رئیس سازمان ملی بهره وری کشور گفت: کشور در برنامه ششم توسعه قرار است به رشد هشت درصد دست پیدا کند که 2.8 (دو ممیز هشت دهم) درصد آن از طریق بهره وری حاصل خواهد شد.

 2.8 درصد ازرشدکشوردربرنامه ششم ازطریق بهره وری حاصل خواهدشد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، رویا طباطبایی یزدی عصر چهارشنبه در هفتمین جلسه شورای اداری استان قم خاطرنشان کرد: شاخص بهره وری در برنامه پنجم توسعه مناسب نبوده و در سال های 90 تا 92 منفی بوده است البته ما به شدت تحریم بودیم و سال 93 وضعیت بهتر شده و امید است سال 95 سال خوبی برای بهره وری در کشور باشد.
وی ادامه داد: در گذشته بهره وری بیشتر در صنعت معنا داشت ولی امروز در نظام اداری، انرژی، رقابت پذیری، نوآوری، آب، نظام آموزشی، عوامل تولید و ارتقاء نظام برنامه ریزی و بودجه ریزی و سطح کلان اقتصاد، کشاورزی و بنگاه های مختلف اقتصادی و... مفهوم یافته است.
وی گفت: در دنیا بهره وری چنان مورد توجه و اهمیت است که مراکز بهره وری آنها به خصوص در کشورهای پیشرفته به یک نهاد فرابخشی وابسته است.
رئیس سازمان ملی بهره وری با اشاره به ساختار سازمان ملی بهره وری در کشور افزود: این سازمان دارای معاونت های برنامه ریزی، آموزش و ترویج بهره وری است که کارهای مربوط به همه دستگاه های کشور اعم از دولتی وغیردولتی و نهادهایی مانند صدا و سیما و قوه قضائیه ارتباط دارد و دنبال این است که در تمام کشور برای ارتقای بهره وری تلاش کند.
طباطبایی در ادامه بیان کرد: ما برای اینکه با همین داشته های موجود خود بتوانیم تولید مناسب و ارزش افزوده داشته باشیم 15 سرفصل مهم را تعریف و به سازمان های برنامه و بودجه استان ها ارسال کرده ایم.
وی خاطرنشان کرد: سال گذشته برنامه جامع بهره وری کشور از سوی معاون اول رئیس جمهوری ابلاغ شده که در آن برنامه در افق 10 ساله سهم یک سوم بهره وری از رشد اقتصادی یعنی 33.3 درصد ثبیت خواهد شد و همه دستگاه ها نیز باید با سازمان بهره وری برای اجرای برنامه های خود همکاری کنند.
وی همچنین اظهار کرد: برای اینکه دستگاه های اجرایی ساختارهای بهره وری خود را ارتقا دهند، کمیته و شورای بهره وری تشکیل و از بین معاونان وزیر در تمام دستگاه های اجرایی یک تن به عنوان رئیس کمیته بهره وری انتخاب شده و معاونان وزیران نیز عضو شورای بهره وری هستند.
طباطبایی عنوان کرد: البته تنها در وزارت تعاون قائم مقام وزیر و در وزرات راه و شهرسازی یکی از مدیران آن عضو کمیته هستند ودر سایر ادارات همه اعضا از معاونان وزیر هستند، البته پیشنهاداتی را ارائه کردیم مبنی بر اینکه معاونان وزیر چنان گرفتار فعالیت های روزانه هستند که فرصت پرداختن به بهره وری را ندارند و بهتر است هر وزارتخانه یک معاون وزیر بهره وری داشته باشد که با تمام توان به امر بهره وری بپردازد.
رئیس سازمان ملی بهره وری افزود: در شورای بهره وری علاوه بر معاونان وزیر رئیس اتاق های بازرگانی، تعاون، اصناف و... نیز حضور خواهند داشت و تعامل خوبی با سایر نهادها داریم.
طباطبایی یزدی گفت: هدف اصلی ما فعال کردن بهره وری در تمام بخش های اقتصادی، دستگاه های اجرایی و نهادهای مهم کشور است، بر همین اساس ارتباط تنگاتنگی با استان ها، سازمان مدیریت و برنامه ریزی داریم و کلاس هایی نیز برگزار می کنیم که به دلیل نزدیکی قم به تهران، قمی ها می توانند در کلاس های ما شرکت کنند.
طباطبایی یزدی گفت: تاکنون در کشور بهره وری مقایسه ای در مورد استان ها انجام نشده، ولی برخی استان ها خودجوش این کار را انجام دادند که از نظر ما ایرادهایی بر آنها وارد است.
رئیس سازمان ملی بهره وری خاطرنشان کرد: هم اکنون ما با 12 استان محاسبات بهره وری را آغاز کردیم و در مرحله بعدی قم را نیز در برنامه قرار خواهیم داد.
وی گفت: از دیگر برنامه های سازمان، ترویج بهره وری از طریق کتاب ها و جزوه های آموزشی، فعالیت های مجازی مانند سایت و ... است و یک معاونت سازمان نیز به امر سنجش بهره وری می پردازد.
طباطبایی با اشاره به ظرفیت بالای جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین الملل نیز گفت: کشورهای خارجی وقتی این همه امنیت، زیبایی، توانایی و توانمندی خوب نیروی انسانی در برگزاری دوره های آموزشی ایران را مشاهده می کنند، شگفت زده می شوند.
وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران از 51 سال پیش به عضویت سازمان بهره وری آسیایی از قدرتمندترین و با اعتبارترین سازمان در این حوزه درآمده و یک کشور موثر در این سازمان است.
طباطبایی یزدی در ادامه خاطرنشان کرد: در این سازمان کشورهایی مانند ژاپن، مالزی، تایوان، اندونزی وکره و ... که کشورهای بسیار مهم و قدرتمندی از نظر بهره وری هستند، عضو می باشند و هر سال 80 دوره آموزشی را در حوزه های مختلف برگزار می کنند.
وی گفت: در سال های اخیر ایران به عنوان یک کشور قدرتمند میزبانی پنج دوره آموزشی را قبول کرده و برخی از آنها را با مشارکت دستگاه های اجرایی دیگر مانند وزارتخانه های کشاورزی، نیرو و.. برگزار کردیم.
وی گفت: ممکن است یک حوزه ای مانند آب تنها برای کشور ما مهم باشد ولی برای کشورهای دیگر مانند ژاپن و تایوان اهمیت نداشته باشد، در این زمینه با درخواست ایران می توان برنامه های مورد نیاز را بررسی کرد، ما در زمینه بهره وری آب و انرژی های پاک تلاش های زیادی انجام دادیم.
طباطبایی یزدی با اشاره به فعالیت های سازمان بهره وری در حوزه اقتصاد مقاومتی نیز گفت: ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی 200پروژه را مصوب کرده که از این میزان 120 مورد آن را برای سال 95 به عنوان اولویت انتخاب کردند که اولین آنها ارتقای سطح بهره وری ملی ایران بود که وزیران اقتصاد و نیرو نیز عضو این کارگروه هستند و پروژه هایی را مصوب کردند.
رئیس سازمان ملی بهره وری خاطرنشان کرد: ما در زمینه اجرای چرخه بهره وی ملی، 20بنگاه بزرگ اقتصادی را شناسایی کردیم و برنامه بهبود چرخه مدیریت بهره وری در این بنگاه ها آغاز شده است تا این بنگاه ها به الگویی برای سایر بنگاه ها تبدیل شوند.
طباطبایی یزدی بیان کرد: اگر بنگاه بزرگی در استان قم نیز بخواهد در این چرخه وارد شود زمینه فراهم می باشد.
وی ادامه داد: بهره وری بدون کمک همه دستگاه ها و بخش ها به هدف نمی رسد، نظام آموزش و پرورش ما باید نوآوری ایجاد کند تا 15 سال آینده نیمی از شغل های فعلی در دنیا از بین می رود و شغل های جدید جای آنها را می گیرد و همه بخش ها برای ارتقای بهره وری تلاش کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.