تاثیر استفاده از فناوری  بر تغییرات مثبت در سبک زندگی

قدس آنلاین/یاسمین مشرف: آیا از آن دسته افرادی هستید که  عادت دارید گوشی همراه تان را زود به زود چک کنید؟ خبرهای خوب این است که درصورتی که از برنامه های کاربردی درستی استفاده کنید زود به زود سرزدن به تلفن همراهتان می تواند سلامت عمومی شما را بهبود ببخشد. مطالعه تازه ای که در زمینه تاثیرات فناوری بر سبک زندگی انجام شده و نتایج آن در Journal of the American Heart Association به چاپ رسیده است نشان می دهد افرادی که از برنامه های مفیدی در گوشی یا اینترنت استفاده می کنند احتمال بیشتری وجود دارد که تغذیه بهتری داشته باشند و تمرین های ورزشی بیشتری انجام بدهند. به گفته محققان، این افراد به طور کلی به میزان بیشتری به رفتارهایی که با سلامت و طول عمر آن ها ارتباط دارد می پردازند. دکتر مارتا دیویگلاس استاد پزشکی دانشگاه ایلینویز شیکاگو و سخنگوی انجمن قلب آمریکا در این باره می گوید برنامه های کاربردی خوبی در زمینه سلامت وجود دارند و استفاده از آن ها می تواند سبب شود که افراد تمرین های ورزشی بیشتری انجام بدهند،تغذیه مناسب تری داشته باشند و مصرف  مواد مخدر را کنار بگذارند.دکتر دیویگلاس می افزاید حتی اگر تغییرات چشمگیری هم در زندگی فرد ایجاد نشود، از دست دادن  مقدار کمی از وزن  و حتی اضافه وزن پیدا نکردن هم می تواند نتایج مثبتی قلمداد شوند. نویسندگان این تحقیق، بیش از 200 مطالعه را که به بررسی تاثیر فناوری های گوناگون بر سبک زندگی افراد از جمله رژیم غذایی، ورزش، مصرف دخانیات و کاهش وزن می پرداخت مورد مطالعه دوباره قراردادند. همه این عوامل نقش بسیار مهمی در ابتلا به بیماری هایی مثل بیماری های قلبی، سرطان و دیابت دارند، بیماری هایی که امروزه درست مثل گوشی های همراه، فراگیر شده اند.

در تحقیق تازه، معمول ترین انواع فناوری که مورد مطالعه قرار گرفتند عبارت بودند از نرم افزارها، متن ها، پیام های صوتی یا سامانه های پاسخگوی خودکار صوتی که در تحقیقاتی که در 23 سال گذشته انجام شده بودند مورد بررسی قرارگرفته بودند. نتیجه این پژوهش نشان داد به طور کلی فناوری – چه فناوری های تازه و چه فناوری های قدیمی-  بر رفتارهایی که بر سلامت ما تاثیر می گذارند تاثیرات مثبتی دارند؛ درعین حال میزان این تاثیرات، با توجه به برنامه های مختلف بسیار متفاوت است. به عنوان مثال، تداخل فناوری با رفتارهای روزمره زندگی می تواند سبب افزایش 5/1 دقیقه ای در تمرینات ورزشی هفتگی فرد شود یا در مجموع، 153 دقیقه به زمان کلی ورزش  اضافه کند. برنامه های کاربردی که در بررسی انجام شده مثبت ترین تاثیرات را داشتند، برنامه هایی بودند که  تعیین اهداف فردی، نظارت برخود و اشکال مختلف ارتباط،  مثل مشاوره و پیام های متنی را در بر داشتند.

محققان می گویند از آنجا که بیشتر بررسی ها، دوره های کوتاه مدتی را مورد مطالعه قرارداده اند، تشخیص اینکه آیا این فناوری ها می توانند در بلندمدت نیز تاثیر گذار بوده و تغییرات جدی در سبک زندگی افراد ایجاد کنند کار مشکلی است.دکتر دیویگلاس می گوید به دلیل نو بودن این تجربیات و اینکه افراد تصمیم می گیرند برنامه ای را آزمایش کنند و پس از مدتی از آن خسته می شوند، تحقیقات نشان نمی دهند که تاثیرات استفاده از این برنامه ها می تواند بیشتر از یک سال نیز ادامه پیدا کند یا خیر.

مشارکت کنندگان در 224 مطالعه انجام شده، همچنین از نظر سطح انگیزه نیز افزایش نشان دادند. دکتر جفری گلدبرگ پزشک ارشد بخش قلب و عروق  دانشکده پزشکی دانشگاه  میامی، در این باره می گوید شما به یک فرد 45 ساله سالم اما سیگاری می گویید که سیگار کشیدن، سلامت او را به خطر می اندازد؛ اما او همچنان به سیگار کشیدن خود ادامه می دهد. اما این روزها اپلیکیشن های و برنامه هایی وجود دارند که می توانند به شما در هر شرایطی که باشید انگیزه بدهند. دکتر دیویگلاس نیز در این زمینه می گوید با فناوری های امروزی ما می توانیم کارهایی انجام بدهیم که باور کردن آن ها مشکل است.

این کارشناسان توصیه می کنند افراد به دنبال برنامه هایی باشند که آن ها را به تعیین هدف ترغیب می کنند، با شخصیت آن ها متناسب هستند و با ثبت چیزهایی که می خورند و تعداد قدم هایی که برمی دارند، آن ها را نسبت به رفتارشان مسوولیت پذیر می سازند. مشورت با پزشک تان نیز می تواند سبب شود برنامه هایی که نیازهای سلامت افراد را به بهترین شکل برطرف می کنند به آن ها معرفی شوند.

منبع: health.com

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.