مدیرعامل کارگزاری بانک آینده گفت: شکل‌گیری روند رکودی در بازار سرمایه عمدتا به کاهش نقدینگی در بازار برمی‌گردد که این مساله خود به چندین عامل مرتبط است.

کدام عوامل باعث کاهش نقدینگی در بازار شده‌اند؟/پیش‌بینی وضعیت بازار سرمایه تا پایان امسال
به گزارش قدس آنلاین به نقل از اقتصادنیوز، فردین آقابزرگی اظهار کرد: شکل‌گیری روند رکودی در بازار سرمایه عمدتا به کاهش نقدینگی در بازار برمی‌گردد. بخش عمده‌ای از این نقدینگی در قالب طرح‌ها و سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت از جمله سرمایه‌گذاری در بخش مسکن تا حدودی قفل شده و به همین دلیل سرعت گردش نقدینگی مانع خروج از رکود در این وضعیت اقتصادی شده است. از این رو به جز تغییر پایه پولی یا افزایش نرخ ارز که به نوعی تقاضا را در اقتصاد و در بازار ایجاد می‌کند راه‌کار دیگری وجود ندارد.
مدیرعامل کارگزاری بانک آینده عنوان کرد: همچنین همانطور که می‌دانیم بخش عمده نقدینگی بسیار هنگفت در چرخه گردش نظام بانکی در بازار پول است که گردش آن در اقتصاد کشور مشاهده نمی‌شود.
این کارشناس بازار سهام گفت: یکی از دلایل مهم دیگر، عدم وصول نقدی عایدات حاصل از صادرات از جمله نفت است. از آنجا که روند تولید نفت و افزایش صادرات آن به خوبی شکل گرفته اما بنا به اظهار مسوولان باتوجه به محدودیت‌هایی که در مبادلات پولی در سطح جهان با آن مواجه هستیم، همچنان عایدات نقدی همچنان وصول نشده است. بنابراین این مشکل نقدینگی گریبان‌گیر خود دولت به عنوان بزرگترین بنگاه اقتصادی که به صورت مستقیم و غیرمستقیم اداره بنگاه‌ها را در دست دارد، شده است، پس این جریان ادامه دارد و در بورس نیز خود را نشان می‌دهد.
آقابزرگی ادامه داد: تجربه گذشته در بورس نشان داده که در رابطه با بحث انتخابات چه در داخل چه در خارج از کشور حساسیت‌هایی وجود دارد و تا حدودی بر روند آن تاثیرگذار است. ناچارا در این حال و فضا امیدی به گزارشات شش‌ماهه شرکت‌ها که درخشان و قابل توجه باشند، وجود ندارد، البته بعضی از شرکت‌ها استثنا هستند. بنابراین بورس کشور همین رخداد را در قالب شکل‌گیری قیمت و شاخص نشان می‌دهد که به نظرم وضعیت کاملا طبیعی را نشان می‌دهد.
همچنین او در رابطه با آینده بازار به اقتصادنیوز گفت:‌ با حداقل 15 درصد نرخ سود تسهیلات و سپرده‌ای که تا انتهای سال جاری در برنامه دولت است، همچنین حداقل نرخ تورم تک‌رقمی به میزان 10 درصد، قاعدتا کسب بازدهی در بازار سرمایه حداقل باید 30 درصد باشد. اما این مساله به منزله این است که شاخص باید تا حداقل 100 هزار واحد رشد کند.
این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: حال با توجه به ترسیم چشم‌اندازهایی که سال گذشته وجود داشت که عمدتا مبتنی بر رفع تحریم‌ها و جریانات ایجاد رونق اقتصادی با ورود سرمایه‌گذاران خارجی و تحرکاتی که به لحاظ مسایل سیاسی و اقتصادی بودند، انتظار می‌رفت در صورتی که این تعاریف و چشم‌انداز به مرحله اجرا دربیاید، چنین بازدهی در بورس نمایان شود اما با وجود موانع در این راستا، فاصله گرفتن و ایجاد تاخیر که به منزله عدم بهره‌مندی فعالان بازار سرمایه از تحرکات در بورس است چنین اتفاقی عملیاتی نشد. در نتیجه تصمیمی که از سوی فعالان بازار سرمایه گرفته شده بدین صورت است که سرعت گردش سرمایه خود را در بورس کاهش دهند.
آقابزرگی افزود: بنابراین این کاهش نقدینگی منتهی به کاهش حجم معاملات در این بازار می‌شود که ناچارا با انجام معاملات بلوکی در بورس بخشی از این کاستی به صورت ارشادی و حمایتی جبران می‌شود و علاوه بر اصلاح شاخص، حجم معاملات نیز تا حدودی افزایش پیدا می‌کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.