رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به آرامش موجود در اقتصاد کشور، گفت: این آرامش، فضا را برای کشور و استان باز کرده و تصمیم گیری ها در این فضا بسیار آسان است.

استاندار کرمان کار خود را متمرکز بر بخش خصوصی کرده است

قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی استانداری کرمان:ولی الله سیف در نشست اقتصاد مقاومتی استان کرمان در محل استانداری، افزود: اقتصاد مقاومتی سبب ایجاد نگاه بسیار دقیق استان کرمان در حوزه اقتصادی و تغییر نگاه و نگرش در استان کرمان شده است.

وی با تاکید بر اینکه وفاق موجود در استان کرمان بسیار ارزشمند است، تاکید کرد: باید قدردان این وفاق بود و همه موظف هستیم که آینده، رفاه مردم و اقتصاد کشور را در یک شرایط متعادل و بهبودی ایجاد نمائیم.
رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ادامه داد: خوشبختانه اقتصاد مقاومتی و نگاه استاندار کرمان به گونه ای است که در راستای توسعه و افزایش تولید استان کرمان بر تخصیص بودجه کلان دولتی تکیه نکرده است بلکه کار خود را متمرکز بر بخش خصوصی کرده است که این نگاه درست و دقیق است.
وی گفت: نظام بانکی باید در مسیر حمایت از ایده‌های جدید در استان کرمان حرکت و عمل کند و پیش‌بینی می شود که 460 هزار میلیارد تومان تسهیلات نظام بانکی کشور در سال جاری اعطا شود.
سیف  با ابراز امیدواری از اینکه استان کرمان از این مسیر با شیب زیاد رشد خود را طی کند، گفت: مباحث اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری به موقع این اصول را ابلاغ کردند، منجر به عزم همگانی در دولت تدبیر و امید و اشراف کامل دولت بر مسائل اقتصادی کشور شده و شاهد تحولات مثبت در این راستا می باشیم.
وی تاکید کرد: مردم نباید تحولات اقتصادی و عظمت برجام در صحنه بین المللی را فراموش کنند زیرا برجام فضایی را برای ایران ایجاد کرده که سبب شده است ایران بتواند به تدریج در صحنه بین المللی  ورود پیدا کند.
وی تصریح کرد: این اقدام موجب دو برابر شدن صادرات نفت، باز شدن نظام بانکی و ... شده است.
وی یادآور شد: معادلات تجاری کشور که زمانی به گونه ای بود که هزینه کاسبان تحریم از تجارت بین المللی و خارجی کشور 15 درصد بوده، امروز به صورت مستقیم با شرکت های خارجی صورت می گیرد.
سیف عنوان کرد: ظرفیت تولید در اقتصاد ارتباط مستقیم با پیش بینی چند سال آینده و اینکه در آینده چه اتفاقی در اقتصاد کشور رخ خواهد داد؛ دارد و این پیش بینی هر آنچه که بلندمدت تر باشد سرمایه گذاری های بزرگ ایجاد خواهد کرد و برعکس.
رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه یکی از موارد غیر ضروری طلب سرشار نظام بانکی از دولت است، ادامه داد: : یک سوم از 45 درصد دارایی غیر قابل استفاده نظام بانک، مطالبات بانک ها از دولت است و 13 تا 14 درصد طلب مردم است که این رقم در ابتدای دولت یازدهم حدود 15 درصد بود.
وی با بیان اینکه مهمترین هدف اقتصاد مقاومتی، مقاوم کردن اقتصاد در برابر تکانه‌های خارج کشور است، عنوان کرد: بخش مسکن پیشگام اقتصاد کشور است و در سال جاری رشد معاملات مسکن به تدریج آغاز شده است که آمار تعداد معاملات صورت گرفته، مهر صحت بر این ادعا می باشد و از نظر قیمت هر متر مربع 7.6 درصد در تهران افزایش داشته است.
وی بیان کرد: وابستگی بودجه به نفت بین 30 تا 35 درصد است و بخشی از منابع اصلی کشور از طریق صادرات کالای غیرنفتی تامین می‌شود.
وی با بیان اینکه طرح اصلاح نظام بانکی، حرکتی به سمت برگرداندن ظرفیت بانک‌ها به جایگاه خود و توانمندسازی آنها بود، عنوان کرد:  در مسیر قرار دادن تسهیلات نظام بانکی برای تحقق اهداف اقتصادی و اقتصاد مقاومتی  و اصلاح نظام بانکی  و حمایت آن را در دستور کار داریم.
سیف گفت: مشکلات نظام بانکی شامل دوبخش، مشکلات ترازنامه‌ای و مشکلات سوددهی و زیان‌دهی است که 417 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی طی سال گذشته اعطا کرده است که 50 درصد آن تسهیلات تمدید شده بود.
وی با اشاره به تخصیص اعتبار برای بهینه سازی منابع آب و جلوگیری از هدررفت آن، تصریح کرد: بانک مرکزی در دولت یازدهم برای جلوگیری از هدررفتن تسهیلات بانکی در فعالیت‌های بدون بازده اقتصادی گام برمی‌دارد زیرا معتقدیم اگر سرمایه گذاری صحیح انجام گردد باعث خلق ثروت می گردد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.