قدس آنلاین-شهرکرد-فریدون عباسی: فرد نقاد با حفظ استقلال خود و سازگاری با جامعه تلاش می‌کند نظر خود را بیان و به تحلیل، بررسی و مطالعه مسائل بپردازد.

نقد کتب نویسندگان بزرگ تفکر نقاد کودکان را تقویت می‌کند

به گزارش قدس آنلاین از شهرکرد، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان  استان در همایش ادبی «دو پنجره» اظهار کرد: نقد کتاب‌های نویسندگان بزرگ راهی برای تقویت تفکر نقاد کودکان و نوجوانان است و کودک با استفاده از تفکر نقاد از توانایی‌های شناختی و اطلاعاتی که دارد استفاده می‌کند.

فرزاد رحیمی عنوان کرد: تفکر نقاد مقدمه‌ای برای ورود به تفکر خلاق است و با سؤال کردن و نقد می‌توانیم دیدگاه خود نسبت به موضوع مورد نظر را به شنونده انتقال دهیم.

وی با اشاره به اینکه فرهاد حسن‌زاده یکی از نویسندگان کودک و نوجوان کشور است که آثار زیادی پدید آورده و امروز در چهارمحال و بختیاری به نقد یکی از آثار او پرداخته می‌شود، تصریح کرد: افزایش اعتماد به نفس و بیان دیدگاه مسیری است که کودک را به تفکر خلاق نزدیک می‌کند.

رحیمی افزود: تفکر نقاد ما را به سازگاری با جامعه نزدیک می‌کند و در مقابل تفکر منفعل قرار دارد زیرا در تفکر منفعل جامعه، دیگران، آینده خود و جامعه برای فرد اهمیتی ندارد اما در تفکر خلاق آینده خود، جامعه و دیگران مهم است و به همین دلیل فرد به تحلیل مسائل مختلف می‌پردازد و خدمت بیشتری به خود و جامعه خود می‌کند که این نشأت گرفته از تفکر انتقادی است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تصریح کرد: فرد نقاد با حفظ استقلال خود و سازگاری با جامعه تلاش می‌کند نظر خود را بیان و به تحلیل، بررسی و مطالعه مسائل بپردازد.

وی افزود: مطالعه با ارزیابی دقیق یکی از تکنیک‌هایی است که ما را به تفکر خلاق نزدیک می‌کند و در تفکر نقاد کودک به خود اجازه می‌دهد با دید نقادانه به مسائل نگاه کند.

رحیمی اظهار داشت: تفکر انتقادی به معنای زیر سؤال بردن نیست بلکه به معنای ارزیابی دقیق است و کودکی و نوجوانی بهترین سن برای آموختن تفکر نقاد و تفکر خلاق است که امروز در کانون پرورش فکری چهارمحال و بختیاری کتاب «زیبا صدایم کن» نقد خواهد شد و امید است با این اقدامات زمینه‌های لازم برای رشد و پرورش نویسندگان ماهر در این استان فراهم شود.

وی از افتتاح نمایشگاه و فروشگاه دائمی تولیدات فرهنگی کانون پرورش فکری مانند نوشت‌افزار در این استان خبر داد و گفت: در کنار این نمایشگاه کارگاه‌های هنری و ادبی نیز برگزار می‌شود که این اقدام برای نخستین بار در کشور صورت می‌گیرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.