در حالی وزیر راه و شهرسازی فروردین امسال در دیدار با هیئت انگلیسی از نهایی شدن قرارداد ایرباس در آینده‌ای نزدیک خبر داده بود که پس از گذشت پنج ماه هنوز خبری از تحقق این وعده نیست.

 سفر هیئت انگلیسی هم قفل قرارداد با ایرباس را باز نکرد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، اواسط فروردین ماه سال‌جاری عباس آخوندی در روزی که پای انگلیسی‌ها به وزارت راه و شهرسازی باز شد از نهایی شدن قرارداد خرید 118 فروند ایرباس در "آینده‌ای نزدیک" خبر داد.

وزیر راه و شهرسازی در حاشیه دیدار با هیئت عالی‌ رتبه انگلیسی با رد اخبار منتشر شده مبنی بر تعویق در نهایی شدن قرارداد خرید 118 فروند ایرباس، تاکید کرد  این قرارداد در آینده نزدیک نهایی می شود.

در ادامه این هیئت عالی رتبه انگلیسی به سرپرستی وزیر حمل و نقل این کشور با رئیس سازمان هواپیمایی کشوری دیدار کردند. علی عابدزاده در حاشیه جلسه با انگلیسی‌ها با اشاره به ورود  9 فروند هواپیمای نو ایرباس به کشور در سال جاری میلادی گفته بود: شرکت‌های فعال در صنعت هوانوردی از نقاط مختلف دنیا از جمله برزیل، کانادا و ژاپن آماده مذاکره با ایران هستند.

وی یادآور شد: شرایط و ارتباطات بین‌المللی ایران با کشورهای اروپایی و حتی آسیایی بهبود یافته به طوریکه شرکت‌های فعال در صنعت هوانوردی از نقاط مختلف دنیا از جمله برزیل، کانادا و ژاپن آماده مذاکره با ایران هستند.

عابدزاده گفت: با توجه به بهبود ارتباطات بین‌المللی ایران و کشورهای اروپایی شرکت‌های اجاره دهنده و فروش هواپیمای تمایل بیشتری برای مذاکره مستقیم با شرکت‌های ایرانی دارند به طوریکه تقریبا تمامی سازندگان هواپیما در دنیا با ایران ارتباط دارند؛ حتی ژاپنی ها -که هنوز هواپیمایی تولیدی 100 نفر این کشور عملیاتی نشده است- نیز به شرکت‌های ایرانی پیشنهادات خود را ارائه دادند.

وی افزود: بعد از اجرای برجام شرکت بوئینگ نیز ارتباطات و تعاملات خود را با شرکت‌های ایرانی انجام داده و در برخی مقاطع قراردادهایی در بخش تامین مدارک ایمنی پروازها منعقد کرده و اجرایی شده است. دولت آمریکا چند ماه پیش مجوز ارتباط این شرکت با ایران را صادر کرد و این مذاکرات به تدریج جدی‌تر می‌شود.

به گزارش تسنیم پنج ماه از اظهارنظر آخوندی در خصوص نهایی شدن قرارداد ایرباس آنهم در جمع هیئت عالیرتبه انگلیسی می‌گذرد، اما هنوز خبری از تحقق این وعده نیست. وزیر راه تیرماه امسال با بیان این‌که مذاکرات با هواپیماسازی‌های بوئینگ و ایرباس همچنان ادامه دارد، گفته بود: توافقات در این زمینه بر اساس موعد زمانبندی که اعلام کرده‌ام، اجرایی می‌شود. باور کنید قراداد خیلی خیلی خیلی پیچیده‌ای است و در خصوص زمان تحویل هواپیماها بنده تعیین کننده نیستم ولی کار را انجام می‌دهیم.

وی همچنین با حضور در یک برنامه تلویزیونی از پیشرفت مذاکرات مثبت با مسئولان ایرباس خبر داد و گفت:‌ تا امروز (اوایل تیرماه 95) بیش از 10 هیئت در رده‌های ارشد به مذاکراتی برای مباحث مهمی همچون تنظیم قرارداد دریافت قطعات داخلی، موتوری، خدمات پس از فروش و امکانات رفاهی داخل هواپیماهای مورد معامله از ایرباس در حال مذاکره بوده و هستند که احتمال می‌رود 3 یا 4 هفته آینده نتایج این مذاکرات قطعی شود.

آخوندی در مورد انتخاب فاینانسور این قرارداد افزود: تا چهار هفته آینده سرمایه گذار یا سرمایه گذاران اصلی قرارداد قطعی و معرفی خواهند شد. ایرباس هم باید مجوزهای خودش را از آمریکا اخذ کند که البته مذاکرات اولیه آنها هم با موفقیت به پایان رسیده است. وزیر راه 12 مردادماه اعلام کرد اواخر پاییز امسال در صورتی که مجوزهای لازم از سوی اوفک صادر شود، اولین سری از هواپیماهای ایرباس وارد کشور می‌شود.

حدود 8 ماه از اعلام وزیر راه و شهرسازی در خصوص توافق با ایرباس برای خرید هواپیما می‌گذرد، اما در این تقریبا 250 روز تنها چیزی که این خرید 150 هزار میلیارد تومانی (با احتساب هواپیماهای ATR و بوئینگ) به همراه داشته وعده‌های پیاپی مسئولان مربوطه برای نهایی شدن قراردادها بوده است. پنج ماه از حضور انگلیسی‌ها در وزارت راه و شهرسازی و وعده آخوندی برای نهایی شدن قرارداد خرید هواپیماهای ایرباس می‌گذرد اما هنوز خبری از تحقق وعده وزیر راه نیست.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.