قدس آنلاین- تبریز: امام جمعه شهرستان بستان آباد گفت: هر هنری که انسان را به سرمنشاء هستی وصل نماید ماندگار می شود.

هنری که انسان را به سرمنشاء هستی وصل نماید ماندگار می شود
به گزارش قدس انلاین از تبریز، حجت الاسلام سید رضا رضوی، امام جمعه ی شهرستان بستان آباد در در همایش بزرگداشت شاعر و عارف نامی "خسته قاسم"، همایش ضمن تجلیل از جایگاه "خسته قاسم" در ادبیات ترکی آذری گفت: این عارف و شاعر توانمند قرن یازدهم هجری اولین شخصی است که مذهب تشیع را به صورت جدی وارد اشعار فولکلور و موسیقی عاشیقی کرده است .

وی با بیان اینکه تاریخ ادبیات ایران زمین همواره به کسانی که شعر و قلم و کتاب خود را به شاهان و فرمانروایان نفروخته اند افتخار می کند افزود : ادبیات ایران زمین به ویژه آذربایجان مملو از بزرگانی است که همواره سعی در اعتلای اعتقادات دینی مردم داشته و در شرایط کنونی شناسایی و معرفی آنان ضروری است .

امام جمعه بستان آباد عشق به پیامبر(ص) و حضرت علی(ع) را از مهمترین ویژگی های اشعار خسته قاسم عنوان کرد و اظهار داشت: برگزاری چنین همایش هایی که با نیت معرفی و تبیین افکار بزرگان این کشور صورت می گیرد جای تقدیر و تشکر دارد .

گفتنی است؛ همایش بزرگداشت شاعر، عارف و عاشیق نامی، خسته قاسم تیکمه داشلی، با حضور نماینده مردم بستان آباد در مجلس شورای اسلامی، فرماندار این شهرستان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و جمعی از اصحاب فرهنگ و ادب، توسط اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بستان آباد  و انجمن ادبی استاد شهریار و همیاری شورای اسلامی و شهرداری تیکمه داش و سایر نهادها و ارگانها برگزار شد.

براساس این گزارش "خسته قاسم" علاوه بر اینکه شاعری باسواد و تحصیلکرده به شمار می آید، در عرصه های عرفان و فقه و موسیقی تبهر خاصی داشته و به همین دلیل نیز در ادبیات شفاهی و فولکلور آذربایجان از جایگاه خاصی برخوردار است .

بر اساس منابع تاریخی، "خسته قاسم" دوران کودکی را در روستای تیکمه داش گذرانده و تحصیلات سنتی را در مکتبخانه ی همین شهر به پایان برد .

وی اما برای ادامه ی تحصیل به اردبیل رفته و با حضور در مسجد شیخ صفی ضمن طی کردن مدارج تحصیلی، کار آفرینش ادبی ـ هنری خود را از همین سالها آغاز می کند .

خسته قاسم در اردبیل با طریقت شیخ صفی آشنا گشته و وارد خانقاه شیخ صفی شده و مدتی در چله نشسته است تا به «وحدت وجود» واصل گردد. خسته قاسم شاعری والامقام و فقیهی بزرگ بوده است که به نوشته ی خویش، باده از ساقی کوثر گرفته و مست الست گشته و به قول آشیقها از حضرت علی «بوتا» گرفته است .

خسته قاسم، بعد از اتمام تحصیل در اردبیل، برای تکمیل درس فقاهت به نجف می رود و 14 سال تمام در عتبات عالیات تحصیل کرده و سپس به موطن خویش مراجعت و به راهنمایی و ارشاد مردمان دیار خویش همت گماشته است .

وی همچنین مدتی به قفقاز سفر کرده و از داغستان تا باکو و حتی ترکیه را تحت تاثیر شعر و موسیقی خود قرار داده است .

خسته قاسم به عنوان عالمی که 114 سوره­ ی قرآن را معنا و تفسیر می کند مجتهدی توانمند بود و بر سه زبان رایج آن عصر جهان اسلام شامل عربی، فارسی و ترکی تسلط کامل داشته است .

تاثیر این شاعر و عارف بزرگ در عرفان و ادبیات بسیار چشمگیر بوده، وی که ارادت خاصی به رسول خدا (ص)، امیرالمومنان حضرت علی (ع) و امام حسین (ع ) داشته اشعار نغز و بی بدیلی در وصف معصومان، مصایب ایشان و واقعه کربلا سروده است .

این شاعر و عالم ایران زمین در سال 1157 هجری شمسی مصادف با 1760 میلادی در سن 76 سالگی بدرود حیات گفت و در زادگاه خود تیکمه داش دفن گردید .

مقبره خسته قاسم در ۷۵کیلومتری جاده تبریز به تهران در شهر تیکمه داش در آذربایجان شرقی واقع شده است. این مقبره شامل یک ورودی و گنبدخانه‌ای هشت ضلعی است؛ و درطول سال شاهد بازدید هنردوستان از نقاط مختلف ایران و سایر کشورهای همسایه می‌باشد .

از آثار خسته قاسم می‌توان به «دورما جون» و «بیون » اشاره کرد. حسین ساعی دو جلد کتاب، تحت عنوان‌های عاشیق خسته قاسیم و من قاسیمام سینه‌م حاقین کلامی را در مورد خسته قاسم نوشته است .

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.