در تهران داده نشده است، افزود: تا جایی که اطلاع دارم مجوزی داده نشده است و مشخص نیست که برخی از این نمایشگاه‌ها با مجوز چه نهادی برگزار می شود.

در این رابطه علی فاضلی رئیس اتاق اصناف ایران در گفتگو با مهر، اظهار داشت: برگزارکنندگان این نمایشگاه‌ها نهادهای غیرمسئول هستند و هیچ یک از دستگاه‌های متولی در این نمایشگاه‌ها دخل و تصرفی ندارند.

وی با بیان اینکه براساس قانون، مرجع برگزاری فروش‌های فصلی، اتاق اصناف و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران هستند، گفت: کمیته‌ای هم متشکل از شهرداری، فرمانداری، اتاق اصناف و سازمان صنعت، معدن و تجارت وجود دارد که این کمیته می‌تواند برای برگزاری این نمایشگاه‌ها اقدام کند.

رئیس اتاق اصناف ایران با اعلام اینکه دسته دیگر هم واحدهای تولیدی مشاغل خانگی هستند که شهرداری موظف است، امکان عرضه مستقیم کالا را برای آنها فراهم کند، افزود: الان فروش‌های فصلی برگزار می‌شود که اینها هیچگونه مجوزی ندارند و هیچ سازمانی بر قیمت گذاری و کیفیت محصولات عرضه شده در آنها نظارت نمی‌کند.

فاضلی با بیان اینکه بازرس اصناف و سازمان تعزیرات حکومتی نیز بر این فروش‌های فصلی نظارتی ندارند، ادامه داد: به همین دلیل اتاق اصناف ایران این فروش‌های فصلی را غیرقانونی می‌داند و از مسئولان درخواست کردیم که با آنها برخورد شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه برخی نهادها مانند شهرداری مبادرت به برگزاری این نمایشگاه‌ها می‌کنند، اظهار داشت: از شهرداری تقاضا دارم که با ما همکاری کرده و حقوق مصرف کننده را رعایت کنند و اجازه ندهد که عده‌ای دلال و واسطه محصولات بی کیفیت را بفروشند.

رئیس اتاق اصناف ایران افزود: در این فروش‌های فصلی، عرضه کالاهای قاچاق و دست دوم بسیار انجام می شود و سازمان ناظری هم بر قیمت گذاری کالاهای عرضه شده نظارت ندارد ضمن آنکه باید کالاها بصورت پلمپ شده عرضه شوند در حالیکه در این فروش‌ها خبری از پلمپ اجناس نیست.

فاضلی با بیان اینکه در برخی موارد مواد غذایی و یا لوازم آرایشی و بهداشتی غیر استاندارد و همچنین پوشاک دست دوم شسته شده عرضه می شود، اظهار داشت: این فروش های فصلی ترویج دلالی و عرضه کالاهای بی کیفیت و بعضا قاچاق است و توسط کسانی اداره می شود که صلاحیت ندارند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.