رئیس مرکز آمار ایران رشد اقتصادی کشور در سه ماهه نخست امسال را بر اساس برآوردهای مقدماتی 4،4 درصد اعلام کرد.

صحت و سقم آمار رشد اقتصادی در هاله ای از ابهام

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، امیدعلی پارسا در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: بر اساس استانداردهای بین المللی و با تعدیل نهایی، رشد اقتصادی سال گذشته 0،9 درصد بود. 

وی گفت: درباره تعاریف و مفاهیم‌ آماری، چگونگی محاسبه و فرآیند تولید اطلاعات برای یکسان شدن آمار کشور باید همه دستگاه های به اجماع برسند. 
پارسا با بیان اینکه میزان تورم اکنون 8،9 درصد است افزود: برای محاسبه تورم 230 هزار داده از 58 هزار مغازه در سراسر کشور برای 451 قلم کالای سبد خانوار جمع آوری می شود. 
وی گفت: دستوری برای دستکاری در آمارها به مرکز آمار نرسیده است و کارشناسان این مرکز نیز چنین مسئله ای را نمی پذیرند. 
پارسا افزود: بسیاری از آمارها در اختیار مرکز آمار قرار نمی گیرد که این مسئله باید اصلاح شود زیرا مرکز آمار محرمانه اطلاعات را حفظ کرده است. 
وی گفت: پایه آماری مرکز آمار و بانک مرکزی در حال رسیدن به سال 90 است. 
پارسا درباره سرشماری نفوس و مسکن امسال نیز با بیان اینکه سرشماری امسال به شکل ترکیبی است و از سوم تا 24 مهر مردم می توانند به صورت اینترنتی فرم های پرسشگری را تکمیل کنند افزود: با توجه به اینکه ضریب نفوذ اینترنت در کشور 45 است از 24 تا 25 آبان نیز کارکنان مرکز آمار با تبلت به درب منازل مراجعه می کنند. 
وی از مردم خواست با مأموران مرکز آمار همکاری کامل داشته باشند. 
پارسا گفت: صحبت هایی مبنی بر ارائه بسته های تشویقی یک گیگابایتی به کسانی که به صورت اینترنتی فرم های سرشماری نفوس و مسکن را پر می کنند با اپراتورها و وزارت ارتباطات و فنآوری اطلاعات شده است. 
وی افزود: 1000 جایزه یک میلیون تومانی نیز برای کسانی که اینترنتی به پرسش های مرکز آمار پاسخ می دهند و 500 جایزه یک میلیون تومانی برای مدارس در نظر گرفته شده است. 
پارسا گفت: اگر تکمیل فرم سرشماری نفوس و مسکن در اینترنت به 35 درصد فرم های تکمیل شده برسد ایران به جمع کشورهای پیشرفته در سرشماری نفوس و مسکن می پیوندد.
کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی نیز در این برنامه گفت: بر اساس بررسی داده ها به وسیله این مرکز نرخ رشد اقتصادی سال 94 منفی 0،4 درصد بوده است. 
وی افزود: مرکز پژوهش ها رشد اقتصادی سال 91 را منفی 3،5 درصد اعلام کرد اما دولت یازدهم رشد اقتصادی در این سال را منفی 6،8 درصد، مرکز آمار منفی 5،4 درصد و بانک مرکزی منفی 5،8 درصد اعلام کرده است. 
جلالی گفت: مرکز پژوهش ها مسئول ارائه آمار نیست اما این مرکز با نقد داده ها آمارها را بررسی می کند. 
وی افزود: گاهی آمارها نادرست و گاهی در آنها دستکاری و اعمال نفوذ می شود. 
جلالی گفت: دستگاه های تخصصی آمار مرکز آمار را قبول ندارند و مرکز آمار نیز آمار دستگاه های تخصصی را نمی پذیرد که این وضع باید اصلاح شود. 
وی با بیان اینکه پیوست های آمار مرکز آمار مشخص نیست افزود: در اعلام برخی آمارها نگاه سیاسی وجود دارد و اعلام برخی آمارها نیز میان مرکز آمار و بانک مرکزی تقسیم شده است. 
جلالی گفت: بسیاری از آمارهای دولت قبل نقد می شد آیا اکنون اتفاقی در مرکز آمار افتاده است که آمارهای دولت یازدهم درست است و نقد نمی شود؟!‌
وی افزود: نباید دولت به دولت آمار را سنجید و گفت مرکز آمار در دولتی اشتباه کرده است و در دولتی نیز به طور مطلق اشتباهی وجود ندارد. 
جلالی گفت: به عنوان نمونه وزارت جهاد کشاورزی دولت یازدهم گزارش های رویایی از برخی آمارها اعلام کرده بود که مرکز پژوهش های مجلس با دعوت از آقای حجتی و تشریح این آمار برای وی مشخص کرد که اشتباه های فاحشی در آمارهای این وزارتخانه وجود دارد. 
وی افزود: مرکز آمار باید دور از مسائل سیاسی باشد و این نقطه عطفی برای تقویت این مرکز می شود. 
جلالی با بیان اینکه سیاست کلی آماری در کشور وجود ندارد و دستگاه های اجرایی در دسترسی مرکز آمار به آمار ثبتی همکاری نمی کنند گفت: کمبودها و نبود آمار در حوزه های آب و محیط زیست وجود دارد.
وی افزود: مشخص نبودن سال پایه آماری، موازی کاری دستگاه ها،‌ نبود شفافیت در آمار از مشکلات کیفی آمارهاست. 
جلالی گفت: دانشگاه های کشور به دلیل مشخص نبودن آمار به طور انبوه فارغ التحصیل بیرون می دهند در حالی که اگر برای 20 سال آینده برنامه وجود داشته باشد می توان از دانشگاه ها خواست به جای فارغ التحصیل تئوری،‌ نیروهای فنی تربیت کنند. 
وی افزود: برای مهندسی مجدد نظام آماری،‌ مرکز آمار باید به شکل مستقل تقویت شود. 
جلالی گفت: باید در قانون مرکز آمار نیز تجدید نظر و این مرکز فراقوه ای یا دستکم خارج از زیرمجموعه قوه مجریه قرار گیرد و به طور مستقل فعالیت کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.