قدس آنلاین- تبریز: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: فرهیختگان و هنرمندان ستونهای خیمه ی فرهنگ این سرزمین هستند و باید یاد و نامشان را پاس داشت.

فرهیختگان و هنرمندان ستونهای خیمه ی فرهنگ این سرزمین هستند

به گزارش قدس آنلاین از تبریز، "محمد محمدپور" در در همایش بزرگداشت ساعر و عارف نامی "خسته قاسم" با اشاره به اینکه امروزه دشمنان به این نتیجه رسیده اند که تنها راه آسیب رساندن به یک ملت یا یک نسل، ایجاد گسست فرهنگی  است، گفت: به هر میزان که نخبگان و مدیران فرهنگی جامعه و عوامل دست اندرکار مسائل فرهنگی بتوانند تعامل بین نسلها را تقویت کرده و مانع گسست فرهنگی شوند به همان میزان در راستای تثبیت هویت و الگوسازی  برای جوانان موفق خواهند بود و در غیر این صورت وقتی در جامعه ای گسست فرهنگی بوجود بیاید یعنی آموزه ها و دستاوردهای فرهنگی یک ملت که باید نسل به نسل منتقل گردد، منقطع شود، جامعه رو به انحطاط می رود.

وی خاطرنشان کرد: زمانیکه نسل جوان نسبت به تاریخ و تمدن خویش ناآگاه و به مسائل اطراف خویش بی اطلاع باشد، از شخصیتهای افتخار آفرین و فرهنگ و تمدن خویش فاصله بگیرد، در این راه است که دشمن به هدف خود می رسد و آینده این کشور را به دست می گیرد .

محمدپور افزود: نسل جوان باید بداند که گذشتگان این مرز و بوم چه تلاشها کره و چه افتخاراتی را آفریده اند و این افتخارات را چراغ راهی برای رسیدن به قله های افتخار قرار دهند.

 وی تصریح کرد: فرهیختگان و هنرمندان ستونهای خیمه ی فرهنگ هستند و ما برای اینکه تاریخ و تمدن خود را ماندگار سازیم باید نسل جوان را با پیشینه درخشان خود آشنا نماییم چرا که رضایت پروردگار نیز در این است که از گذشته درس بگیریم و آینده جوانان را در این بحران هویت حفظ کنیم .

محمدپور گفت: باید به مسائل درازمدت فرهنگی کشور اندیشید و با منطق و ابزارهای علمی به بررسی وضعیت موجود ، و سیاستگزاری برای شرایط آتی پرداخت و پیشگیری از شکاف نسلها را وجهه همت خویش قرار داده و برای آن برنامه های عملی ارائه نماییم.

وی تاکید کرد: نمی توان با مشغول شدن به دغدغه های فردی، تحصیل،عبادت، خانواده و... از جامعه غافل شد، از فرهنگ و مردم و اجتماع فاصله گرفت و دغدغه مردم را نادیده انگاشت .

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی  با اشاره بر اینکه  در عرصه فرهنگ مسئولیت سنگینی داریم و ملزم به پاسخگویی مقابل مردم هستیم، گفت: اجتهاد شیعی نیز بر این تاکید دارد که باید طبق مقتضای هر زمان برای مردمش نسخه نوشت .

وی تاکید کرد: برای درمان هر دردی باید نسخه ی متناسب با آن را ارائه کرد و برای اعتلای فرهنگ و رفع معضلات این عرصه نیز باید پیشینه ی غنی و سرشار از افتخار مشاهیر و مفاخر اسلامی و ایرانی را به نسل جوان معرفی نمود.

وی افزود: با معرفی مفاخر، تاریخ، گذشته و تمدن سرزمین خویش اولا توشه ای برای آینده خویش چیده و در عین حال برای جوانان راه و روشی روشن و آگاهانه معرفی می کنیم، متاسفانه افزایش طلاق، اعتیاد، اختلافات بین نسلها و.... از همین فاصله ها و ناآگاهیها نشات می گیرد که با فاصله گرفتن از فرهنگ و تمدن کهن خویش در عرصه جامعه مدرن به بی سامانی رسیده ایم .

وی در ادامه، گفت: هنر و ادب این مرز و بوم در هر رشته ای ضمن تبیین مفاهیم الهی و انسانی گرایشات عرفانی هنرمندان اصیل را مشهود می نماید و از نمونه های آن می توان به بزرگانی چون عارف و شاعر نامی  - خسته قاسم – اشاره کرد.

محمد محمدپور با بیان اینکه در محضر هنرمند عاشیق، انسانها به الهام معنویت، عرفان و تعالی روح می رسند، گفت: تاریخ بیان می کند که هنر ما آکنده از مفاهیم عرفانی، تربیتی، مذهبی، آموزشی است و برای معرفی و توسعه این هنر باید هنرمندان و صاحبان فکر و اندیشه را بزرگ داشت .

گفتنی است؛ همایش بزرگداشت شاعر، عارف و عاشیق نامی، خسته قاسم تیکمه داشلی، با حضور نماینده مردم بستان آباد در مجلس شورای اسلامی، فرماندار این شهرستان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و جمعی از اصحاب فرهنگ و ادب، توسط اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بستان آباد  و انجمن ادبی استاد شهریار و همیاری شورای اسلامی و شهرداری تیکمه داش و سایر نهادها و ارگانها برگزار شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.