با تاکید مقامات دولتی بر ممنوعیت واردات برنج در بازه ۵ ماهه مرداد تا آذر، ده ها تن محموله برنج برخی وارد کنندگان در گمرکات کشور باقی مانده است و طبق گفته مسئولین راهی جز مرجوع کردن برای آنها باقی نمانده است.

آفتاب خوردن ده‌ها تن برنج وارداتی در گمرک+ تصاویر

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، همزمان با فصل ممنوعیت واردات برنج به کشور، با توجه به کاهش برنج موجود در بازار، برخی واردکنندگان از این فرصت استفاده کرده اقدام به قاچاق برنج یا واردات تحت عنوان "ته‌لنجی" می‌کنند. در این بین بخشنامه‌های دولتی سال ۹۵ به شدت بر ممنوعیت واردات برنج تاکید کرده و به این ترتیب گمرکات کشور اجازه ورود برنج را به وارد کنندگان نمی‌دهند.
در این بین برخی وارد کنندگان با استفاده از وضعیت برخی دفاتر گمرکی اقدام به تخلیه بار برنج می‌کنند، که در این بین در برخی موارد این محموله‌ها امکان خارج شدن از محوطه گمرکی و قاچاق را پیدا می‌کنند و در موارد دیگر این برنجها در گمرک باقی می‌ماند.
در سال جاری همزمان با ممنوعیت واردات از اول مرداد ماه، گمرکات کشور جلوی ورود برنج به کشور را گرفته‌اند، در همین راستا شاهد هستیم که حجم بالای برنج در انبارها و محوطه گمرکهای مرزی باقی مانده است.
یک مقام مسئول در گمرک بندر امام خمینی(ره) به خبرنگار تسنیم گفت، برنجهای وارداتی دو ماه است که در محوطه گمرک باقی مانده‌اند و در صورت مرجوع نشدن از سوی صاحب کالا در یک ماه آینده این محموله‌ها متروکه شده و تحویل سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی می‌شوند.
با این وجود برخی وارد کنندگان با آگاهی از ممنوعیت واردات برنج تحت عناوین مختلف، اقدام به تخلیه برنج از لنجها می‌کنند که با توجه به ظرفیت تکمیل شده انبارها این محموله‌ها در وضعیت نامناسبی نگه داری ‌شود.
این کیسه‌های ۴۰کیلویی برنج از کشور امارات بارگیری شده‌اند تا در کشور توزیع شوند اما اجرای هدفمند بخشنامه‌های دولتی در سال جاری مانع از ورود این محموله به داخل کشور شده است.
به هر حال به نظر می‌رسد با توجه به جدیت دولت برای ممانعت از ورود برنج وارداتی به کشور در بازه ۵ماهه، وارد کنندگان باید در فکر مرجوع کردن محموله‌های خود باشند. به گفته یک مقام در انجمن وارد کنندگان برنج، با توجه به گرمای هوا در استانهای جنوبی کشور امکان فاسد شدن این برنجها دور از ذهن نیست و در این مدت ۲ماهه احتمال از بین رفتن قسمتی از محموله با توجه به کیفیت و جنس برنج وجود دارد.
در روزهای گذشته در یکی از شهرهای بندری استان بوشهر محموله‌های برنج قاچاق توقیف شد. بر این اساس با توجه به گرمای هوا و ممنوعیت واردات برنج، پیشنهاد می‌شود مقامهای مسئول در این زمینه هر چه زودتر در جهت تعیین تکلیف و نظارت بیشتر بر این محموله‌ها اقداماتی را لحاظ کنند.
تصاویر زیر مربوط به محوطهء یکی از دفاتر گمرکی استان خوزستان است که نشان می‌دهد حجم بالای برنج در فضای باز و احتمالا در شرایط نامناسب رطوبتی، قرار گرفته است.
 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.