۲۸ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰
کد خبر: 457568

سخنگوی انجمن ملی سیب‌زمینی ایران گفت: از وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، نیرو و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخواست می‌شود که الگوی کشت، مصرف و میزان آب تخصیص یافته به سیب‌زمینی را در هر سال تعیین کنند تا کشاورزان تکلیف مشخصی داشته باشند.

زیان سیب‌زمینی‌کاران برای سومین سال متوالی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از اقتصادنیوز، سخنگوی انجمن ملی سیب‌زمینی ایران امروز با اعلام این خبر گفت: با توجه به محدودیت منابع آبی کشور، افزایش تولید سیب‌زمینی و قیمت‌های بازار، هزینه‌های تولید جوابگو نیست و لازم است توازنی بین سطح مصرف جامعه به‌وجود آید.
محمد رحیم نیازی افزود: سیب‌زمینی‌کاران کشور برای سومین سال پیاپی با ضرر و زیان مالی روبه‌رو هستند، زیرا قیمت تمام‌شده محصول هر کیلوگرم ۸۰۰ تومان است، در حالی که در میادین با قیمت ۶۰۰ تومان باید به فروش برسد؛ علاوه بر آنکه قیمت حمل و نقل نیز به آن اضافه می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: از وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، نیرو و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخواست می‌شود که الگوی کشت، مصرف و میزان آب تخصیص یافته به سیب‌زمینی را در هر سال تعیین کنند تا کشاورزان تکلیف مشخصی داشته باشند.
نیازی ادامه داد: بر اساس آمار ارائه‌شده توسط وزارت جهاد کشاورزی، سطح زیر کشت سیب‌زمینی در سال جاری با کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی روبه‌رو است که علت آن عدم رغبت کشاورزان به کشت سیب‌زمینی است.
سخنگوی انجمن ملی سیب‌زمینی ایران تصریح کرد: برای آنکه تولید سیب‌زمینی دارای صرفه اقتصادی باشد باید صادرات پایدار وجود داشته باشد تا توازن تولید به‌وجود آید و با خالی شدن بازار از وفور محصول شاهد رشد متناسب قیمت باشیم.
وی یادآور شد: سیب‌زمینی طی سال‌های اخیر نقشه راه نداشته است و از آنجا که این محصول سالم‌تر از برنج وارداتی است، مصرف بیشتر آن توسط دستگاه‌های ذی‌ربط اعلام شود.
نیازی تأکید کرد: متأسفانه دستگاه‌های متولی تغذیه جامعه، توصیه‌ای به مصرف این محصول نمی‌کنند.
وی وجود نیترات در سیب‌زمینی را تکذیب کرد و اظهار داشت: مصرف سم و کود کنترل شده است و جای نگرانی وجود ندارد.
نیازی در پایان به مصرف‌کنندگان توصیه کرد که سیب‌زمینی را در جای تاریک نگه دارند، زیرا تابش نور خورشید باعث سبز و سمی شدن سیب‌زمینی می‌شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.