۲۴ شهریور ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۰
کد خبر: 456656

صدها معترض در شهر "فرنانه" در شمال غرب "تونس" در تظاهراتی ضد دولتی چندین لاستیک خودرو را آتش زدند و چند خیابان را مسدود کردند.

تظاهرات پس از خودسوزی جوان فقیر

به گزارش قدس آنلاین به نقل از نسیم، این اعتراضات خیابانی، سه‌شنبه در پی خودسوزی یک جوان تونسی صورت گرفته‌ که گفته می‌شود از فقر و بیکاری رنج می‌برده‌ است.

این جوان، یکشنبه (14 شهریور)، یک روز پس از اقدام به خودسوزی بر اثر شدت جراحات درگذشت و در پی آن، اعتراضات مردمی علیه ناکارآمدی دولت در حل مشکلات معیشتی مردم از دوشنبه این هفته مصادف با عید قربان آغاز شد.

تظاهرکنندگان خواستار تحقیق دربارۀ خودسوزی این جوان و همچنین تحقیق دربارۀ فساد در ادارات دولتی شدند و از دولت خواستند مشکل بیکاری جوانان و گسترش فقر را حل کند.

گفتنی است ساکنان استان‌های جنوبی، غربی و شمال غربی تونس از فقر و بیکاری شدید رنج می‌برند. گفته می‌شود در برخی مناطق نرخ بیکاری به حدود 30 درصد رسیده‌است.

خودسوزی جوان تونسی یادآور اتفاقی مشابه در سال 2011 است که به انقلاب مردمی منجر شد.

پس از خودسوزی یک جوان دستفروش تونسی به نام محمد بوعزیزی، اعتراضات گسترده‌ای در این کشور شکل گرفت.

بوعزیزی در اعتراض به توقیف اجناسش و همچنین تحقیر شدنش توسط یک مأمور دولتی خود را به آتش کشیده‌ بود.

پس از خودسوزی بوعزیزی چندین معترض دیگر در تونس و برخی کشورهای عربی دیگر از جمله مصر به اقدامی مشابه دست زدند.

انقلاب تونس به حکومت ۲۳ سالهٔ زین‌العابدین بن علی بر این کشور پایان داد و در دیگر کشورهای عربی نیز موجی از اعتراضات ضد حکومتی ایجاد کرد.

ناکامی اقتصادی دولت تونس

بر اساس گزارش‌ها، هر چند دولت تونس پس از انقلاب این کشور سرمایه‌گذاری داخلی را افزایش و تلاش‌هایی برای حل مشکلات اقتصادی و کاهش فقر انجام داده‌است اما این تلاش‌ها به هیچ وجه کافی نبوده و مشکلات معیشتیِ اغلب مردم همچنان پابرجا هستند.

برخی تحلیلگران بر این باورند تنش‌های سیاسی و امنیتی از جمله حملات تروریستی در تونس باعث شده رشد اقتصادی این کشور با مانع روبرو شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.