قدس آنلاین - یزد : مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد گفت : بودجه نیم‌درصدی شهرداری‌ها تنها منبع درآمد کتابخانه‌های عمومی است و اردکان پس از مرکز استان از لحاظ بودجه‌ای در رتبه دوم قرار دارد.

تنها منبع درآمد کتابخانه‌های عمومی بودجه نیم‌درصدی شهرداری‌ها
است

به گزارش قدس آنلاین از یزد، رقیه دوست‌فاطمی‌ها در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان اردکان اظهارداشت : یکی ازمعضلات این اداره کل، وجود فضاهای غیراستاندارد کتابخانه‌ای است که کار را برای خدمات مطلوب به اعضا دشوار می‌کند. به همین خاطر در دوره جدید مدیریت کتابخانه‌ها، به جای توسعه کمی فضاها به دنبال ارتقای سطح کیفی کتابانخانه‌ها و استانداردسازی آنها تا حد امکان بوده‌ایم.

وی افزود: در این راستا، یک تیم کارشناسی از استان تشکیل شده و از ۱۰۰ کتابخانه شهری و روستایی استان بازدید شده و مشکلات فنی، تخصصی و عمرانی آن‌ها مورد بررسی دقیق قرار گرفته است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد در پایان خواستار همکاری همه مسئولا و دستگاه‌های فرهنگی شهر برای رشد و بالندگی هرچه بیشتر کتابخانه‌ها شد.

فرماندار اردکان نیز در این جلسه، با تأکید بر لزوم ترویج مطالعه مفید و هدفمند در بین آحاد جامعه گفت: متأسفانه کتاب و کتابخوانی در جامعه ما هنوز به یک باور عمومی تبدیل نشده و باید با استفاده از روش‌های نوین، اهمیت آن برای اقشار مختلف تبیین شود.

هادی مقیمی ارتقای شاخص‌های کتابخوانی را از اولویت‌های شهرستان اردکان عنوان کرد و افزود: توسعه و پیشرفت صرفاً در شاخص‌های عمرانی تعریف نمی‌شود و یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های پیشرفت، توسعه زیرساخت‌های کتابخوانی و تقویت کتابخانه‌هاست، به همین خاطر تخصیص فضای مناسب و استاندارد برای کتابخانه‌ها امری ضروری است.

وی با اشاره به پیشتازی شهرستان اردکان در بسیاری از عرصه‌ها خاطرنشان ساخت: استفاده از ظرفیت خیّران و تشویق سرمایه‌گذاران به ساخت کتابخانه‌ها و اهدای کتاب، باید مورد توجه متولیان امر قرار گیرد.

رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان اردکان نقش فرهنگ‌سازی و تبلیغات در گسترش فرهنگ مطالعه را بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: تمام ارگان‌ها باید در جهت توسعه فرهنگ کتابخوانی پیشگام و پیشقدم شوند.

مقیمی تصریح کرد: بیش از ۱۵۰ هزار جلد کتاب در کتابخانه‌های عمومی شهرستان اردکان وجود دارد که با توجه به جمعیت شهرستان اردکان، آمار مناسبی نیست و باید این شاخص ارتقا یابد.

گفتنی است در ابتدای این نشست، حسین پایدار، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان اردکان به ارائه گزارشی از وضعیت کتابخانه‌ها در شهرستان اردکان پرداخت.

وی بیان داشت: هم‌اکنون بیش از 5هزار و یکصد نفر از جمعیت شهرستان اردان عضو کتابخانه عمومی هستند که از این تعداد، 2 هزار 900 نفر آنها در بخش کودک و نوجوان عضویت دارند.

پایدار خاطرنشان ساخت : تعمیر و بهسازی کتابخانه‌های عمومی شهید فاضل خودستان، آیت‌الله فاضل و شاداب‌سازی بخش های کودک بیشتر کتابخانه‌های شهرستان از برنامه‌هایی بوده است که در سال گذشته به منظور ارتقای کیفی فضاهای فیزیکی کتابخانه‌ها انجام شده است.

وی اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی نظیر کلاس‌های اوقات فراغت تابستانی و نشست‌های کتاب‌خوان را از دیگر فعالیت‌های اداره متبوع خود و کتابخانه‌های شهرستان برای جذب مردم به مطالعه و ارتباط با کتابخانه‌، عنوان کرد.

در پایان این جلسه، اعضای انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان اردکان به بیان دیدگاه‌های خود در حوزه‌های مختلف پرداختند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.