کمیته امور خارجه پارلمان انگلیس، درباره دخالت این کشور در لیبی در سال ۲۰۱۱ میلادی، گزارشی منتشر کرد.

لندن، اشتباه در لیبی دخالت کرد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، پارلمان انگلیس اعلام کرد که دخالت نظامی این کشور در لیبی در سال 2011 میلادی به دستور دیوید کامرون و بر اساس اطلاعات نادرست سرویس‌های اطلاعاتی صورت گرفت.

بر اساس گزارشی که امروز چهارشنبه از سوی کمیته‌ امور خارجی پارلمان انگلیس صادر شده است، دیوید کامرون که از سال 2010 تا فوریه سال جاری میلادی نخست‌وزیر انگلیس بود، نقش مهمی در تصمیم‌گیری برای دخالت در لیبی ایفا کرد و او باید مسئولیت ایفای نقش انگلیس در بحران لیبی را بر گردن بگیرد.

کریسپین بلانت رئیس کمیته امور خارجی پارلمان انگلیس گفت: اقدامات انگلیس در لیبی دخالتی است که بدون تفکر صحیح صورت گرفته و نتایج آن تا به امروز همچنان ادامه دارد.

وی افزود: سیاست انگلیس در لیبی قبل و در حین دخالت در ماه مارس سال 2011 میلادی، بر اساس فرضیات اشتباه و فهم ناقص اوضاع این کشور صورت گرفته است و مسئولیت اصلی این دخالت، دیوید کامرون است.

انگلیس و فرانسه در آغاز سال 2011 میلادی، تلاشهای بین‌المللی برای سرنگونی معمر القذافی دیکتاتور معدوم لیبی را مدیریت کردند.

رژیم قذافی با کمک حملات هوایی ناتو سرنگون شد و نهایتاً دیکتاتور سابق لیبی نیز در اکتبر 2011 میلادی کشته شد ولی لیبی از آن زمان تاکنون با هرج و مرج داخلی روبه‌رو بوده است.

گروه‌های مختلف تروریستی به‌خصوص داعش از خلأ دولت مرکزی قدرتمند و مقتدر سوء استفاده و بخشهای مختلفی از این کشور را تصرف کرده‌اند.

نیروهای دولت وفاق ملی لیبی که از حمایت جامعه جهانی برخوردار است از ماه می (22 اردیبهشت 1395) آزادسازی شهر سرت در حاشیه دریای مدیترانه را از لوث گروه تروریستی داعش آغاز کرده‌ اند و طی روزهای گذشته در چندین محور این شهر پیشروی کرده اند.

سرت پایگاه اصلی گروه تروریستی داعش در لیبی به شمار می رود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.