قدس آنلاین/ حسینی راد: در پی انتشار خبرها و مصاحبه‌هایی از سوی مسؤولان کانون سردفتران درباره صلاحیت نیروی انتظامی در خصوص صدور سند مالکیت خودرو، اداره حقوقی پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی برای تنویر افکار عمومی در موضوع نقل و انتقال خودرو و عدم الزامی بودن ثبت اسناد نقل و انتقال در دفاتر اسناد رسمی، به تمام ادعاهای کانون سردفتران پاسخ داد.

برای مردم هزینه‌تراشی نکنید!

این پاسخ که به صورت مفصل در 12 بند تهیه شده و بر روی خروجی پایگاه اطلاع رسانی پلیس قرار گرفته، با تکیه بر استدلال‌های حقوقی و مواد مخالف قانونی و همچنین با اشاره به سابقه ثبت سند در کشور و مکاتبات انجام شده در این خصوص با مجلس شورای اسلامی و نیز دیوان عدالت اداری، تأکید می‌کند که از نظر قانون، نیروی انتظامی مرجع صاحب صلاحیت برای صدور سند مالکیت خودروست و قانون بر خلاف ادعاهای کانون سردفتران، در هیچ جایی مردم را ملزم به ثبت سند خودرو در دفاتر ثبت اسناد نکرده، بلکه ثبت سند خودرو در این دفاتر کاملاً اختیاری است.

در پاسخ نیروی انتظامی ضمن اشاره به اینکه دفاتر اسناد نباید به مقتضای قاعده فقهی «لاضرر و لاضرار فی الاسلام» به دلیل منافع صنفی خود به تراشیدن هزینه‌های زاید و تحمیلی برای مردم اقدام کنند، تأکید شده است که توسل به دادنامه شماره 185-186-187 تاریخ 2/5/84 یعنی پنج سال قبل از تصویب ماده 29 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی معنایی جز ارایه اطلاعات غلط به شهروندان، گمراه سازی و تشویش اذهان عمومی ندارد. این در حالی است که پیشتر در تفسیر ماده 29، هم مجلس شورای اسلامی و هم دیوان عدالت اداری – در پاسخ به شکایت کانون سردفتران- بر عدم الزام مردم به ثبت سند در دفاتر ثبت اسناد تأکید داشته‌اند.

در یکی از بندهای جوابیه نیروی انتظامی به دفاتر ثبت با تأکید بر اینکه این نیرو در جهت صیانت از حقوق مردم مصمم و ثابت قدم است، آمده است: « متأسفانه این روزها در رسانه‌ها شاهد تیترهای خبری از جمله «اخذ وجه بابت تعویض پلاک توسط ناجا در سال 1395 غیر قانونی بوده و جرم محسوب می‌شود » منتشر شده که در نهایت ضمن تکذیب این اظهارات، به اطلاع مردم شریف ایران می‌رساند که اخذ هر گونه وجه بابت تعویض پلاک خودرو در بند هشت جدول شماره 16 قانون بودجه سال 1395 مصوب مجلس شورای اسلامی مشخص شده است. اما خدمتگزاران ملت غیور ایران را در راه دفاع از تسهیل امور شهروندان و ساده سازی فرایند نقل و انتقال خودرو ثابت قدم تر خواهد کرد».

در بند دیگری از این پاسخ حقوقی تأکید شده است: «نظر نیروی انتظامی برابر با منطوق قانونگذار در تصویب ماده 29 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب 1389 اختیاری بودن ثبت نقل و انتقال در دفاتر اسناد رسمی است و با اوصاف یاد شده صدور دو بار سند رسمی برای نقل و انتقال مالکیت وسایل نقلیه و سیر روند اضافی، تحمیل بار مالی مضاعف و روند اداری سختگیرانه به هموطنان عزیز و شریف را ایجاد خواهد کرد که موضوع با این درجه اهمیت مورد پیگیری پلیس قرار گرفته و امید است با هم افزایی تمام دستگاه‌های اجرایی در سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل، با حل این مشکل، مردم از یک روند آسان، کم هزینه و شفاف بهره‌مند شوند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۸
    0 0
    در هيچ يك از كشورهاي جهان پليس و نيروي انتظامي در تنظيم سند نقل و انتقالات و معامله خودروها نقشي نداشته و پس از انجام معامله كه در هر كشوري ممكن است نحوه آن متفاوت باشد پليس نقش اخبار كننده معامله در سوابق و مدارك را بر عهده دارد. در تمامي كشورهاي حاشيه خليج فارس، سوريه، تركيه، برخي از ايالات در كشور آمريكا، ايتاليا، پرو، برزيل، پرتقال و... معاملات توسط دفاتر اسناد رسمي انجام گرفته و سپس سند تنظيمي براي پليس ترافيك ارسال مي‌گردد. در كشورهايي مانند كانادا نقل و انتقال توسط بنگاههاي معاملات خودرو انجام گرفته و سپس برگ تنظيمي جهت اخبار به پليس ارسال مي‌شود. در برخي از كشورهاي اروپائي وكلاي دادگستري و برخي ديگر شهرداري ها اين وظيفه را بر عهده دارند. در كشور آلمان، فروشنده كارت خودرو را امضاء نموده و خريدار آن را براي پليس ارسال مي‌نمايد و بقيه مراحل و پرداخت هزينه ها توسط خريدار انجام گرفته و باز هم پليس فقط نقش اخبار كننده معاملات انجام شده را دارد.
  • حسن احمدی ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۸
    0 0
    ماده29 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب 89 : نقل و انتقال خودرو به موجب سند رسمی انجام میشـود، دارنـدگان وسـایل نقلیـه مکلفند قبل از هرگونه نقل و انتقال وسایل مذکور در دفـاتر اسـناد رسـمی ، ابتـدا بـه ادارات راهنمایی و رانندگی یا مراکز تعیین شده از سوی راهنمایی و رانندگی براي بررسی اصـالت وسیله نقلیه، هویت مالک، پرداخت جریمه ها و دیون معوق و تعویض پلاك به نـام مالـک جدید مراجعه نمایند . تبصره1ـ نیروي انتظامی می تواند با همکاري سازمان ثبـت اسـناد و امـلاك کـشور، امکـان استقرار دفاتر اسناد رسمی را به تعداد کافی در مراکز تعویض پلاك فراهم آورد . تبصره2ـ آیین نامه نحوه اجراي این ماده و نحـوه حـضور دوره اي و بـا ر عایـت نوبـت بـراي تمامی دفاتر اسناد رسمی در مراکـز تعـویض پـلاك توسـط وزارتخانـه هـاي دادگـستري و کشور و نیروي انتظامی ظرف یک ماه تهیه و به تصویب هیأت وزیران میرسد قانون مصوب مجلس مراجعه به دفاتر اسناد رسمی را پیش فرض قلمداد می کند ، آن وقت حرف حساب سرداران و سرهنگ های راهور و دلالان خودرو چیست؟