روزنامه اماراتی گالف‌نیوزاعلام کرد:در حالی ۷ ماه از زمان آغاز اجرای برجام می‌گذرد، بسیاری بر این باورند که آمریکا همچنان در حال ایجاد موانع بر سر راه شکوفایی تجاری ایران است و لغو تحریم‌ها به رشد مبادلات تجاری این کشور کمک نکرد.

لغو تحریم‌ها اقتصاد ایران را شکوفا نکرد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، قرار بود لغو تحریم‌ها راه را برای بهبود اوضاع تجارت جهانی با بازگشت ایران هموار کند. بسیاری بر این باور بودند که با بازگشت ایران به تجارت بین‌الملل، میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری خارجی به سرعت از طریق ورود به ایران اضافه می‌شد، اما با گذشت 7 ماه از زمان آغاز اجرای توافق هسته‌ای و برجام در ماه ژانویه بسیاری از فعالان اقتصادی که تلاش کردند به ایران ورود کنند، معتقدند که آمریکا همچنان از گسترش تجارت ایران جلوگیری می‌کند. این افراد معتقدند ادامه تحریم‌های آمریکا علیه ایران تقریباً ورود بانک‌های بین‌المللی به همکاری با ایران و نقل و انتقال پول به مقصد و یا مبدأ ایران را غیرممکن کرده است.

هنری اسمیت یکی از کارشناسان مؤسسه مشاوره‌ای کنترل ریسک در دبی معتقد است عملاً و به طور مؤثر تحریم‌ها علیه ایران پابرجا هستند. آمریکا تحریم‌های مرتبط با بحث انرژی هسته‌ای را در 16 ژانویه لغو کرد، اما دیگر تحریم‌ها شامل تحریم‌های مالی که به برنامه موشکی بالستیک ایران مرتبط است و از سوی دیگر به اتهام علیه این کشور برای حمایت از تروریسم و نقض حقوق بشر مرتبط هستند، همچنان ادامه دارد.

بانک‌های بین‌المللی بزرگ همچنان نمی‌خواهند با مبادله با ایران دسترسی خود به دلار را در بازار از دست داده و یا با جریمه‌های مالی سنگین روبه‌رو شوند. بنا به گفته یکی از کارشناسان بانک گلف که نخواست نامش فاش شود، دسترسی به دلار برای بانک‌های بزرگ بسیار حیاتی است و آنها مبادلاتی را که دسترسی آنها را به دلار با خطر مواجه کند را انجام نخواهند داد.

اسمیت معتقد است در حال حاضر مبادله با ایران و نقل و انتقال پول به این کشور برای کسانی که می‌خواهند در این کشور سرمایه‌گذاری کنند، به نوعی با موانع جدی مواجه هستند. آنها تمام کارهای لازم برای ورود به ایران را انجام داده و شرکای خود را در ایران پیدا کرده‌اند، از سوی دیگر، اقدامات قانونی لازم برای این کار را نیز انجام داده‌اند، به طورکلی این شرکت‌ها حتی کارمندان خود در ایران را نیز انتخاب کرده و در حال حاضر فقط به این فکر می‌کنند که چگونه پول را به درون و یا بیرون ایران منتقل کنند.

آغاز اجرای برجام قرار بود شروعی بر دوره جدید تجارت ایران و روابط بین‌المللی این کشور باشد، اما ادامه تحریم های غیرهسته‌ای آمریکا علیه این کشور و همچنین پایین بودن قیمت نفت در بازار جهانی و همچنین شرایط ژئوپلتیک کنونی در خاورمیانه از جمله قطع روابط ایران با عربستان در کنار شرایط پیش روی ناشی از انتخابات غیرقابل پیش‌بینی آینده ریاست‌جمهوری در آمریکا باعث شده است که بهبود اوضاع ایران آنگونه که انتظار می‌رفت بهبود نیابد.

بنا به گفته ناصر سعیدی رئیس مؤسسه ناصر سعیدی و شرکا و کارشناس اسبق اقتصادی مرکز مالی بین‌المللی دبی معتقد است: انتظارات در این زمینه بسیار بالا بود.

اسمیت تأکید کرد: در حال حاضر افراد نسبت به این مسئله کم‌صبر و خسته شده‌اند. لغو تحریم‌ها آنگونه که افراد امید داشتند، مؤثر و موفقیت‌آمیز نبود. ایران آمریکا را متهم کرده است که از همکاری شرکت‌ها و کشورها با ایران جلوگیری کرده و آنها را می‌ترساند. رهبر معظم ایران طی سخنانی در روز 20 مارس گفت که آمریکا تحریم‌ها را فقط بر روی کاغذ لغو کرده است.

رهام الوندی یکی از اساتید مؤسسه علوم سیاسی و اقتصادی لندن معتقد است که در حال حاضر ایرانی‌ها نسبت به این مسئله بسیار خسته و ناراحت هستند. ایرانی‌ها در حال حاضر به ورود سرمایه‌گذاری خارجی و ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی پایدار نیاز دارند. آمریکا این اتهامات را رد کرده و اعلام کرده است که شرکت‌ها و کشورهای خارجی می‌توانند با ایران همکاری کنند. آمریکا اقداماتی را برای متقاعد کردن و ترغیب بانک‌های خارجی به همکاری با ایران انجام داده است، اما بسیاری معتقدند این اقدامات کافی نبوده و ایران به دسترسی به دلار برای همکاری با طرف مقابل خود نیاز دارد که این مسئله به دلیل تحریم آمریکا عملاً غیرممکن است.

به عنوان مثال؛ یک شرکت صنعتی هندی از ماه ژانویه در تلاش است تا به ایران ورود کند اما بانک‌های هندی کمی تمایل دارند تا در زمینه نقل و انتقال پول با ایران همکاری کنند و این شرکت هنوز نتوانسته است برای نقل و انتقال پول به ایران بانکی پیدا کند چرا که بانک‌های هندی اعلام کردند که تنها می‌توانند روپیه به ایران منتقل کنند، اما طرفی ایران فقط دلار قبول می‌کند.

از سوی دیگر دلار برای تأمین مالی برخی قراردادهای ایران نیز لازم است. ایران قرارداد 27 میلیارد دلاری خود با ایرباس و 25 میلیارد دلاری با بوئینگ را باید به دلار پرداخت کند، اما به نظر می‌رسد مشکلات موجود بر سر راه تأمین مالی در کنار موانع سیاسی این قراردادها را با مشکل مواجه کرده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.