حاشیه‌ای بر جنجالی‌ترین انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا

در خبرها آمده بود که «هیلاری کلینتون» مراسم یادمان قربانیان حادثه یازدهم سپتامبر را ناتمام رها کرده و شبکه خبری بی‌بی‌سی گزارش داده بود، حال وی چنان وخیم بوده که پیش از رسیدن به ماشینش، بیهوش شده است. از چند ماه پیش نشانه‌های محکمی مبنی بر پیش افتادن نامزد دموکرات‌ها از رقیب جمهوری‌خواه خود در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری آمریکا دیده می‌شد. همزمان با افزایش محبوبیت کلینتون، دونالد ترامپ اما با گفتار و رفتارهای نسنجیده‌اش روز به روز منزوی‌تر می‌شود تا حدی که بسیاری از جمهوری‌خواهان، پیشاپیش باخت خود را در انتخابات قطعی دانسته و به فکر برخی معاملات با حزب رقیب بودند. آن‌ها با قطع امید از پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری، درصدد بودند تا تلاش خود را نظیر دوره اوباما، بار دیگر بر فتح پارلمان و کسب اکثریت در آن قرار دهند و از سوی دیگر با خالی کردن رسمی میدان رقابت در قبال هیلاری کلینتون، پیشاپیش امتیازاتی را از مقام‌های حزب دموکرات بگیرند. بزرگان جمهوری‌خواه در این میان بر این باور بودند، حالا که باخت نامزد حزب قطعی است، دست کم در فرصت باقی‌مانده حداکثر امتیاز ممکن را از دموکرات‌ها گرفته و بیهوده دار و ندار حزب را پشت سر دونالد ترامپ که یک نامزد از پیش باخته است، به میدان نفرستند.
طی چند هفته اخیر اما اتفاقات نادر و غیرمنتظره‌ای رخ داد که سبب شد انتخابات این دوره ریاست‌جمهوری در آمریکا به یکی از استثنایی‌ترین ادوار آن بدل شود. در چند محفل پی در پی هیلاری کلینتون که شادمان از نظرسنجی‌ها و پیشتاز بودن در مقابل ترامپ، پیروزی خود را قطعی می‌دید، دچار حمله‌های عصبی شد، یک بار به زمین خورد، دو بار از هوش رفت و چند سفر انتخاباتی خویش را لغو کرد. همزمان رسانه‌ها و بیشتر از آن فضای مجازی از شایعات مربوط به بیماری‌های او لبریز شد. در آخرین آن‌ها بنگاه خبری «اکسپرس» مدعی شد، وی دچار بیماری خطرناک «مانس عروقی» است و این بیماری سبب گرفتگی رگ‌های خون رسان به مغز می‌شود. اکسپرس همچنین خبر داده است از حال رفتن کلینتون در سخنرانی اخیرش به همین دلیل بوده و در نهایت خبر داده، او یک سال دیگر بیشتر زنده نیست، بنابراین نتیجه‌گیری کرده که احتمال کناره‌گیری وی از رقابت‌های جاری بسیار زیاد است.
نظر به اوضاع آشفته به وجود آمده، هم در جبهه جمهوری‌خواهان با نامزدی تحمیلی که بسیاری از سران این حزب تعلق خاطری به وی ندارند و هم در جبهه دموکرات‌ها که با وجود داشتن دست بالاتر اکنون ناچار به تعویض نامزد موفق خویش خواهند شد، باید انتخابات این دوره آمریکا را یکی از جنجالی‌ترین و پیچیده‌ترین انتخابات ریاست‌جمهوری تاریخ این کشور دانست. دموکرات‌ها با وضع موجود بر سر یک دو راهی حساس قرار گرفته‌اند. اگر هیلاری بماند، نظر به شایعات وسیع پخش شده مبنی بر ناتوانی او در اداره امور، بی‌شک بخش وسیعی از پایگاه رأی خود را از دست خواهد داد و اگر او برود، معلوم نیست نامزد جایگزینی که احتمالاً «برنی سندرز» خواهد بود، بتواند محبوبیت وی را کسب کرده و باز همچون او در نظرسنجی‌ها از ترامپ پیشی بگیرد. بیماری هیلاری هر چقدر اردوگاه دموکرات‌ها را آشفته کرده، اما به همان نسبت موجب شادمانی در اردوگاه مأیوس جمهوری‌خواهان شده است، هر چند ترامپ بر خلاف رویه اخلاقی خود، برای بازگشت رقیبش به گردونه رقابت‌ها آرزوی سلامت کرده است. اکنون باید منتظر ماند و دید که حزب دموکرات با این رویداد غیرمنتظره چگونه مواجه خواهد شد!

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.