۲۸ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 457522

گزارش از شخص

دروغهای ژنرال چهار ستاره

»کالین پاول» می گوید سعودی ها در حمله به یمن ابلهانه رفتار کردند

خیلی معلوم نیست در غرب چه خبر است! این روزها تب افشای ایمیل بالا گرفته و احتمالاً قرار است هر ماه ایمیل یکی از سیاستمداران سرشناسِ سابق یا اسبق در باره فلان ماجرا فاش بشود. جولای 2015 «کالین پاول» وزیر خارجه اسبق ایالات متحده فکرش را هم نمی کرد که روزی ممکن است این تب بالا بگیرد برای همین به رئیس یک گروه مشاوره و مشاور ارشد «شورای آتلانتیک» ایمیل زد که: «من به جان کری گفتم سعودی ها در حمله به یمن ابله بودند...سعی کنید به سعودی ها ، توانمندی و قابلیت بفروشید و نه فقط تسلیحات...» . البته محتویات ایمیل های لو رفته «پاول» به همین ختم نمی شد بلکه او در ایمیل دیگری مدعی شده بود رژیم صهیونیستی 200 کلاهک اتمی دارد که همه را به طرف ایران نشانه رفته است! خدا می داند این ادعای آقای وزیر اسبق مانند حرفهایش در سال 1381 و در شورای امنیت است که از وجود سلاحهای کشتار جمعی در عراق خبر داده بود یا واقعاً با چشم خودش کلاهک های هسته ای اسرائیلی را که به سوی ایران نشانه رفته اند ، دیده است؟

دروغهای ژنرال چهار ستاره

 پیشقراول

شصت و پنجمین وزیر خارجه ایالات متحده که حالا 79 سالگی را پشت سرگذاشته است، یک جور هایی پیشقراول به شمار می رفت. پیشقراول رنگین پوستان آمریکا برای رسیدن به پُست های حساس . او میان آفریقایی- آمریکایی ها نخستین کسی بود که در سال 2001 با پیشنهاد «جورج بوش» از سنا رأی اعتماد گرفت و وزیر خارجه شد. پس از او انگار تابوی حضور سیاهپوستان در مقام های بالای اجرایی شکست چون جانشین او «کاندولیزا رایس» نیز از رنگین پوستان بود. هیأت حاکمه و کله گنده های پشت پرده در نظام سیاسی این کشور تصمیم گرفته بودند پس از سالها برای نخستین بار، رنگین پوستان را هم در سیاست های خودشان به بازی بگیرند و برای این منظور پس از افرادی مانند کالین پاول «اوباما» را نیز در آب نمک خوابانده بودند.

وزیر منتقد

ژنرال چهار ستاره ارتش آمریکا پیش از اینکه به وزارت برسد ، چند سالی مشاور امنیت ملی آمریکا بود و 4 سال نیز در سِمت رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا کار کرده بود. نظامی اصیل ، یک جمهوری خواه سنتی هم به شمار می رفت و اگر چه با پیشنهاد «بوش» به وزارت خارجه رسید اما به مرور تبدیل به یکی از منتقدان سیاست های او در عراق شد. انتقادهای او از دولت آمریکا تا زمانی که وزیر بود به ماجرای حضور آمریکای در عراق خلاصه می شد اما کمتر از یک سال پس از کنار رفتن از وزارت خارجه، در اجلاس «نورفولک» شروع به انتقاد از سیاست های واشنگتن در سرتاسر جهان کرد و آرزو کرد اختلاف ایران و آمریکا از راه دیپلماتیک حل و فصل شود.

پاول چنی

اختلاف نظر وزیر خارجه دولت «بوش» با معاون رئیس جمهور-دیک چنی- به سال 2001 و پس از 11 سپتامبر بر می گردد. «دیک چنی» و همراهان فکری اش نفوذ زیادی روی رئیس جمهور داشتند و  او را برای حمله به عراق آماده می کردند اما «پاول» با این حمله مخالف بود و به خاطر وحشت از واکنش جامعه جهانی اصرار می کرد ماجرای عراق را با افزایش بازرسی های تسلیحاتی و نظارت بیشتر می توان حل کرد. جالب اینکه این دو نفر سالها پیش و در زمان «بوش پدر» حمله به عراق را تجربه کرده بودند. آن زمان »پاول» رئیس ستاد مشترک ارتش بود و «چنی» معاون رئیس جمهور. البته اختلاف نظرشان در سال 1991 و حمله نخست به عراق مانند سال 2001 جدی نبود اما در هر دو جنگ عراق سرانجام این «چنی» بود که توانست نظر خودش را به رئیس جمهورهای وقت بقبولاند . برای همین دعوای این دو نفر تا 7 سال بعد همچنان ادامه پیدا کرد.«چنی» که خودش متهم به رابطه با کارخانه های بزرگ  اسلحه سازی غرب بود در خاطراتش «پاول» را در جنگ عراق مورد انتقاد قرار داد و «پاول» نیز در پاسخ به او سخنانش را «مهمل» خواند.

لکه ننگ

دلخوری «پاول» از معاون رئیس جمهور تنها به خاطر اختلاف نظر هایشان نبود. اینکه «چنی» توانسته بود در دو مقطع تاریخی و حساس حرف خودش را به کرسی بنشاند هم شاید چندان برای وزیر رنگین پوست دولت «بوش» سنگین نمی آمد. «پاول» از این دلخور بود که  «چنی» و اصرارش برای حمله به عراق و سند سازی هایش او را مجبور کرده بود بزرگترین و تابلو ترین دروغ عمرش را آن هم در شورای امنیت و جلوی چشم همه بگوید. رئیس جمهور 3 روز به او فرصت داده بود که سخنرانی اش را در باره دلایل حمله آمریکا به عراق آماده کند. توی این 3 روز نمی شد تنها به اسناد و اطلاعات «چنی» بسنده و اعتماد کرد . برای همین دست به دامان «سیا» شد و ناخواسته دروغهای شاخدار تری را که «سیا» به عنوان سند و مدرک در اختیارش گذاشت در شورای امنیت رو کرد . از سلاحهای بیولوژیک و شیمیایی عراق گفت و از کارخانه های سیار ساخت این سلاحها. خیلی طول نکشید تا دروغ بودن این ادعاها ثابت و «پاول» مجبور شود بگوید: سخنانم در شورای امنیت لکه ننگی در دوران کاری ام بود...سیا مرا فریب داد!

چقدر کِیف کردیم!

 یک سال و نیم پیش ، روزی که خبرگزاریهای معتبر و غیر معتبر نوشتند: پاسخ جالب  «کالین پاول» به ادعای سعودی ها علیه ایران...من و شما خیلی کیف کردیم. چند تحلیلگر عربستانی پیدا شده و از تسخیر چهار تا شش ساعته آسمان ایران حرف زده بودند و پیش از ایرانی ها، وزیر خارجه اسبق آمریکا و فرمانده عملیات «طوفان صحرا» در مصاحبه با «فاکس نیوز» با پوزخند جواب شان را داده بود که: «... اگر ایران مستقیم با شما وارد جنگ شود، شما حتی فرصت پیدا نمی‌کنید که تلفن را بردارید تا از ما تقاضای کمک کنید...» و البته کلی تعریف و تمجید دیگر از توان نظامی ایرانی ها ! البته اینبار عامل دروغگویی »پاول» نبود چون چند ماه بعد معلوم شد چنین مصاحبه ای با فاکس نیوز یا هر جای دیگر اصلاً وجود خارجی ندارد . سرنخ ها به یک سایت عربی در یمن باز می گشت و روح ژنرال چهار ستاره از حرفهای آتشینی که می گفتند زده است، خبر نداشت.

دروغگوی های سابق

هر چند قرار نبوده و نیست که ما به اظهارات مقامهای فعلی و پیشین آمریکایی اعتماد کنیم اما انگار دروغهای پیشین «کالین پاول» و دروغ سازی برخی خبرگزاری ها سبب شده همان سرسوزن اعتمادی را هم که به برخی از سخنان مقامهای سابق آمریکایی و افشاگری هایشان می کردیم ، دیگر نکنیم! نمونه اش مشاور رئیس مجلس که در واکنش به سخنان دیروز «پاول» گفت:« اگر این موضوع صحت داشته باشد که اسرائیل 200 کلاهک هسته ای دارد که ما معتقدیم ندارد، داشتن این کلاهکها در این شرایط هیچ فایده ای ندارد زیرا شیوه جنگیدن امروز در دنیا تغییر کرده است ...».

البته این را هم اضافه کنیم که بر خلاف مشاور رئیس مجلس ، برخی ها چشمشان را به روی دروغگویی های پیشین «پاول» بستند ، ماجرای 200 کلاهک هسته ای اسرائیل را باور کردند و گفتند: حالا هی بگویید نیازی به بالابردن بودجه دفاعی و تسلیحاتی کشور نداریم!

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۸
    0 0
    او یک ژنرال دو رگه است ودروغگو