رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به رشد شاخص‌های نقدینگی، بدهی بخش دولتی و جذب سپرده در بهار گفت ممکن است در نیمه دوم سال شاهد تورم دو رقمی باشیم.

شاخص‌های نگران کننده پولی در بهار/ ممکن است در نیمه دوم سال شاهد تورم دو رقمی باشیم

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، مسعود خوانساری در هیجدهمین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی تهران با اشاره به رشد 4.4 درصدی اقتصادی در بهار امسال گفت: علیرغم تحقق این رشد هنوز در زمینه نقل و انتقال پول با بانک ها در دنیا مشکل داریم.
رییس اتاق بازرگانی تهران افزود: البته برای ایجا شعبه 3 بانک ایرانی به نام های پارسیان، سینا و خاورمیانه با آلمان توافقاتی انجام شده است.
خوانساری با بیان اینکه طبیعتا بعد از توافق برجام باید مسیر انتقال پول به حالت عادی باز می گشت بیان داشت: بعد از برجام بحث مبارزه با پولشویی و قانون FATF مطرح شد و الحاقیه آن در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.
وی بیان داشت: مجلس الحاقیه آن هم در همان سال مورد تایید و تصویب قرار داد و مسولیت اجرای قانون بر عهده وزارت امور اقتصادی و دارایی قرار گرفت که متاسفانه در روزهای اخیر پیوستن به FATF دستخوش مسایل سیاسی شده است.
رییس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه ایران و کره شمالی بدترین رتبه را در زمینه پولشویی دارند،بیان داشت: امیدواریم هر چه زودتر دولت بحث شفاف سازی را انجام دهد و ما بتوانیم رتبه خودمان را در این زمینه کاهش و از آن خلاصی یابیم تا با حل این موضوع بخش خصوصی بتواند سرمایه گذاری خارجی را جذب کند.
وی تصریح کرد: در فصل اول سال 95 بدهی بخش دولتی نسبت به اسفند 94 مبلغ 16 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است .
رییس ااتاق بازرگانی تهران همچنین بیان داشت: حجم نقدینگی در بهار امسال نسبت به اسفند 94 به میزان 4.2 رشد داشته است.
خوانساری گفت: در بهار امسال نسبت به اسفند 94 سهم سپرده های کوتاه مدت از نقدینگی کل کشور افزایش داشته و در مقابل سپرده های بلند ندت کاهش یافته است.
وی با بیان اینکه این 3 عامل تا اندازه ای نگران کننده است،تصریح کرد: ممکن است با این مسایل در 6 ماه دوم سال شاهد افزایش رشد تورم و دو رقمی شدن ان باشیم.
وی با اشاره به اصلاح بودجه در 15 شهریور 95 گفت: 4 تبصره به تصویب رسید که بر این اساس در تبصره 35 به دولت اجازه داده شد تا مطالبات خودش را با بانک ها و بانک مرکزی تهاتر کنند.
رییس اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: در تبصره 36 هم به دولت اجازه داده شد که 40 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت منتشر کند و بدهی های خودش را به بانک ها و پیمانکاران پرداخت کنند.
وی بیان داشت: در تبصره 38 هم اجازه داده شد تا دولت مبلغ 8 هزار میلیارد تومان اوراق خزانه منتشر کند تا به طلبکاران بیمه سلانت پرداخت شود.
رییس اتاق بازرگانی تهران همچنین تصریح کرد: در تبصره 38 هم به دولت اجازه داده شد تا مبلغ 5 میلیارد دلار از روسیه برای پروژه های زیربنایی وام بگیرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.