۲۶ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۶
کد خبر: 457065

در حالی که فصل برداشت برنج از شالیزارها آغاز شده، مدیرکل دفتر غلات وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد که پیش‌بینی می‌شود امسال ۲۰ درصد به تولید برنج نسبت به سال گذشته افزوده شود.

افزایش ۲۰ درصدی تولید برنج در سال جاری

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، کاوه خاکسار اظهار کرد: از نظر تولید برنج وضعیت خوبی در کشور وجود دارد و برآورد می‌شود امسال حدود دو میلیون و ۲۰۰ هزار تن برنج سفید تولید شود که افزایش حدود ۲۰ درصدی نسبت به سال گذشته با تولید یک میلیون و ۷۵۰ هزار تن، خواهد داشت.
وی افزود: نیاز کشور با توجه به سرانه مصرف ۳۷ کیلوگرمی حدود سه میلیون تن بوده که با توجه به میزان تولید کسری حدود ۸۰۰ هزار تنی خواهیم داشت، اما لزوما این میزان کسری دقیقا وارد نخواهد شد، بلکه معاونت بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی تشخیص می‌دهد در چه سالی با توجه به میزان تولید و موجودی انبارهای کشور به چه اندازه برنج وارد کند.
مدیرکل دفتر غلات وزارت جهاد کشاورزی همچنین در خصوص وضعیت بازار برنج، ادامه داد: چند عامل در قیمت و بازار یک محصول مانند برنج تاثیرگذار است که می‌توان به میزان تولید اشاره کرد که هم‌اکنون در وضعیت مناسبی قرار دارد و دوم واردات است که طی سال‌های گذشته قطع نشده، اما به شدت در راستای سیاست‌های حمایتی از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان کنترل شده است و دیگر شاهد واردات بی‌رویه دو میلیون تنی در دولت گذشته نخواهیم بود تا منافع تولیدکنندگان به خطر نیفتد.
قیمت منطقی برنج نهایتا ۹۵۰۰ تومان
خاکسار با بیان این‌که دلالان عامل اصلی افزایش قیمت برنج در بازار هستند، اضافه کرد: هیچ کنترل و نظارتی روی خرده‌فروشی‌ها وجود ندارد، چرا که هم‌اکنون قیمت هر کیلوگرم برنج ایرانی در مراکز عمده‌فروشی و بازارهای روز نهایتا ۹۵۰۰ تومان بوده و در مغازه‌های سطح شهر تا ۱۴ هزار تومان افزایش پیدا کرده است.
وی تاکید کرد: قیمت منطقی برنج کیفیت که از کارخانه‌ها استعلام شده است کیلویی ۸۲۰۰ در کارخانه‌هاست و با اضافه کردن سود منطقی نهایتا این محصول باید کیلویی ۹۰۰۰ تا ۹۵۰۰ تومان به دست مصرف‌کنندگان برسد که البته این تفاوت قیمت در شهرهای مختلف با توجه به فاصله آنها از مبادی تولید (استان‌های شمالی) در نظر گرفته شده است.
مدیرکل دفتر غلات وزارت جهاد کشاورزی با بیان این‌که گرایش شدید مردم به مصرف برنج داخلی تقاضا برای آن در بازار را افزایش داده است، اعلام کرد: قیمت برنج داخلی حتی از نوع ارقام پرمحصول‌اش به همین دلایل افزایش پیدا کرده در حالی که قیمت برنج‌های خارجی روز به‌ روز در حال ارزان‌تر شدن است و از آنجایی که به میزان نیاز داخلی تولید برنج نداریم و استقبال از برنج ایرانی نیز روز به روز در حال افزایش است، قیمت این محصول در بازه‌های زمانی خاصی افزایش پیدا می‌کند.
خاکسار تصریح کرد: طی چند سال اخیر همواره شالیزارهای دو استان شمالی که تولیدکننده عمده به عنوان یک محصول استراتژیک بوده‌اند به ویلا تبدیل شده است که این نشان می‌دهد سود مناسبی نصیب شالیکاران و کشاورزان نشده و این عامل می‌تواند در تولید نقش مهمی ایفا کند.
مدیرکل دفتر غلات وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: وضعیت کنونی قیمت و بازار برنج عوامل متعددی می‌تواند داشته باشد که به عنوان مثال طی چند سال گذشته قیمت برنج هیچ‌گاه اضافه نشد و علی‌رغم افزایش نسبی تورم نسبت به سال گذشته و هزینه‌های تولید قیمت این محصول ثابت باقی ماند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.